شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی:
حداقل یکبار تا آخر تیر با کارت سوخت خود سوختگیری کنید
شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران به دارندگان کارت هوشمند سوخت توصیه کرد که تا قبل از پایان تیرماه حداقل یک بار با کارت سوخت شخصی خود سوختگیری کنند.
به گزارش وزارت نفت، شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران به دارندگان کارت هوشمند سوخت توصیه کرد که تا پایان تیرماه حداقل یک بار با کارت سوخت شخصی خود سوختگیری کنند.
در توضیحات شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی آمده است: «نظر به اجرای مصوبات دولت و مجلس شورای اسلامی و با توجه به برنامه عرضه بنزین با استفاده از کارت هوشمند سوخت از ۲۰ مرداد ماه امسال، روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران توصیه میکند به منظور کسب اطمینان از صحت عملکرد کارت سوخت، مالکان تمامی خودروها و موتورسیکلتها تا پایان تیرماه حداقل یک بار از کارت سوخت شخصی خود استفاده و در صورت بروز هر گونه مشکل احتمالی، به آدرس سایت wwww.niopdc.ir مراجعه کنند».
شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران نهم خردادماه امسال در اطلاعیهای اعلام کرد که عرضه بنزین به خودروها از ۲۰ مردادماه امسال فقط با ارائه کارت هوشمند سوخت انجام میشود.
بر اساس این اطلاعیه، آن دسته از صاحبان خودروها که کارت هوشمند سوخت خود را گم کرده و بر اساس فراخوان پیشین شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران، اطلاعات خود را در سامانه دولت همراه درج و با طی کردن فرآیند لازم، شماره حساب کارت اعتباری خود را ثبت کردهاند، نیازی به ثبت نام دوباره ندارند و کارت هوشمند سوخت آنها بر اساس ثبتنام پیشین، صادر و از سوی شرکت ملی پست ایران به آنها تحویل داده خواهد شد.
همچنین اگر عدهای از هموطنان که کارت هوشمند سوخت خود را گم کردهاند و در فراخوان پیشین از طریق سامانه دولت همراه ثبتنام نکردهاند، میتوانند با مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰ و یا سامانه دولت همراه (به ترتیبی که متعاقباً اعلام میشود)، برای صدور کارت هوشمند سوخت المثنی اقدام کنند.
طبق سیاستهای کلی نظام ابلاغی در سال 75 کشور باید به سمت کاهش شدت مصرف انرژی حرکت میکرد. بر این اساس در دولتهای نهم و دهم با بهرهگیری از کارت سوخت و نظام سهمیهبندی بنزین مصرف سوخت از 80 میلیون لیتر در روز به 60 میلیون لیتر کاهش یافت، اما در دولت روحانی و با لجبازی زنگنه، کارت سوخت و نظام سهمیهبندی کنار گذاشته شد و بر همین اساس مصرف بنزین از حدود 60 میلیون لیتر در روز در سال 92 به 100 میلیون لیتر در شرایط کنونی که سه سال از برجام میگذرد، رسیده است. این یعنی بر خلاف سیاستهای کلی، مصرف انرژی نه تنها کاهش نیافته بلکه بر اساس آمار مقایسهای از بسیاری از کشورها نیز فراتر رفته است.
علاوه بر این، برخی کارشناسان اقتصادی اعتقاد دارند احیای کارت سوخت بدون اجرای سهمیهبندی معنی ندارد. در این باره، عبدالرضا امینی، مدیر پیشین سامانه هوشمند سوخت، با تاکید بر اینکه استفاده از کارت سوخت بدون سهمیهبندی تأثیری در جلوگیری از قاچاق ندارد، گفت: در صورت اجرای سهمیهبندی باید تعداد دفعات سوختگیری که در حال حاضر سه مرتبه و حداکثر ۶۰ لیتر در روز است، کاهش یابد چراکه استفاده از کارت سوخت، بدون سهمیهبندی معنی ندارد و تنها برای ارائه آمار و مسائل جانبی بهکار خواهد آمد لذا باید این مساله مورد بازنگری قرار گیرد.