kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۵۰۸۰
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۸
نقوی حسینی تشریح کرد

واکاوی ماجرای توزیع 18میلیارد دلار ارز یارانه‌ای در کمیسیون امنیت ملی مجلس

مجلس روز گذشته برای تأمین نظر شورای نگهبان اصلاح برخی لوایح را در دستور کار خود قرار داد؛ همچنین لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری جدید اعلام وصول شد که به عقیده کارشناسان این مناطق بلای جان تولیدات داخلی شده‌اند؛ سخنگوی کمیسیون امنیت ملی نیز از واکاوی ماجرای توزیع ارز 4200 با حضور مسئولان بانک مرکزی و مسئولان امنیتی کشور خبر داد.

جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی و با حضور اکثریت نمایندگان آغاز شد. در ابتدای جلسه علنی دیروز علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ضمن توجه جدی به شرایط کشور همه بخش‌های حکومت باید همت به حل مسائل مردم و رفع دغدغه‌های آنان داشته باشند مخصوصاًً در کنترل قیمت‌ها. وفاق قوای مختلف در این شرایط ضرورت دارد، توجه دادن مقام معظم رهبری به همگان در زمینه رفتار ظالمانه اغتشاشگران و آشوب‌طلبان و تأکید بر امنیت کشور، وفاق همه قوای کشور در مقابل دسیسه چندجانبه را بیشتر از گذشته آشکار می‌سازد.
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مخصوصاًً وقتی وزیر خارجه بی‌آبروی آمریکا با بی‌شرمی ‌و فرصت‌طلبی احمقانه، آشکارا از آتش‌زدن اموال مردم حمایت می‌کند و این امر را دفاع از مردم ایران می‌سراید، با این اقدام به خوبی رفتار دروغین و ریاکارانه آمریکا نسبت به ملت ایران نشان داده شد که هدف آمریکا نسبت به ایران چیزی جز به هم ریختن امنیت کشور و آتش زدن منافع ملت نیست.
رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از شنیدن بیانات عمیق و مدبرانه مقام معظم رهبری، تبعیت از مسیر تعیین شده ایشان را لازم دانسته و پیگیری دغدغه‌های مردم در زمینه مشکلات اقتصادی را با جدیت دنبال خواهند نمود و با همگرایی بیشتر، مجالی برای آشفته‌سازی کشور توسط آمریکا و نوکران منافق و ضدانقلاب آمریکا نخواهند داد.
واکاوی یک ماجرا
«سیدحسین نقوی‌حسینی» در توضیح نشست دیروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، ضمن تقدیر و تشکر از تمامی‌دستگاه‌های امنیتی و انتظامی‌که در روزهای گذشته جهت تأمین امنیت مردم تلاش و حتی شهدایی را تقدیم کردند، گفت: آقای ذوالنور رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در این نشست اذعان کرد که «این حوادث با نفوذ و تحریک معاندین و دشمنان انقلاب اسلامی صورت گرفته و باعث جان باختن تعدادی از شهروندان و خسارت به اموال عمومی ‌شد که با بیانات معجزه آسای مقام معظم رهبری فروکش کرد.»
نماینده مردم ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: آقای ذوالنور در ادامه نشست یادآور شد که «مقدمات اجرایی طرح درست فراهم نشده بود و مجلس و نمایندگان نیز مطلع نبودند. رئیس‌جمهور نیز اخیرا در این زمینه با مردم صحبت نکرده بود.»
نقوی حسینی خاطرنشان کرد: در ادامه جلسه مجدد موارد ارجاعی شورای نگهبان درباره کنوانسیون عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون پسماند هسته‌ای و کنترل مواد پرتوزا بررسی شد و بر اساس نتیجه جمع‌بندی شروطی در ابتدای کنوانسیون قرار گرفت.
