مدیرعامل پژو-سیتروئن اعتراف کرد
خسارت سنگین خودروساز فرانسوی با خروج از ایران
مدیرعامل گروه خودروسازی پژو-سیتروئن از کاهش ۱۲.۸ درصدی فروش این شرکت در نیمه نخست سال ۲۰۱۹ میلادی در نتیجه خروج از بازار ایران و افت فروش در چین خبر داد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فرانس پرس، «کارلوس تاوارس» گفته است که با وجود رشد ۰.۳ درصدی فروش محصولات گروه پژو-سیتروئن در اروپا، کاهش فروش ۱.۹ میلیون دستگاه از محصولات این گروه طی شش ماه گذشته بیش از همه متأثر از کاهش قابل توجه تقاضای مؤثر در بازار چین و همچنین خروج از بازار ایران بوده است.
بر این اساس، توقف فروش رسمی محصولات پژو-سیتروئن در بازار ایران به دلیل اعمال تحریمهای آمریکا علیه صنعت خودروسازی این کشور به همراه افت ۲۹.۳ درصدی فروش در بازار آمریکای لاتین و سقوط ۶۲.۱ درصدی خرید محصولات این گروه در بازار چین از جمله عوامل اصلی محدود شدن بازار جهانی پژو-سیتروئن بوده است.
گروه پژو-سیتروئن(PSA) متشکل از خودروسازیهای پژو، سیتروئن، اوپل، دیاس و واکسهال است. افت تقاضا در بازار چین در حالی است که سازمان آمار ملی چین روز دوشنبه اعلام کرد که رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه دوم سال جاری میلادی به ۶.۲ درصد کاهش یافته که پایینترین رقم طی ۲۷ سال گذشته به شمار میرود.
کارشناسان اقتصادی فشار افزایش تعرفه واردات کالاهای چینی به آمریکا را علت اصلی کاهش رشد تولید ناخالص داخلی چین اعلام کردهاند. در همین حال، دونالد ترامپ، رئیسجمهوری آمریکا با انتشار توئیتی نسبت به این خبر واکنش نشان داد و نوشت، هزاران شرکت در حال ترک چین هستند و به همین دلیل است که چین خواستار توافق با ایالات متحده شده و از شکستن توافق اولیه با آمریکا پشیمان است.
گفتنی است گروه خودروسازی پژو فرانسه پیش از این هم اعلام کرده بود درآمد این شرکت در پی کاهش فروش خارجی و نیز خروج این شرکت از ایران در پی تحریمها، در سه ماهه نخست سال جاری ۱/۱ درصد کاهش یافته است.
پژو سیتروئن که قبلا یکبار پس از تحریمهای سال 91 ایران را ترک کرده بود، خردادماه سال گذشته برای بار دوم بدعهدی خود نسبت به ایران را تکرار کرد و با خروج آمریکا از برجام، ایران را ترک کرد. با این حال به علت محرمانه بودن بسیاری از قراردادهای بینالمللی در دولت روحانی، سرنوشت این قرارداد و غرامتی که احتمالا باید پژو پرداخت میکرد معلوم نشد.
نکته قابل تأمل درباره خودروسازان فرانسوی این است که این شرکتها با وجود بدعهدیهای گذشته، همچنان مورد استقبال برخی مدیران دولتی قرار میگیرند، آن هم در شرایطی که محصولات آنها در ردههای اول دنیا قرار ندارد و خودروسازان مطرح دیگری هستند که میتوان برای همکاری سراغ
آنها رفت.