kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۱۵۲۹
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۲
کارشناسان اقتصادی:

دلیل کم‌فروشی‌ها عملکرد ضعیف دستگاه‌های نظارتی است

بازرس اسبق اصناف تهران گفت: کم‌فروشی‌ در اثر سهل‌انگاری دستگاه‌های نظارتی صورت می‌گیرد و رفع این مشکل، نظارت مستمر و اصلاح برخی قوانین را می‌طلبد.

محمدرضا همتی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره دلیل کم‌فروشی گفت: چند وقتی است برخی از کارخانه‌های تولید مواد خوراکی با کاهش محتوای بسته‌های محصولات خود، راه کم‌فروشی را باز کرده‌اند. کم‌فروشی علاوه ‌بر محصولات خوراکی از قبیل انواع چیپس، آجیل و... در بنزین و حتی صنایع بتن‌سازی هم دیده می‌شود و باید سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نظارت بیشتری بر این موضوع داشته باشد.
وی افزود: کم‌فروشی‌ها در اثر سهل‌انگاری دستگاه‌های نظارتی صورت می‌گیرد و برخی سودجویان از فرصت استفاده کرده و با کم‌فروشی و گرانفروشی سودهای کلان به دست می‌آورند. تولید‌کنندگان باید وزن واقعی محصول خود را روی آن درج کنند و خلف این موضوع  تخلفی بزرگ است و به هیچ وجه نباید کیفیت محصول کاهش یابد یا درج وزن آن بدون اطلاع به مشتری حذف شود.
همچنین عضو کمیسیون صنایع مجلس درباره کم‌فروشی‌ها گفت: تعریف کم‌فروشی در ذهن‌ها ممکن است این باشد که کالایی را کمتر از میزان واقعیش در اختیار مصرف‌کننده قرار دهیم، اما در حقیقت اگر از کیفیت محصول هم کم بگذاریم، کم‌فروشی به حساب می‌آید. در کشور یک استاندارد مشخصی از کیفیت وجود دارد؛ در انواع لوازم صنعتی، کیفیت قابل قبولی باید وجود داشته باشد و اگر ما کیفیت را از حد استاندارد پایین‌تر بیاوریم کم‌فروشی محسوب می‌شود.
عبدالله رضیان ادامه داد: نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت در این موضوع باید بسیار جدی باشد و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان که تیم‌های کنترل و نظارت دارند، هم در مورد کمیت کالا‌ها‌، هم در مورد کیفیت آنها باید این قضیه را به صورت جدی مورد توجه قرار دهند.
وی با انتقاد از کم‌فروشی برخی کارخانه‌ها در ماه‌های اخیر افزود: این کم‌فروشی‌ها در اثر سهل‌انگاری سازمان‌های تعزیراتی است چرا که در نبود نظارت و دقت، برخی سودجویان از فرصت سوءاستفاده می‌کنند. ضمن اینکه وزارت صنعت بخش ویژه‌ای برای رسیدگی به قیمت کالا‌ها و ساماندهی بازار ندارد.
همچنین رئیس‌ سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مازندران گفت: موضوع کم‌فروشی، هم بحث شرعی و هم قانونی دارد. سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به صورت کلی در این زمینه بررسی می‌کند و برای مردم راهکاری ارائه شده است که اگر شخصی خسارتی متحمل شده می‌تواند با تماس با سامانه ۱۲۴ شکایت خود را مطرح کند.
محمد محمد‌پور افزود: در بخش مواد خوراکی اگر در بسته‌بندی‌ها، وزن مشخصی را اعلام کرده باشند و آن میزان در کالای ارائه شده نباشد، تخلف محسوب می‌شود و تمام این موارد توسط مردم هم می‌تواند گزارش شود، کما اینکه در ۹ ماه اخیر شش هزار مورد گزارش مردمی در سامانه ۱۲۴ داشته‌ایم.