kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۲۷۳۱
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۳
اندیشکده بروکینگز:

ایران پیروز جنگ یمن شده است

تحلیلگر مطرح اندیشکده بروکینگز در یادداشتی با ‌اشاره به آثار جنگ یمن روی اقتصاد عربستان سعودی نوشته ایران پیروز این جنگ شده است.




«بروس ریدل» تحلیلگر مطرح اندیشکده «بروکینگز» که سابقه بیش از ۳۰ سال فعالیت در «سیا» به عنوان تحلیلگر ارشد را در کارنامه‌اش دارد جنگ یمن را به عنوان «باتلاقی» برای عربستان سعودی تعریف کرده و نوشته که ایران از این میدان پیروز بیرون آمده است.
او در این یادداشت که در اندیشکده بروکینگز منتشر شده می‌نویسد: «جنگ پنج ساله در یمن شدت گرفته. فقیرترین کشور خاورمیانه، در حالی که یک بیماری همه‌گیر در آن می‌تازد دچار تفرقه شده. جنگ بار سنگینی روی دوش اقتصاد عربستان سعودی گذاشته و امیدهای این کشور برای متنوع‌سازی [منابع اقتصادی‌اش] را کمرنگ کرده است. در این باتلاق، ایران پیروز میدان بوده است.» بروس ریدل، در ادامه توضیحات بیشتری درباره اثرات این جنگ بر روی اقتصاد عربستان ارائه کرده و نوشته است: «سعودی‌ها خوب می‌دانند که این جنگ هزینه‌های سنگینی برایشان دارد، آن هم در شرایطی که تقاضای نفت در بازارهای جهانی به شدت رو به افول است و درآمدهای سعودی‌ها کاهش یافته است.» تحلیلگر کهنه‌کار آمریکایی با‌اشاره به ناکام ماندن تلاش‌ها برای اتمام جنگ در یمن به پیروزی‌های میدانی انصارالله اذعان کرده و مصادیق بیشتری از بن‌بست‌های پیش روی عربستان سعودی را مورد تأکید قرار داده است. او نوشته است: «جزئیات تلاش‌های متعدد برای برقراری آتش‌بس مشخص نیست، اما مطمئناً حوثی‌ها در شرایطی که در صحنه میدانی پیروز هستند اجباری برای کنار کشیدن پیش رویشان نمی‌بینند. این جنگ، بسیاری از یمنی‌ها را علیه خارجی‌های منفور سعودی بسیج کرده است.» «بروس ریدل» در پایان می‌نویسد: «تهران رقیب منطقه‌ای‌اش عربستان سعودی را در یک رسوایی پرهزینه در یمن گیرانداخته که ظاهراً راهی برای خروج از آن نیست. هزینه‌های این جنگ برای ایرانی‌ها اندک است» به گزارش فارس، ائتلافی به رهبری عربستان سعودی از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ کشور فقیر یمن را برای بازگرداندن قدرت به «عبد ربه منصور هادی»، رئیس‌جمهور مستعفی یمن هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داده است. این حملات به نابودی زیرساخت‌های یمن و گسترش فقر، بیکاری و گسترش بیماری‌های واگیردار در این کشور فقیر عربی منجر شده است. از زمان آغاز این حملات ده‌ها هزار غیرنظامی یمنی شهید و زخمی شده‎اند. کارشناسان سازمان ملل، یمن را صحنه بزرگ‌ترین بحران بشری در جهان توصیف می‌کنند. ۲۲ میلیون نفر که ۷۵ درصد جمعیت یمن را تشکیل می‌دهند نیازمند نوعی کمک‌رسانی و حمایت بشردوستانه هستند. از این میان، 8/4 میلیون نفر نمی‌دانند وعده غذایی بعدی‌شان از کجا تأمین خواهد شد.