kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۳۵۹۷
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۱
بشار اسد در دیدار با جهانگیری در دمشق:

خواهان حضور فعال‌تر جمهوری اسلامی در بازسازی سوریه هستیم

رئیس‌جمهوری سوریه با قدردانی از رهبر معظم انقلاب و دولت و ملت ایران از کشور سوریه در جریان مبارزه با تروریسم و مداخله خارجی، گفت: تشکر عمیق خود را از ملت ایران برای انجام کارهای مهم و حمایت همه‌جانبه از ملت مسلمان سوریه اعلام می‌کنم.




اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور روز سه‌شنبه در دیدار با بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه، گفت: جنگ در سوریه، جنگ علیه دولت و ملت سوریه نبود، بلکه جنگ علیه امنیت منطقه و محور مقاومت بود، که البته با تدبیر و حکمت دولت و ملت سوریه و پشتیبانی و حمایت دوستان این کشور با شکست مواجه شد.
معاون اول رئیس‌جمهور تصریح کرد: اگر در گذشته تردیدی نسبت به ریشه‌های این جنگ و حامیان تروریسم وجود داشت، امروز برای همگان آشکار شده است این جنگ با پشتیبانی فکری، مالی و کمک‌های نظامی غربی‌ها به ویژه آمریکا و برخی کشورهای منطقه شروع شد و تداوم یافت.
 جهانگیری با تجلیل از پیروزی دولت و ملت سوریه در برابر تروریست‌ها، بر این نکته که امنیت جهان وابسته به امنیت منطقه است تأکید کرد و اظهار داشت: اگر داعش در منطقه دولت تشکیل می‌داد و هسته‌های گروه‌های تروریستی از بین نمی‌رفت، غربی‌ها باید شاهد ترور، خشونت و جنایت‌های غیرانسانی در کشورهای خود می‌شدند، بنابراین آنها باید قدردان سوریه و کشورهایی باشند که در مبارزه با تروریسم پیشتاز بودند.
معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه مذاکرات خوبی در چارچوب چهاردهمین کمیسیون مشترک دو کشور و نیز میان مقامات دو کشور به منظور تسریع در اجرای توافقات گذشته انجام شد، گفت: امضای قرارداد همکاری‌های اقتصادی راهبردی دو کشور جهت‌گیری‌های اصلی برای فعالیت فیمابین را مشخص کرده و به اجرای بهتر توافق‌ها کمک خواهد کرد.
رئیس‌جمهوری سوریه نیز در این دیدار با تبریک فرارسیدن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: پس از آزادسازی کامل سوریه، بازسازی این کشور مهم‌ترین اولویت دولت است و ما خواهان حضور و همکاری بیشتر شرکت‌های دولتی و خصوصی جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های مختلف هستیم.
وی بر پیگیری توافق‌های قبلی فیمابین تأکید کرد و گفت: باید در این راستا اقدامات موثرتری انجام شود و حضور هیئت بلندپایه ایرانی و برگزاری نشست تجار می‌تواند ثمربخش باشد.
رئیس‌جمهوری سوریه با قدردانی از رهبر معظم انقلاب و دولت و ملت ایران از کشور سوریه در جریان مبارزه با تروریسم و مداخله خارجی، گفت: تشکر عمیق خود را از ملت ایران برای انجام کارهای مهم و حمایت همه‌جانبه از ملت مسلمان سوریه اعلام می‌کنم.
بشار اسد با تأکید بر اینکه دو کشور در شرایط سخت اقتصادی و تحریم‌های آمریکا قرار دارند، گفت: ما کمک‌های دولت و ملت ایران در دوران سخت جنگ با تروریسم را هرگز فراموش نمی‌کنیم. سوریه خواهان همکاری متقابل با ایران برای توسعه اقتصادی است و از هیچ اقدامی در این زمینه دریغ نخواهد کرد.
آغاز به کار اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه در دمشق
جهانگیری همچنین در مصاحبه مطبوعاتی مشترک با نخست‌وزیر این کشور گفت: روسای بانک مرکزی دو کشور در اجلاس اعلام کردند که توافقات خوبی برای همکاری‌های بانکی میان دو کشور صورت گرفته است. در اجلاس کمیته عالی همکاری‌های اقتصادی ایران و سوریه همچنین تأکید شد که موافقتنامه سال 2015 میان ایران و سوریه که در تهران به امضا رسید باید به سرعت اجرایی شود و اتصال ریلی خلیج ‌فارس به مدیترانه توسط ایران، عراق و سوریه نیز از مهم‌ترین محورهای مطرح‌شده در اجلاس بود.
جهانگیری با‌ اشاره به تجربه و دانش ایران در احداث نیروگاه گفت: ایران یکی از کشورهای مطرح در زمینه احداث نیروگاه است و مقرر شد احداث و بازسازی نیروگاه‌ها در سوریه در دستور کار ایران قرار گیرد. عملیات اجرایی احداث نیروگاه در لاذقیه آغاز خواهد شد.
وی با بیان اینکه همکاری مشترک بخش خصوصی ایران و سوریه در زمینه‌های مختلف مورد حمایت طرفین خواهد بود، تصریح کرد: اتاق مشترک بازرگانی دو کشور در دمشق آغاز به کار خواهد کرد و نمایشگاه دائمی محصولات ایرانی نیز در سوریه دایر خواهد شد.
ایجاد کارگروه
 برای حل مشکلات فعالان اقتصادی ایران و سوریه
معاون اول رئیس‌جمهور با شرکت در همایش بازرگانی ایران و سوریه، در سخنانی از حمل‌ونقل به عنوان یکی از پیش‌نیازهای مهم در توسعه مراودات تجاری و روابط اقتصادی یاد کرد و گفت: وزرای راه و حمل‌ونقل دو کشور تأکید کردند که باید مسیر حمل‌ونقل جاده‌ای میان ایران و سوریه از مسیر عراق به سرعت اجرایی شود.
معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه با‌ اشاره به پیچیدگی و بوروکراسی اداری در دو کشور که فعالان اقتصادی و بخش خصوصی را آزرده کرده است، خاطرنشان کرد: برای حل این مشکل کارگروهی در دو کشور پیش‌بینی شده است تا برنامه‌ها در پیچ و خم‌های اداری معطل نشود.
جهانگیری ادامه داد: بخش خصوصی ایران باید تلاش کند یا از طریق کشور ثالث و یا از طریق نهادهای بین‌المللی، منابع مالی مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری جهت مشارکت در بازسازی سوریه را تأمین کند.
وی افزود: ایران آمادگی دارد برخی از کالاهای مورد نیاز خود را نیز از طریق واردات از سوریه تأمین کند و در این مسیر از صادرات محصولات سوریه به ایران حمایت می‌کنیم.
عماد خمیس نخست‌وزیر سوریه نیز اولویت نخست سوریه را بازسازی ویرانی‌ها و زیرساخت‌ها عنوان کرد و گفت: ما باید ویرانی‌های ناشی از جنگ را بازسازی کنیم و در مسیر بازسازی سوریه قطعاً جمهوری اسلامی ایران در اولویت است چرا که بیش از همه کشورها در دوران جنگ در کنار ما ایستاد.