عضو هیات مدیره انجمن قطعهسازان خبر داد
انباشت ۱۶۰ هزار دستگاه خودرو در کارخانهها
عضو هیات مدیره انجمن قطعهسازان اعلام کرد در حال حاضر خودروهای انباشت شده در کف کارخانه ها به ۱۶۰ هزار دستگاه رسیده است.
به گزارش فارس، فرهاد بهنیا در نشست خبری خود اظهار داشت: یک شرکت قطعهساز که در تأمین قطعات خودروها سهم بالایی دارد، بیشترین میزان ارز دولتی را دریافت کرده و در عین حال بیشترین سهم را در کسری قطعات خودروها دارد و عامل اصلی ناقصی ۸۰ درصد خودروهای کف کارخانه است.
وی ادامه داد: این شرکت بزرگ قطعهساز در حال خریدن سهام شرکتهای خودروساز است و بخشی از سهام آنها را هم خریده است.
عضو هیات مدیره انجمن قطعهسازان با بیان اینکه انباشت خودروهای ناقص در کف کارخانههای خودروساز باعث توقف گردش نقدینگی قطعهسازان شده است، گفت: اگر این خودروها تجاری میشدند، مطالبات قطعهسازان پرداخت میشد و در ضمن قیمت خودرو نیز تا این حد بالا نمیرفت.
بهنیا اضافه کرد: اگر میخواهیم میزان نارضایتی مردم را از صنعت خودروسازی کاهش دهیم باید نهادهای امنیتی، قضایی و سازمان بازرسی کشور به موضوع خودرو ورود کنند، لیست قطعهسازان را بگیرند و ببینند کدام شرکت علت اصلی توقف خودروها در کف کارخانه است.
به گفته وی، سال گذشته حدود ۴۰ هزار دستگاه خودرو در کف کارخانهها انباشت شده بود که در حال حاضر این تعداد به ۱۶۰ هزار دستگاه رسیده است. اگر برای این مسئله اقدام فوری نشود، صنعت خودرو کشور فلج خواهد شد.
عضو هیأت مدیره انجمن قطعهسازان بیان کرد: خودروهای کف کارخانه به دلیل کسری یک یا دو قطعه انباشت شدهاند. مشکل اصلی، انباشت بیش از ۱۰۰ هزار خودرو در کف کارخانههای خودروسازی است.
بهنیا در پاسخ به این سوال که پیشنهاد شما برای نحوه قیمتگذاری خودرو چیست، نیز گفت: پیشنهاد ما آزادسازی قیمت خودرو است و در کنار آن باید مدیریت صنعت خودروسازی نیز مورد کنترل و ارزیابی قرار گیرد.
بومی سازی قطعات خودرو قیمت ها را شدیدا کاهش می دهد
در همین زمینه، صادق نجفی، مشاور عالی وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه بازدید از نمایشگاه قطعات ایران خودرو با بیان اینکه در حال حاضر
بومی سازی قطعات خودرو میتواند قیمت خودروهای داخلی را به شدت کاهش دهد گفت: ظرفیت بزرگی در کشور برای خودروسازان وجود دارد که با تولید و حمایت میتوان نیاز به قطعه را رفع کرد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، وی افزود: در گذشته در بحث خودرو خیلی غفلت کردیم و در این چند ماه با فشارهای ایجاد شده توانسته ایم در تامین قطعات پیشرفت خوبی را داشته باشیم که خود این باعث رونق تولید میشود. این آهنگ اگر حفظ شود در آینده نزدیک میتوانیم تا ۹۵ درصد قطعات خودرو را داخلی سازی و از واردات جلوگیری کنیم.
در همین زمینه، منصور منصوری، مدیر عامل شرکت ساپکو در حاشیه بازدید از این نمایشگاه بیان کرد: حدود ۶۵ درصد از قطعات خودرو از مواد اولیه گرفته تا قالبها کاملا داخلی است و ۳۵ درصد باقیمانده آن ارز بری دارد، یعنی مواد اولیه ساخت قطعات، وارد میشود.
گفتنی است، بر اساس اعلام مسئولان، هزاران خودرو به دلایلی مانند نبود قطعه، توسط خودروسازان دپو شده و معلوم نیست این دپو شدن به نوعی احتکار بوده یا اینکه واقعا برای کامل شدن این خودروها مشکل وجود دارد؛ چنانچه به دلیل وابستگی مقداری از قطعات به خارج، احتمال دارد تامین قطعه با مشکل روبه رو شده باشد.
به هر شکل، تامین قطعات خودرو در داخل علاوه بر اینکه به طور کلی می تواند هزینه ساخت خودرو و به تبع آن قیمت تمام شده خودرو را کاهش دهد، در همین مورد (یعنی 70 هزار خودروی دپو شده) نیز می تواند عرضه بازار را افزایش داده و در کاهش قیمت خودروها موثر واقع شود.