وی افزود: کمیسیون شرطی برای این کنوانسیون قرار داد، از جمله اینکه «در اجرای این کنوانسیون رعایت بند پنجم اصل سوم قانون اساسی به‌ویژه در مورد بند ۴ بخش یک ماده ۶ و بند ۴ بخش یک ماده ۱۳ و همچنین ماده ۳۲ الزامی ‌است.»
این نماینده مردم درمجلس شورای اسلامی یادآور شد: همچنین برای جایگزینی آقای کاظم جلالی که اخیرا استعفایشان در صحن تصویب شده صحبت شد و در مورد داوطلبان عضویت در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی رأی‌گیری شد. بر اساس نتیجه آراء، حجت‌الاسلام مصطفی ذوالقدر به عضویت کمیسیون درآمد.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کمیسیون در ادامه موضوع توزیع ۱۸ میلیارد دلار به نرخ ۴۲۰۰ تومان را در حضور مسئولانی از بانک مرکزی، وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه مورد بحث قرار داد.
وضع عوارض محلی
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز با ۱۶۲ رأی موافق، ۹۲ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۳ نماینده حاضر در جلسه، ماده ۴ لایحه «درآمد پایدار و هزینه‌ شهرداری‌ها و دهیاری‌ها» را تصویب کردند.
بر اساس این مصوبه «شوراهای اسلامی شهر و بخش می‌توانند در اجرای قانون وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخابات شهرداران برای تأمین هزینه‌های شهر و روستا نسبت به برقراری و وضع عوارض محلی اعم از عوارض بر ساختمان‌ها، مستحدثات، تأسیسات، تبلیغات معابر و فضاهای شهری و روستایی و ارزش افزوده ناشی از اجرای طرح‌های توسعه شهری و روستایی و دارایی‌های غیرمنقول در محدوده و حریم شهر و محدوده روستا اقدام نمایند.
عناوین عوارض با توجه به شرایط هر منطقه جغرافیایی به وسیله وزارت کشور و با همکاری شورای عالی استان‌ها حداکثر تا پایان آذرماه هر سال، تهیه و توسط وزیر کشور ابلاغ می‌شود». همچنین وکلای ملت تبصره‌های این ماده را هم به تصویب رساندند.
اصلاح لایحه ایجاد مناطق‌آزاد
 و لایحه تجارت
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز جهت تأمین نظر شورای نگهبان موادی از لایحه تجارت را اصلاح کردند. همچنین بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد رفع ایراد شورای نگهبان به لایحه ایجاد هشت منطقه آزاد تجاری-  صنعتی، اصلاح محدوده سه منطقه آزاد تجاری- صنعتی و ایجاد مناطق ویژه اقتصادی در جلسه علنی دیروز مجلس در دستور کار قرار گرفت.
بر این اساس، عنوان این لایحه به شرح زیر اصلاح شد: لایحه ایجاد هشت منطقه آزاد تجاری- صنعتی، اصلاح محدوده دو منطقه آزاد تجاری- صنعتی و ایجاد منطقه ویژه اقتصادی
علاوه‌بر این، بند یک ماده واحده این لایحه نیز اصلاح شد: بر این اساس در استان‌های گلستان (اینچه برون)، ایلام (مهران)، اردبیل (اردبیل)، سیستان و بلوچستان (سیستان)، کردستان (بانه، مریواچن)، هرمزگان (جاسک)، بوشهر (بوشهر)، کرمانشاه (قصرشیرین) منطقه آزاد تجاری صنعتی مطابق نقشه‌های پیوست مصوب هیئت دولت ایجاد می‌شود.
بند دو ماده واحده نیز به این شرح اصلاح شد: اراضی نیمه شمالی جزیره هرمز به وسعت ۲۱ کیلومتر مربع به هم پیوسته و راه اتصال دریای آن به جزیره قشم را مطابق نقشه پیوست، پس از تایید ستاد فرماندهی کل قوا به محدوده منطقه آزاد تجاری - صنعتی قشم ملحق و محدوده منطقه آزاد ماکو را مطابق نقشه‌های پیوست مصوب هیئت دولت اصلاح کند. موضوع دیگر اینکه «علی اصغر یوسف نژاد» عضو هیئت‌رئیسه مجلس در جلسه علنی دیروز یک مورد اعلام وصولی را که به این شرح قرائت کرد: لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری صنعتی سرخس- دوغارون و مازندران.
