kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۳۸۱۹
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۴
یک مقام پارلمان اروپا فاش کرد

اروپا با ابزارهای جاسوسی پیشرفته به سعودی‌‌ها در سرکوب منتقدان کمک می‌کند

رئیس‌ کمیسیون تجارت جهانی پارلمان اروپا می‌گوید، برخی کشورهای اروپایی با فروش نرم‌افزارهای جاسوسی به عربستان به این رژیم در شناسایی و دستگیری منتقدان کمک می‌کنند این موضوع یک رسوایی بزرگ و شرم‌آور است.



سرویس خارجی-

کشورهای اروپایی که در ظاهر ژست دفاع از حقوق بشر می‌گیرند و حتی جلوی دوربین‌های تلویزیونی از «نقض حقوق بشر توسط عربستان» انتقاد می‌کنند، در خفا، به این رژیم عصر حجری در دستگیری منتقدان و اعدام آنها کمک می‌کنند. رئیس‌کمیسیون تجارت جهانی پارلمان اروپا با «شرم‌آور خواندن» همکاری اروپا به رژیم آل‌سعود گفته، برخی کشورهای اروپایی هنوز در حال فروش تجهیزات جاسوسی به عربستان هستند که به ریاض در شناسایی و دستگیری منتقدان کمک می‌کند.
 ایسنا در این‌باره نوشته، «برت لانگه، رئیس‌ کمیسیون تجارت جهانی پارلمان اروپا با ‌اشاره به قتل فجیع جمال خاشقجی، ادامه فروش فناوری پیشرفته و نرم‌افزارهای جاسوسی و پیگرد کاربران اینترنتی به عربستان را یک اقدام جنجالی و غیرقابل قبول خواند.»
«برت لانگه» که با خبرنگار شبکه یک تلویزیون آلمان در بروکسل گفت‌و‌گو می‌کرد ادامه داد: «یکی از نرم‌افزارهایی که به ریاض صادر می‌شود برنامه‌ای به نام « Spyware» است که قادر است با پیگیری ردی که کاربران در اینترنت به جا می‌گذارند «پروفایل» آنها را بازسازی کند.»
به گزارش «تاگس‌شاو»، پایگاه شبکه یک تلویزیون آلمان، عربستان برای تعقیب منتقدانی نظیر خاشقجی مایل به در اختیار داشتن نرم‌افزارهای جاسوسی ساخت کشورهای عضو اتحادیه اروپاست. چنین برنامه‌هایی که برای جاسوسی از کاربران اینترنتی و دست یافتن به اطلاعات آنها طراحی شده‌اند به صورت بدافزارهایی عمل می‌کنند که می‌توانند، به عنوان مثال، از طریق لینکی در یک ایمیل ارسال شوند. این بدافزارها می‌توانند پس از آلوده کردن یک رایانه، تمام داده‌ها، از جمله گفت‌وگوهای اسکایپی و پیام‌ها در واتس‌آپ را جمع‌آوری کنند.
این نرم‌افزارها برنامه‌هایی هستند که محصولات با کاربرد دوگانه خوانده می‌شوند؛ از آنها می‌شود هم برای حفاظت از شهروندان و هم برای جاسوسی از آنها استفاده کرد.
 گفته می‌شود که اپلیکیشن واتس‌آپ از این نرم‌افزار برای یافتن حفره‌های امنیتی در این برنامه و بستن آنها استفاده می‌کند.
مطابق مصوبات پارلمان اروپا برای نظارت بر صادرات فناوری و نرم‌افزارهای رهگیری و جاسوسی، صدور این محصولات به کشورهایی مانند عربستان مجاز نیست اما شماری از کشورها برای اجرایی شدن این مصوبات همکاری نمی‌کنند.
رئیس ‌کمیسیون تجارت خارجی پارلمان اروپا، کشورهای عضو اتحادیه اروپا مانند فرانسه را متهم کرده که به ‌اشکال مختلف قوانین ناظر بر محدودیت صادرات فناوری‌های حساس را دور می‌زنند و این کار را «شرم‌آور» خواند.
وی تاکید کرد، کشورهای اتحادیه اروپا با ادامه فروش نرم‌افزارهای پیشرفته جاسوسی به رژیم‌های خودکامه و سرکوبگر، در عمل دست خود را به خون آلوده می‌کنند.