kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۸۹۰۸
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۷

کاهش درآمد رنو و پژو با خروج از ایران

درآمد دو خودروساز فرانسوی با خروج از ایران در پی‌تحریم‌ها کاهش یافت.



به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، گروه خودروسازی پژو فرانسه اعلام کرد: درآمد این شرکت در پی کاهش فروش خارجی و نیز خروج این شرکت از ایران در پی تحریم‌ها، در سه ماهه نخست امسال ۱/۱ درصد کاهش یافته است.
بر اساس گزارش پژو، درآمد این شرکت که در فاصله ژانویه تا مارس 17/98 میلیارد یورو بوده که این رقم نسبت به سال گذشته ۱/۱ درصد کاهش داشته است. میزان صادرات پژو با بر هم خوردن سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت‌های چینی و همچنین بیرون رفتن این شرکت از ایران در پی تحریم‌ها به شدت افت کرد. حجم فروش با 15/7 درصد کاهش به ۸۸۶ هزار و ۴۰۰ دستگاه در سه ماهه نخست امسال رسید که بدون در نظر گرفتن ایران حجم فروش در کشورهای آمریکای لاتین ۳۰ درصد کاهش داشت.
شرکت خودروسازی رنو هم اعلام کرد، خروج سال گذشته از ایران به علت تهدیدهای تحریمی آمریکا به کاهش 31 درصدی در فروش منطقه آفریقا، خاورمیانه و هند این شرکت منجر شده است.
درآمد رنو در بازه زمانی ژانویه تا مارس (سه ماه نخست 2019) به علت کاهش 5/6 درصدی تحویل خودروهای تولیدی این شرکت به تعداد 908 هزار و 348 دستگاه که ناشی از خروج از ایران در سال گذشته بود، به 12/527 میلیارد یورو (13/95 میلیارد دلار) کاهش یافت.این خودروساز فرانسوی اعلام کرد: خروج سال گذشته از ایران به علت تهدیدهای تحریمی آمریکا به کاهش 31 درصدی در فروش منطقه آفریقا، خاورمیانه و هند منجر شد. به استثنای ایران، تحویل خودروهای این شرکت در جهان بیش از 1/7 درصد کاهش داشته است.گفتنی است خودروسازان فرانسوی که با حضور در بازار ایران سودهای هنگفتی به جیب زده‌اند، تا کنون دو بار و در بحبوحه تحریمهای ظالمانه علیه کشورمان، ایران را ترک نموده و به صنعت خودروسازی کشور آسیب زده‌اند.
پژو سیتروئن که قبلا یکبار پس از تحریم‌های سال 91 ایران را ترک کرده بود، خردادماه سال گذشته برای بار دوم بدعهدی خود نسبت به ایران را تکرار و در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این گروه شروع به تعلیق فعالیت‌های مشترک تجاری خود در ایران کرده است تا به این ترتیب تا ۶ آگوست، با قانون آمریکا مطابقت داشته باشد.»
به علت محرمانه بودن بسیاری از قراردادهای بین‌المللی در دولت روحانی، سرنوشت این قرارداد و غرامتی که احتمالا باید پژو پرداخت می‌کرد معلوم نشد تا جایی که حتی یکی از نمایندگان مجلس هم در مصاحبه‌ای گفت: «نمایندگان مجلس نمی‌دانند در قرارداد خودروسازان با شرکت پژو چه چیزی نوشته شده است»!
سخنگوی انجمن سازندگان قطعات خودرو هم آن زمان تصریح کرد: بسیاری از قطعه‌سازان قدیمی به واسطه اعتمادی که به سازمان گسترش و وزارت صنعت داشتند، مبالغ هنگفتی خرج خرید تجهیزات ساخت خودروی مشترک با رنو و پژو کردند و اکنون تجهیزاتشان خاک می‌خورد.به گفته فرهاد به‌نیا، رنو و پژو تعداد بالایی خودرو در بازار بکر ایران فروختند و رفتند به نحوی که برآوردها حکایت از آن دارد که رنو 115هزار دستگاه و پژو 30 تا 40 هزار دستگاه خودرو فروختند.