kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۰۹۴۵
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۳
با وجود تنگناهای ارزی رخ داد

واردات 1/4 میلیون دستگاه تلفن همراه در 80 روز!

سخنگوی گمرک ایران گفت: از ابتدای سال تا بیستم خرداد ماه بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه تلفن همراه وارد کشور شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، چندی است که بازار موبایل با افزایش قیمت، هیجانی مواجه شده است. برخی از فعالان بازار دلیل این رخداد را کمبود گوشی و برخی نیز نوسانات بازار ارز عنوان می‌کنند.
در این راستا روح‌الله لطیفی سخنگوی گمرک ایران در مورد میزان واردات تلفن همراه به کشور و ادعای برخی افراد مبنی بر کمبود در بازار، اظهار داشت: از ابتدای سال تا بیستم خرداد ماه بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه تلفن همراه وارد کشور شد. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته بیش از ۵۷۰ هزار دستگاه وارد کشور شده بود.
این مسئول ادامه داد: مقایسه میزان واردات طی سال جاری با مدت مشابه سال قبل، حکایت از رشد ۱۴۵ درصدی واردات تلفن همراه دارد.
به گفته لطیفی، از ابتدای سال‌جاری تا ۲۰ خرداد ماه تعداد اظهارنامه‌های تلفن‌همراه به ۵۵۶ مورد رسیده که در مقایسه با همین مدت زمانی در سال گذشته که ۱۱۹ اظهارنامه بوده، افزایش ۳۶۷ درصدی دارد.
سخنگوی گمرک افزود: بنابراین، ادعای برخی افراد مبنی بر کمبود موبایل در بازار صحیح نیست؛ بلکه بیشتر از نیاز بازار نیز تاکنون موبایل از گمرکات‌ترخیص و عرضه شده است.
گفتنی است مقایسه تورم روزافزون قیمت‌ها در بازار موبایل با اظهارات سخنگوی گمرک، این شائبه را تقویت می‌کند که احتمالا بخش بزرگی از واردات گوشی موبایل احتکار می‌شود تا به گرانی دامن بزند؛ موضوعی که وزیر ارتباطات نیز حدود یک ماه قبل در واکنش به قیمت‌های نجومی در بازار موبایل به آن‌ اشاره کرد.
از سوی دیگر، تخصیص ارز موجود در کشور برای واردات موبایل، آن هم در حجم بسیار گسترده، می‌تواند به افزایش نرخ ارز دامن بزند و تأمین اقلام ضروری‌تر را با مشکل مواجه نماید.
این وضعیت در حالی است که بعد از کاهش میزان صادرات کشور در پی تحریم‌های آمریکا و افت تقاضای جهانی بعد از شیوع ویروس کرونا، درآمدهای ارزی کشور کاهش قابل‌توجهی پیدا کرد و این تنگنا، فشار بر قیمت‌ها در بازار ارز را تشدید نمود تا جایی که هم اکنون قیمت یک دلار در بازار آزاد به حوالی 19 هزار تومان رسیده است.
پس از آغاز سونامی ‌رشد قیمت ارز در ابتدای سال 99، دولت بدون توجه به هشدار کارشناسان، وعده داد که ارز مورد نیاز برای واردات همه کالاها را با نرخ چهار هزار و 200 تومان تأمین خواهد کرد، اما فرجام «دلار جهانگیری» چیزی جز حراج ذخایر ارزی و تورم شدید نبود. حالا پس از ناکامی‌این سیاست دولت تدبیر و امید، رئیس‌کل بانک مرکزی گفته است دیگر مثل گذشته در تامین ارز برای بخش‌های مختلف از جمله واردات گشاده دستی نمی‌کنیم. عبدالناصر همتی، دوشنبه هفته گذشته در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان تأکید کرد که ذخایر ارزی کشور را «فقط برای تامین مواد اولیه، دارو و کالاهای اساسی اختصاص می‌دهیم.»