kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۱۱۶۲
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۴
رئیس کل بانک مرکزی:

ارز نیمایی به هیچ وجه حذف نمی شود

رئیس کل بانک مرکزی با بیان این که سامانه ارز نیمایی به هیچ وجه حذف نمی شود گفت: بازار متشکل ارزی فعلا در مرحله پایلوت قرار دارد.



سرویس اقتصادی-

عبدالناصر همتی در خصوص اعلام خبری مبنی بر حذف ارز نیمایی، اظهار داشت: حذف سامانه نیما از مبادلات ارزی به هیچ وجه صحت ندارد و حتی تاکید شده که صادرکنندگان 50 تا 60 درصد ارز حاصل از صادرات خود را در سامانه نیما عرضه کنند. در حال حاضر سامانه نیما محور تبادل ارزی تجارت ارزی کشور است و به هیچ وجه حذف نمی شود.
وی درباره تشکیل بازار متشکل ارزی نیز به خبرگزاری خانه ملت گفت: در این راستا شرکتی ایجاد و مدیرعامل آن نیز انتخاب شده است و در حال حاضر فعالیت های این بازار در مرحله پایلوت قرار دارد که پس از اتمام این مرحله فعالیت رسمی بازار آغاز می شود.
گفتنی است، پس از مطرح شدن بازار متشکل ارزی به عنوان راهکار جدید بانک مرکزی در زمینه کنترل نرخ ارز و بومی سازی قیمت گذاری نرخ دلار، این گمانه تقویت شد که احتمالا به سمت نظام ارز تک نرخی و حذف نرخ هایی به جز نرخ بازار متشکل، حرکت خواهیم کرد.
چنانچه پیش از این هم تخصیص ارز دولتی (4200 تومانی) هم تا حد قابل توجهی کاهش یافت و نرخ نیمایی (که حدود 10 هزار تومان است) جایگزین آن شد تا یک نرخ از میان نرخ های موجود ارز، کم رنگ شده و زمینه حذف آن فراهم شود. به عنوان نمونه، در اواخر فروردین ماه، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تأمین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت از حذف ارز 4200 تومانی برای واردات گوشت خبر داد و اعلام کرد هدف هیأت وزیران از مصوبه واردات گوشت قرمز با ارز نیمایی کمک به افزایش تولید داخل است.
پس از این اعلام این خبر نیز، معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: ارز دولتی با نرخ 4200 تومانی برای واردات گوشت قرمز، کره، حبوبات و چای حذف شده است و از ارز نیمایی برای واردات آنها استفاده خواهد شد. در برخی کالاها هم که تخصیص ارز دولتی به آن ها حذف شده تغییرات قیمتی خاصی (اعم از کاهش یا افزایش به وجود آمده) چه اینکه قیمت گوشت تقریبا کاهش یافته و از سوی دیگر، براساس گفته دبیر ستاد تنظیم بازار، موجب افزایش قیم کنسرو تن ماهی شده است.   
با تمام این اوصاف، اظهارات جدید رئیس بانک مرکزی حاکی از این واقعیت است که سیاست این بانک در زمینه ارز نیمایی، مانند ارز دولتی نبوده و قرار نیست ارز نیمایی وارد مراحل حذف شدن بشود.  
ضمن اینکه با توجه به حذف ارز دولتی برای واردات برخی کالاهای اساسی و جایگزین شدن ارز نیمایی با آن، احتمال اینکه بانک مرکزی ارز نیمایی را هم حذف کرده و واردات کالاهای اساسی با ارز آزاد (یا نرخ بازار متشکل) صورت بگیرد ضعیف به نظر می رسد.