پیش از این‌بارها کیهان در گزارش‌ها و یادداشت‌هایی به موضوع مناطق آزاد و انحراف آنها از هدف ایجادشان پرداخته است. این مناطق اکنون به آفتی برای محصولات ایرانی و تولیدکنندگان کشورمان بدل شده‌اند. با این وجود مشخص نیست چرا باز هم اصرار به تشکیل مناطق آزاد تجاری جدید دیده می‌شود.
رضایت نمایندگان ملایر و مشکین‌شهر
 از پاسخ حجتی
در ادامه جلسه علنی دیروز مجلس، بررسی سؤال حجت‌الاسلام «احد آزادی‌خواه» نماینده مردم ملایر از وزیر جهاد کشاورزی در دستور کار قرار گرفت. متن سؤال به این شرح است: «علت فقدان برنامه عملیاتی و اجرایی برای کشت محصولات کشاورزی که به‌صورت غیراستاندارد آب مصرف می‌کنند، چیست؟» وزیر جهاد کشاورزی در این جلسه آمار و اطلاعاتی از کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی ارائه داد. در پایان احد آزادی‌خواه اعلام کرد از پاسخ‌های وزیر کشاورزی مشروط بر اینکه هیئتی مسئول بررسی این موضوع شوند، قانع شده است. دیگر اینکه سؤال «ولی ملکی» نماینده مشکین شهر از محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در جلسه علنی دیروز مجلس در دستور کار قرار گرفت. سؤال این نماینده درباره علت انتخاب و به کارگیری افراد غیرمتخصص در رأس بنگاه‌های بزرگ اقتصادی و به‌ویژه شرکت کشت و صنعت مغان بود.
نماینده مردم مشکین شهر، گفت: در حال حاضر شرکت کشت و صنعت مغان ۱۰ سال است که به‌صورت نیابتی اداره می‌شود و نمی‌توان اصلاحاتی را در آن انجام داد، بنابراین لازم است که دولت لایحه یا مجلس طرحی ارائه کنند. لازم است که دولت لایحه یا مجلس طرحی بیاورند که حداکثر زمان اداره نیابتی چنین شرکت‌هایی دو سال باشد. بر این اساس، ملکی از پاسخ‌های وزیر جهاد کشاورزی به‌صورت مشروط قانع شد.
«محمود حجتی» وزیرکشاورزی در بخشی از پاسخ خود به نمایندگان گفت: میزان کل تولیدات مغان در سال ۹۲، ۳۰۱ هزار تن بود اما در سال ۹۶ به ۴۱۰ هزار تن رسید و بر این اساس ۳۳ درصد افزایش یافت و حاکی از آن است که اعداد و ارقام در آنجا رشد یافته است.
وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: ارزیابی ما این است که وضعیت شرکت کشت و صنعت مغان از زمانی که در اختیار دولت بود، بسیار بهتر شده است چرا که ده‌ها میلیارد تومان در آنجا سرمایه‌گذاری شده است و همه به این موضوع واقف هستیم. از زمان واگذاری شرکت کشت و صنعت مغان زیان این شرکت کاهش یافته است و در مقابل مجموع تولیدات آن افزایش چشمگیری داشته است.
وی در مورد مدیر جدید شرکت کشت و صنعت مغان گفت: ما این شرکت را در اختیار فردی قرار داده‌ایم که عضو هیئت مدیره این شرکت است و ۳۵ سال سابقه و فوق لیسانس مدیریت کشاورزی دارد و درست است که سابقه بنگاهی و شرکتی ندارد اما فرد متخصصی است.