kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۴۰۲۷
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۸

فراخوان اهدای پلاکت برای درمان مبتلایان سرطان

مدیرعامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه برای پاسخ به نیاز بیماران سرطانی راهی به جز اهدای مستقیم پلاکت نداریم، گفت: هر فرد می‌تواند ۲۰ بار در سال پلاکتش را اهدا کند.



علی‌اکبر پورفتح‌اله به ایسنا گفت: باید توجه کرد که در کشور سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد پلاکت تولید و مصرف می‌شود که ۷۰ درصد پلاکت‌های تولیدی هم برای بیماران سرطانی استفاده می‌شود.
پورفتح‌اله با بیان اینکه میزان تولید پلاکت در کشور طی ۱۰ سال گذشته از ۴۰۰ هزار واحد به یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد رسیده است، افزود: برای پاسخ به نیاز بیماران سرطانی هیچ راهی به جز اهدای مستقیم پلاکت و جداسازی مستقیم پلاکت‌ها از خون اهدا‌کننده نداریم. روش اهدای مستقیم پلاکت در مقایسه با اهدای خون زمان طولانی‌تری از اهداکننده می‌گیرد، اما محصولی با کیفیت‌تر را در اختیار بیمار قرار می‌دهد.وی ادامه داد: در حال حاضر در همه مراکز استانی، امکانات پلاکت‌فرزیس یا اهدای مستقیم پلاکت فراهم شده است. در اهدای مستقیم پلاکت، جزء پلاکتی خون اهداکننده جدا شده و بقیه اجزای خون به او بازمی‌گردد. باید توجه کرد که این فرآیند در سیستمی کاملاً امن و بی‌خطر انجام شده و فقط زمانش طولانی‌تر است.مدیرعامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه در کشورهای اروپایی توسعه‌یافته بیش از ۹۰ درصد پلاکت‌ها از این روش تهیه می‌شوند، گفت: این پلاکت به ویژه برای بیماران سرطانی که نیاز دائم به پلاکت دارند، کیفیت بهتری دارد؛ زیرا در این روش تماس با اهداکننده به حداقل ممکن می‌رسد. از طرفی در روش‌های معمولی که پلاکت را از خون جدا می‌کنیم، میزان پلاکت بسیار اندک است و بنابراین برای یک دوز درمانی شش واحد پلاکت باید تزریق شود، اما در روش اهدای پلاکت مستقیم، اهداکننده یک دوز درمانی را فراهم می‌کند. در عین حال این امکان هم وجود دارد که با توجه به اینکه بانک پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی سازمان انتقال خون در حال توسعه است، حتی می‌توانیم پلاکت سازگار با بیمار را در اختیارش قرار دهیم تا مقاومت پلاکتی به حداقل برسد.پورفتح‌اله تاکید کرد: اهدای پلاکت، مانند اهدای گلبول قرمز محدودیت اهدای چهار بار در سال را ندارد و هر فرد می‌تواند ۲۰ بار در سال پلاکتش را اهدا کند.