در واکنش به انتقادات سخنگوی دولت
رئیس شورای رقابت: من هم مکدرم اما افزایش قیمت خودرو طبیعی است!
رئیس شورای رقابت به انتقادات سخنگوی دولت از عملکرد این شورا در افزایش قیمت خودرو پاسخ داد.
رضا شیوا در واکنش به اظهارات نوبخت که گفته بود رئیسجمهور از شنیدن خبر افزایش قیمت خودرو از سوی شورای رقابت مکدر شد گفت: من هم از افزایش قیمت خودرو مکدر هستم اما با در نظر گرفتن هزینههای تولید مجبور به افزایش قیمت خودرو بودیم.
وی برای توجیه گران شدن 7 میلیون تومانی برخی خودروها به ایرنا گفت: واقعیت این است که کشور تورم 40 درصدی را پشت سر گذاشته و این موضوع مشکلات زیادی را برای انواع واحدهای تولیدی کشور به وجود آورده است.
وی اظهار داشت: طی سالهای گذشته واحدهای تولیدی با افزایش هزینههای زیادی روبهرو بودهاند و صنعت خودرو نیز از مشکلات مصون نبود و در شرایط افزایش هزینههای تولید به فعالیت میپرداخت.
به گفته وی، رشد قیمت در قطعات خودرو مانند لاستیک، شیشه، نهادههای تولید و انرژی طی سالهای گذشته اتفاق افتاده و بسیار بالاتر از افزایش قیمت نهایی خودرو است.
شیوا گفت: متاسفانه در خصوص افزایش 5/5 درصدی متوسط قیمت خودرو اطلاعرسانی مناسبی صورت نگرفته است و با پررنگ کردن افزایش 10 تا 15 درصدی قیمت برخی خودروها این گونه نگرانیها در سطح جامعه ایجاد شد.
وی در پایان اظهار داشت: با در نظر گرفتن هزینههای تولید افزایش متوسط 5/5 درصدی در بخش خودرو طبیعی است.
این توجیهات رئيس شورای رقابت در حالی مطرح شده که اولا خودروسازان در سالهای گذشته و همزمان با رشد تورم مدام قیمت محصولات خود را افزایش دادهاند و حتی در یک سال چند بار قیمتها را بالا بردهاند ثانیا خودروسازان چندی پیش با مصوبه دولت توانستند از ارز مبادلهای به جای ارز آزاد برای خرید قطعاتشان بهره بگیرند. ثالثا طبق گفته یکی از اعضای شورای رقابت، این شورا در مصوبه اخیر خود برای افزایش قیمت خودروها 2 بار نرخ تورم را به طور جداگانه در فرمول قیمتگذاری محاسبه کرده که همین امر باعث افزایش شدید قیمت برخی خودروها شده است.
در مجموع به نظر میرسد اگر واقعا دولت قصد حمایت از مصرفکننده و مقابله با گرانی افسارگسیخته خودرو را دارد باید فراتر از اظهارات کلامی به واکنشهای عملی روی آورد وگرنه مخالفت زبانی دردی از مردم دوا نمیکند.
وی برای توجیه گران شدن 7 میلیون تومانی برخی خودروها به ایرنا گفت: واقعیت این است که کشور تورم 40 درصدی را پشت سر گذاشته و این موضوع مشکلات زیادی را برای انواع واحدهای تولیدی کشور به وجود آورده است.
وی اظهار داشت: طی سالهای گذشته واحدهای تولیدی با افزایش هزینههای زیادی روبهرو بودهاند و صنعت خودرو نیز از مشکلات مصون نبود و در شرایط افزایش هزینههای تولید به فعالیت میپرداخت.
به گفته وی، رشد قیمت در قطعات خودرو مانند لاستیک، شیشه، نهادههای تولید و انرژی طی سالهای گذشته اتفاق افتاده و بسیار بالاتر از افزایش قیمت نهایی خودرو است.
شیوا گفت: متاسفانه در خصوص افزایش 5/5 درصدی متوسط قیمت خودرو اطلاعرسانی مناسبی صورت نگرفته است و با پررنگ کردن افزایش 10 تا 15 درصدی قیمت برخی خودروها این گونه نگرانیها در سطح جامعه ایجاد شد.
وی در پایان اظهار داشت: با در نظر گرفتن هزینههای تولید افزایش متوسط 5/5 درصدی در بخش خودرو طبیعی است.
این توجیهات رئيس شورای رقابت در حالی مطرح شده که اولا خودروسازان در سالهای گذشته و همزمان با رشد تورم مدام قیمت محصولات خود را افزایش دادهاند و حتی در یک سال چند بار قیمتها را بالا بردهاند ثانیا خودروسازان چندی پیش با مصوبه دولت توانستند از ارز مبادلهای به جای ارز آزاد برای خرید قطعاتشان بهره بگیرند. ثالثا طبق گفته یکی از اعضای شورای رقابت، این شورا در مصوبه اخیر خود برای افزایش قیمت خودروها 2 بار نرخ تورم را به طور جداگانه در فرمول قیمتگذاری محاسبه کرده که همین امر باعث افزایش شدید قیمت برخی خودروها شده است.
در مجموع به نظر میرسد اگر واقعا دولت قصد حمایت از مصرفکننده و مقابله با گرانی افسارگسیخته خودرو را دارد باید فراتر از اظهارات کلامی به واکنشهای عملی روی آورد وگرنه مخالفت زبانی دردی از مردم دوا نمیکند.