منتقدان فیلم:
سینمای ایران میتواند با مکتب عاشورا غنی و جهانی شود
بخش ادب و هنر-
عشق به سالار شهیدان حضرت اباعبداللهالحسین(ع) با رگ و ریشه و وجود نه تنها شیعیان بلکه؛ هر انسان اهل بینش و آزادهای آمیخته است. هر سال محرم، این دلهای بیقرار و شیفته به شهیدان کربلاست که سیاهپوش میشود و مصیبت و عبرتها و آموزههای تاسوعا و عاشورای حسینی را مرور میکند. در این میان و در نسبت با واقعه و انقلاب کربلا، رسانهها در تموج دلها و معرفت افزایی و تعمیق نگاهها و بصیرت بخشی نقشی تعیینکننده دارند. متاسفانه با وجود حسینی بودن جامعه ما، رسانه سینما هنوز نتوانسته است سهم و دین خود را به موضوع کربلا و مکتب سرخ عاشورا ادا کند و هنوز سینمای ما نتوانسته است تصویری روشن و جامع و تاثیرگذار از اندیشه و حرکت و مشی سیاسی و اجتماعی امام عاشقی ارائه سازد.
محمدتقی فهیم، منتقد فیلم در گفت وگو با خبرنگار کیهان گفت: عاشورا و فرهنگ غني مستتر در آن در صورت ورود به سینما نه تنها برآورنده نيازهاي فرهنگی و معنوي مردم جامعه است که میتواند مخاطب جهانی را هدف قرار دهد؛ دنياي معاصر تشنه معنويت است و اگر فيلمسازان، با ساختاري درست و با دستيابي به يك زبان بين المللي مشترك، به ساخت آثار عاشورايي بپردازند، فرهنگ عاشورا به مخاطبان جهاني معرفي ميشود.
وي افزود: سينماي كشور ما، پتانسيل لازم براي توليد آثار با مضامين عاشورايي را داراست اما همت مديريتي و سیاستگذاری لازم براي استفاده از اين پتانسيل وجود ندارد.
حسین سلطان محمدی نویسنده و منتقد فیلم در این باره میگوید: در ساحت سینمای ایران جز فیلم رستاخیز که نحوه پردازش تصویری آن محل مناقشه است، هنوز اثری نمیبینیم که به شکل مستقیم به موضوع کربلا بپردازد. این امر نشان میدهد که هنوز جامعه سینمایی ما چنانکه باید به اهمیت مکتب عاشورا پی نبرده است و یا هنوز از سینمای ایران مطالبهای جدی در این خصوص نشده است.
این منتقد فیلم ادامه داد: حالا چرا مطالبه نشده است؟ شاید این برمیگردد به تصویر عمومی از سینما نزد مردم یا مخاطبان که هنوز سینما را در خدمت دین نیافتهاند که اگر یافته بودند سینمای ما به سمت موضوع کربلا سوق پیدا میکرد.
وی افزود: البته نکته دیگری هم وجود دارد و آن اینکه؛ به سمت کار بزرگ تاریخی رفتن سختی دارد. سختی در تحقیق و پرداخت موضوع تا سختی در مرحله اجرا و ساخت. بیتعارف باید اذعان کرد که هنرمندان اهل سختی زیاد نیستند و بسیارند کسانی که از توان فوقالعاده و طاقت بزرگی برخوردار نشان نمیدهند.
کیوان امجدیان دیگر نویسنده و منتقد فیلم نیز با ابراز تاسف از فقر سینمای ایران در حوزه آثار دینی و عاشورایی گفت: در حال حاضر کم نیستند هنرمندان جوانی که هم دارای استعداد هستند و هم از معرفت و باطنی پاک برای انجام کار هنری دینی بهرهمندند. اینان کسانی هستند که در جشنوارههای مختلف مانند عمار میدرخشند اما وقتی دستشان از حیث مالی خالی است و در گمنامی بسر میبرند؛ امکان رفتن به سوی کار سینمایی عظیم با موضوع عاشورایی ندارند.
امجدیان اما افزود : من شخصا معتقدم اگر ایمان و همت توامان باشد میتوان کارهای بزرگ و روشنی انجام داد و مسئولان را وادار به حمایت کرد. کسانی میتوانند چنین کنند که نه تنها دارای ایمانی راسخ که بهرهمند از استعدادی درخشان در حوزه هنر و سینما باشند.
امجدیان این را هم گفت که عشق به حضرت امام حسین(ع) مشکلگشاست و اگر بخواهیم میتوانیم بهترینها را با بودجهای نه چندان عظیم، به مرحله تولید برسانیم. نباید از داشتههای کم مادی بترسیم زیرا ما باوری الهی و همتی آسمانی داریم.
سعید الهی کارشناس فرهنگی نیز با بیان اینکه توقع ما از اهالی سینما رفتن به سمت موضوعات دینی است، گفت: اهمیت سینما در تاثیرگذاری آن است. عاشورا یک مکتب و محل تجمیع فضائل اخلاقی است. اگر میخواهیم که انسان پرورش دهیم و اگر میخواهیم کشورمان مترقیتر و راهمان درخشانتر شود و همواره بر دشمنان بزرگ و کوچک برتریمان را حفظ کنیم؛ باید مروج مکتب عاشورا باشیم و سینما به دلیل تاثیرگذاری شگرف به ما کمک خواهد کرد.
الهی تاکید کرد: ما باید به هنرمندان جوان امیدوار باشیم. هنرمندانی که در گوشه گوشه کشورمان زندگی میکنند و تنها با حمایت مادی و معنوی است که میتوانند کارهای ماندگار فرهنگی کنند. سینمای ایران باید با مکتب عاشورا غنی شود و این گونه به الگویی درخشان در سینمای جهان تبدیل میشود.