در نشست خبری وزیر آموزش و پرورش مطرح شد
پاسخ مبهم وزیر به سؤال کیهان درباره تألیف بستههای کمک آموزشی
وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگار کیهان پیرامون علت در نظر داشتن تالیف و تدوین بستههای یادگیری و کمک آموزشی توسط آموزش و پرورش، گفت: تغییرات گذشته در آموزشوپرورش منجر به تحول نظام تعلیم و تربیتنشده است.
سرویس اجتماعی-
روز گذشته نشست خبری محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش برگزار شد؛ این دومین نشستی بود که طی 90 روز مسئولیت حاجی میرزایی در وزارت آموزش و پرورش با حضور اصحاب رسانه با هدف ارائه دستاوردها و پاسخ به سؤالات خبرنگاران برگزار میشد.
در ابتدای این نشست وزیر آموزش و پرورش به بیان برخی از دستاوردهای 90 روزه مدیریتیاش در وزارت آموزش و پرورش پرداخت که شاخصترین آنها تعیین تکلیف مسئله رتبهبندی معلمها بود.
در ادامه حاجی میرزایی قولهایی را برای بهبود وضعیت معیشت فرهنگیان و افزایش حقوق آنها داد واشارهای به تفاهمنامه ساخت مسکن فرهنگیان که بین وزارت خانه آموزش و پرورش و راه و شهرسازی منعقد شد، داشت.
تعیین تکلیف نیروهای حقالتدریسی از دیگر موضوعاتی بود که وزیر آموزش و پرورش به آن پرداخت و گفت: طبق شیوه نامه جذب نیروهای حق التدریسی، نیروهای حق التدریس قبل از سال ۹۱ همچون مربیان پیش دبستانی شامل این استخدام میشوند که پس از دوره یک ساله در دانشگاه فرهنگیان و انجام آزمون پایانی به استخدام آموزش و پرورش در خواهند آمد.
طرح سؤال
پس از اظهارات وزیر آموزش و پرورش نوبت به طرح سؤالهای خبرنگاران رسید.
در ادامه این نشست، خبرنگار کیهان مسئله تألیف و تدوین بستههای یادگیری و کمک آموزشی توسط آموزش و پرورش را مطرح کرد و از وزیر آموزش و پرورش خواست تا به سه ابهام موجود پاسخ دهد.
سؤال کیهان از وزیر آموزش و پرورش این بود؛ نخست، طی روزهای اخیر اظهاراتی درباره تالیف وتدوین بستههای یادگیری و کمک آموزشی از جانب برخی مدیران آموزش و پرورش مطرح شده است، شما مطلعید طی سالهای اخیر آموزش و پرورش و رسانهها تقابلهای بسیاری را با موسسات خصوصی و کمک آموزشی داشتهاند که علتش توسعه بستههای کمک آموزشی و کمرنگ شدن نقش کتب درسی و معلمان بوده است با این حال به نظر میرسد آموزش و پرورش در حال پیمودن مسیری است که سالها توسط موسسات کمک آموزشی طی شده است؛ با این شرایط چه تفاوتی بین بستههای یادگیری آموزش و پرورش و موسسات خصوصی وجود دارد؟
دوم، با توجه به برخی اظهارات مدیران نظام آموزشی که برخی از اهداف این بستهها را تقویت بعد تربیتی و مشارکت دادن دانشآموزان در زندگی، جامعه و مهارت محور کردن آنها عنوان کردهاند و با توجه به کمبود 100 هزار نفری معلمهای پرورشی آیا قرار است این بستهها خلأ نیروهای پرورشی را جبران کند؟
و سوم، با توجه به گلایه رهبر معظم انقلاب از کاهش کیفیت کتب درسی و نبود برخی مفاهیم چون اسناد لانه جاسوسی در کتابها، آیا بهتر نیست به جای تالیف و تدوین بستههای یادگیری و کمک آموزشی، کتب درسی و نقشآفرینی معلمها تقویت شود؟
پاسخ وزیر آموزش و پرورش
محسن حاجی میرزایی در پاسخ به سؤالهای مطرح شده، اظهارداشت: در آموزشوپرورش از کرامت، مهارت و فضیلت صحبت میکنیم اما مجموعه را طوری تنظیم کردیم که روی ابعاد دیگری تأکید دارد و آموزشوپرورش باید به سمتی برود که این فضیلتها را تقویت کند و باید این فاصله پیموده شود و معتقدم که تا وقتی جهتگیریها اصلاح نشود حذف کنکور به این مسئله کمک کمی میکند، بنابراین آموزشوپرورش باید تربیت را کانون توجه قرار دهد.
