عملیات گسترده و دقیق خارجسازی کشتی واژگون شده SL-STAR از اسکله ۲۵ بندر شهید رجایی خارج و قطعات آن به محل انبارش انتقال یافت.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با موفقیتآمیز خواندن عملیات خارجسازی این شناور گفت: این کشتی با پرچم کوموروس که ۲۸ اسفندماه سال گذشته به دلیل عدم حفظ تعادل در اسکله ۲۵ بندر شهید رجایی حین عملیات بارگیری واژگون و عملیات امداد و نجات خدمه به سرعت انجام شد، با موفقیت و به صورت کامل از اسکله ۲۵ این بندر خارج شد.
اللهمراد عفیفیپور، افزود: پس از خارجسازی کشتی و انتقال به محل انبارش، بررسی وضعیت کنارهای اسکله توسط تیم غواصی و با استفاده از دستگاههای ساید اسکن سونار انجام شد.
وی ادامه داد: مراحل خارجسازی در تمامی حوزههای محاسباتی، اجرایی و نظارتی توسط تیمهای مجرب داخلی و با نگرش و بهرهگیری از دانش و تخصص نیروهای بومی صورت گرفت.
مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی درخصوص جزئیات بیشتر خارجسازی این کشتی خارجی توضیح داد: با توجه به خارجی بودن مالک و خدمه کشتی کانتینری SL-STAR، طبق موازین حقوقی از همان ابتدای حادثه، روند پیگیریهای قانونی و فنی برای خارجسازی شناور توسط مالک و بیمه گر پیگیری شد.
عفیفیپور با بیان اینکه در زمان حادثه تمامی سرنشینان این کشتی نجات یافتند و فقط یکی از خدمه این کشتی دچار آسیبدیدگی شد، ابرازداشت: متاسفانه پس از گذشت چند ماه به دلایل واهی مالک و بیمه گر کشتی از انجام تعهدات خود سرباز زدند.
وی ادامه داد: پس از انجام بررسیهای کارشناسی در مورد تعیین علت وقوع این سانحه و تمهیدات حقوقی و قضایی پیگیریهای متعدد با توجه به اقدام نکردن مالک خارجی و بیمهگر به خروج کشتی از محوطه بندر شهید رجایی، سازمان بنادر و دریانوردی در راستای سرعتبخشی در روند اجرای این کار، عملیات خارجسازی را در دستور کار قرار داد.
عفیفیپور اضافه کرد: براساس پایشهای میدانی و نظرات کارشناسی تصمیم بر قطعه قطعه کردن شناور و خارجسازی آن به شکل قطعات بزرگ به دلیل حفظ ایمنی اسکله و آبراه
صورت گرفت.
به گفته وی، با پیگیری لازم از سوی اداره کل تامین و مهندسی تجهیزات سازمان در راستای شناسایی شرکتهای توانمند در زمینه حذف خرابیهای کشتی با فراخوان این شرکتها در سامانه ستاد، نسبت به اخذ مدارک و مستندات لازم اقدام شد و در نهایت برای نخستین بار در کشور منتج به انجام رتبهبندی برای شرکتهای توانمند در این زمینه گردید.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان عنوان کرد: پس از انعقاد قرارداد نیز ۸۳ کانتینر باقیمانده که امکان خارجسازی قبل از اوراقسازی کشتی غرق شده را داشتند با روشهای علمی و تخصصی از دریا خارج و بقیه کانتینرها نیز در ادامه فرایند اوراقسازی وجابهجایی خارج سازی شدند.
وی گفت: برای جلوگیری از آلودگی آب دریا و صیانت از اکوسیستم دریایی در زمان برشکاری ابتدا تمامی مخازن سوخت و روغن توسط دستگاههای مخصوص (پمپهای دیافراگمی)
تخلیه شد.
کشتی تجاری به نام SL STAR با طول 91/5 متر با پرچم کوموروس در اسکله ۲۵ بندر شهید رجایی پهلو گرفته بود ساعت ۹:۵۰ دقیقه صبح روز ۲۸ اسفند۹۷ هنگام عملیات بارگیری دچار سانحه واژگونی شد. این کشتی ۱۴ نفر سرنشین داشت که همگی اتباع خارجی هستند و در نخستین دقایق بروز سانحه توسط تیم جست و جو و نجات بندر شهید رجایی نجات یافتند.
هادی حقشناس در این نشست درباره وضعیت کشتی و جمعآوری محموله آن، پاکسازی آلودگیهای احتمالی و پیگیری وضعیت خدمه این شناور بر لزوم تسریع در پیشبرد روند حقوقی و قانونی تاکید کرد و گفت: نماینده مالک کشتی و کلوب بیمهای به انجام امور براساس کنوانسیونهای بینالمللی مکلفند. عملیات سلویج به لحاظ جنبههای زیست محیطی پیامدهای مثبتی نیز دارد.
این بندر بزرگترین و مجهزترین بندر کانتینری ایران است که بیش از ۸۰ درصد عملیات کانتینری بنار سراسر کشور را پشتیبانی میکند.