kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۷۶۹۱
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۹
یک کارشناس بازار سرمایه:

تصمیمات بورسی دولت غیرکارشناسی بود

یک کارشناس بازار سرمایه با‌ اشاره به اینکه در شرایط فعلی بورس، نوک پیکان انتقاد به سمت دولت است، گفت: رفتار دولت درمورد پالایشی یکم حاکی از به‌هم‌ریختگی تصمیم‌گیری است.

روزبه شریعتی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایسنا، درباره دخالت دولت در بازار سرمایه اظهار داشت: نمی‌توان در کشوری که خیلی تصمیمات توسط دولت گرفته می‌شود و دولت مالک شرکت‌های بزرگی است، بگوییم بورس باید در اختیار بخش خصوصی باشد و عرضه و تقاضا به‌صورت تعادلی شکل گیرد زیرا این خواسته با ماهیت اقتصاد ما همخوانی ندارد.
وی افزود: به‌نظر من نهاد ناظر، سازمان بورس و شورای عالی بورس در سه هفته اخیر که بازار نزولی بود، تلاش خود را برای متعادل کردن بازار به کار بست اما در کل جالب نیست قوانینی که گذاشته می‌شود سریعا لغو شود. برای مثال حد نصاب سرمایه‌گذاری در سهام صندوق‌های با درآمد ثابت کاهش یافت اما دوباره افزایش یافت!
این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه همچنین اعتبار کارگزاری‌ها را از ۲۰ به ۱۰ درصد کاهش دادند که یک حرکت غیرکارشناسی بود، گفت: زمانی که این تصمیمات آن هم در روزهایی که بازار نزولی است گرفته می‌شود، سازمان این سیگنال را به بازار می‌دهد که بازار گران است.
شریعتی ادامه داد: همچنین در کمیته تصمیم‌گیری درمورد بازار سرمایه، باید همه اصناف شامل اقتصاددانان، تحلیلگران، معامله‌گران و... حضور داشته باشند تا تصمیمات کارشناسی گرفته شود. البته طی یک ماه اخیر سرعت اتفاقات زیاد و غیرقابل پیش‌بینی بود و نمی‌توان انتقاد زیادی وارد کرد.  وی با‌ اشاره به حواشی نماد پالایشی یکم بیان کرد: رفتار دولت درمورد پالایشی یکم قابل بخشش نیست و حاکی از به‌هم‌ریختگی تصمیم‌گیری است. اتفاقی که افتاد نشان داد این تصمیم کارشناسی گرفته نشده است؛ درحالی که احتمالا این تصمیم پاییز سال گذشته گرفته شده و باید همه جوانب آن سنجیده و روشن می‌شد.
وی با تأکید بر اینکه باید گفت نوک پیکان انتقاد به سمت دولت است، گفت: دولت از مردم بدون هیچ تحلیل و استراتژی دعوت کرد وارد بازار سرمایه شوند. اینکه دولت اعلام کرد مردم دارایی خود را به بورس بسپارند حرف غیرکارشناسی بود و طبیعی است که مردم اعتماد خود را از دست بدهند.
گفتنی است، هرچند بسیاری از تحلیلگران بر این باور بودند که صعود بازار سرمایه واقعی نیست و شاخص کل بورس و فرابورس نیاز به اصلاح دارد اما کمتر کسی گمان می‌کرد شاخص بورس در کمتر از دو هفته از دو میلیون واحد به یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد عقبگرد کند.