وی بیان کرد: دغدغه جدیام این است که چگونه مفاهیم متعالی را اجرایی کنیم و اگر بخواهیم مفهوم موردتوجه ما تقویت شود باید زمینههای لازم را فراهم کنیم و آموزشوپرورش باید به سمتی سوق پیدا کند که افراد برای مسئولیتهای اجتماعی آماده شوند.
وزیر آموزشوپرورش افزود: جهتگیری در مسائل پرورشی و تربیتی نیازمند برنامهریزی جدیتری است و باید در همان مدتزمانی که دانشآموزان در مدرسه هستند، این آمادگی را برای آنان فراهم کنیم تا شناخت بهتری از خودشان پیدا کنند و اگر تربیت درست انجام شود آسیبهای اجتماعی در سطح جامعه کاهش پیدا میکند.
وی با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یک موضوع جدی است، گفت: ما متعهد هستیم و تمام تلاش خود را میکنیم که نظام تعلیم و تربیت انسانها را برای پذیرش بیشتر دانشآموزان تربیت کند.
ابهامهایی که رفع نشد!
همانطور که از پاسخهای وزیر آموزش و پرورش مشخص است، هیچکدام از سه موضوع مورداشاره سؤال خبرنگار کیهان به صورت شفاف پاسخ داده نشده و حاجی میرزایی صرفا به بیان دغدغهها و تشریح وظایف نظام تعلیم و تربیت کشور پرداخته است!
عدم شفاف سازی وزیر آموزش و پرورش درباره نقش بستههای یادگیری و تفاوت این بستهها با سیاستهای موسسات کمک آموزشی درحالی است که اخیرا اظهارات گوناگونی چون «کاهش حاکمیت کتب درسی»، «وداع با امپراتوری کتب درسی»، «کاهش تمرکز در تولید محتوا» و... از سوی برخی مسئولان آموزش و پرورش مطرح شده است.
از دیگر سو، با توجه به اینکه آموزش و پرورش کشور در سالهای اخیر بیشتر در حوزه آموزش ایفای نقش کرده است، به نظر میرسد قرار است این حوزه دستخوش تغییراتی شود که ماحصل آنها قرار گرفتن چندین ابزار یادگیری دیگر در کنار کتب درسی است؛ این تغییرات متاسفانه رنگ و نشانی از توجه به بعد تربیتی و پرورشی ندارد و دانشآموزان همچنان بر مدار تئوری محوری حرکت خواهند کرد.
علاوه بر این، اظهارات حاجی میرزایی نشان میدهد، برنامه و ارادهای جدی برای تقویت کتب درسی و پیگیری مطالبه رهبر معظم انقلاب درباره گنجاندن برخی از مفاهیم در کتب درسی وجود ندارد!
در پایان گفتنی است، در شرایطی که کتب درسی نقش به سزایی در آموزش و تعلیم دانشآموزان دارند و جامعه از بیتوجهی نظام آموزشی به نقش پرورشی و تربیتی دانشآموزان رنج میبرد، مدیران ارشد آموزش و پرورش در تلاش برای ایجاد تحول در نظام آموزشی هستند؛ تحولی که بهانهاش آماده کردن دانشآموزان برای مسئولیتپذیری اجتماعی است اما ساز و کارش نامشخص!