kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۸۱۴۳
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۲
معاون اسبق وزیر صنعت تأکید کرد

حمایت از قطعه‌سازان خصوصی به‌جای خودروسازان انحصارگر

معاون اسبق وزیر صنعت با انتقاد از حمایت دولت از خودروسازان انحصارگر، سیاست صحیح را در حمایت از قطعه‌سازان کارآمد بخش خصوصی دانست.

امیررضا واعظی آشتیانی در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم؛ سیاست خودرویی کشور را نارسا، ناکارآمد و باعث از بین رفتن رفاه اجتماعی دانست و افزود: بررسی کارشناسانه صنعت خودرو کشور نشان می‌دهد که ایران نه تولیدکننده خودرو شده و نه حتی مونتاژکار خوبی است، بنابراین باید از مدیران صنعتی کشور پرسید که دقیقا از چه الگوی سیاستی پیروی می‌کنید که صنعت خودروی کشور را به این حال و روز انداخته‌اید. معاون اسبق وزیر صنعت گفت: شخصی که در دولت فعلی مقام عالی دارد در سال 81 که یک برند بی‌اهمیت را با یک مدل که بیشتر به کالسکه شبیه است تا خودرو به ایران آورده بود، از برنامه‌ریزی برای صادرات این محصول عقب‌مانده در پنج سال بعد صحبت می‌کرد، در حالی که هر کارشناس معمولی در کشور به‌خوبی می‌داند که بازار خودرو جای این شوخی‌ها نیست و فضای رقابتی سنگین در بازار خودرو به‌گونه‌ای است که بهترین خودروسازان بین‌المللی هم نمی‌توانند پنج سال یک مدل را عینا تولید کنند.
واعظی آشتیانی با اشاره به ظرفیت‌های صنعتی کشور افزود: قطعه‌سازان ایرانی که در عمل نشان داده‌اند بسیار موفق‌تر از دو شرکت انحصارگر اصلی عمل می‌کنند باید برای مطالباتشان بجنگند، اما به دو خودروسازی که باعث ایجاد نارضایتی اجتماعی در مردم شده‌اند از منابع بانک مرکزی دو هزار و 500 میلیارد تومان وام داده می‌شود تا مانند هزاران میلیارد تومان حمایت قبلی خرج سوءمدیریت خود کنند، اما تولیدکنندگان واقعی باید وام با بهره 28 درصد دریافت کنند تا با آن وام‌های قبلی خود را صاف کنند و بتوانند چند صباح بحران را به عقب بیندازند.
واعظی آشتیانی تاکید کرد: اگر مسئولانی که مدیران نالایق را در دهه‌های گذشته منصب داده‌اند به خاطر انتصاباتشان احضار و محاکمه شوند، راه ادامه مسیر خسارت‌بار کنونی بسته خواهد شد و می‌توان امیدوار بود که این صنعت پایه‌ای که گاه تا چهار درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را در بر گرفته است سروسامان یابد.
افزایش تولید خودروسازان
نتیجه همت قطعه‌سازان
دبیر انجمن قطعه‌سازان هم در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه کاهش و جمع شدن خودروهای کف پارکینگ خودروسازان که با کسری روبه‌رو بودند، عملا ماحصل کار صنعت قطعه‌سازی بوده است، اظهار کرد: اگر قطعه‌سازان آستین همت بالا نمی‌زدند، این خودروها جمع نمی‌شد. اینکه برخی می‌گویند که صنعت قطعه‌سازی در کماست، واقعاً برای ما تعجب‌آور است که چه کمایی است که تا این حد توانسته به خودروسازان کمک کند. در کما نیستیم اما مشکلات فراوانی داریم که ما را به کما نزدیک کرده است.
مازیار بیگلو ادامه داد: در حال حاضر هر دو خودروساز بزرگ روزانه بیش از دو هزار دستگاه خودرو تولید می‌کنند که نشان می‌دهد نمی‌گویم به روزهای اوج تولید، اما حداقل به روزهای دو سال گذشته و قبل از تحریم‌ها برگشته‌ایم و اکنون با کمک قطعه‌سازان آن حجم تولید روزانه خودروسازان اتفاق می‌افتد؛ اما نکته اینجاست که این دو هزار خودرو در روز به عبارتی یعنی نیاز به نقدینگی؛ اما این نقدینگی تاکنون تامین نشده و مشکل عمده آن این بوده است که تسهیلات معروف ٨۴۴ میلیون یورویی تا امروز نه به صورت یورو و نه به صورت ریالی پرداخت نشده است.