kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۰۳۴۶
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۳
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

آمریکا اهل تعامل است متاسفانه ایران اهل باج دادن نیست!




سرویس سیاسی-
روزنامه اعتماد دیروز گفت‌وگویی را با محسن میردامادی از مدعیان اصلاحات منتشر کرد. وی با‌اشاره به ماجرای مک فارلین می‌گوید: «آمریکا با این اقدام در همان دهه 60 عملا اعلام کرد، وقایع گذشته را به تاریخ سپرده است، و مایل است مشکلات با ایران را حل و فصل کند اما این ایران بود که برای چنین کاری تمایل نداشت. پس از ریگان نوبت به کلینتون رسید. در دوره ریاست جمهوری وی خانم آلبرایت، وزیر خارجه وقت آمریکا بابت کودتای 28 مرداد 1332 از مردم ایران عذرخواهی کرد، خود کلینتون هم به سیاست‌های ‌اشتباه گذشته آمریکا در قبال ایران اذعان کرد و زمانی که آقای خاتمی به عنوان رئیس‌جمهور ایران در نشست سالانه سازمان ملل شرکت کرد، تلاش خود را کرد تا با آقای خاتمی دیدار کند اما باز هم این ما بودیم که حاضر به تعامل نشدیم. در دوران اوباما نیز این اتفاقات افتاد اما باز هم ایران حاضر به بهبود روابط نشد.»
مدعیان اصلاحات از بزک آمریکا به بزک اروپا و روباه پیر رسیدند، این مدعی اصلاح‌طلبی هنوز در هوای بزک آمریکا سر می‌کند! البته چون خوب می‌داند که اروپا هم همدست و شریک آمریکاست. اینطور نیست که اینها دست چدنی که روی آن روکش مخملی کشیده شده را نبینند، این جماعت مأموریت دارند و پیاده‌نظام آمریکا یعنی همین. منظورش از اوباما همان بدعهدی است که فردای اجرای توافق هسته‌ای، با تحریم ایران، برجام را نقض کرد یا جنگ طلبی که از گزینه روی میز حرف می‌زد یا همان آقای تحریم که در تحریم ایران رکورددار است؟ از نظر این جریان آمریکا اهل تعامل است اما متاسفانه ایران اهل باج‌دادن نیست!
تصمیمات اقتصادی دولت باری به هر جهت است
در بخش دیگری از این مصاحبه آمده است: «دولت در زمینه اقتصادی تغییر دیدگاه نداده بلکه این نوع تغییرات بیشتر حاکی از آن است که تصمیمات اقتصادی در دولت باری به هر جهت است... امروز همگان در ریزش پایگاه رای آقای روحانی اتفاق نظر دارند و این مسئله مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.»وی می‌گوید: «اگر ما از امروز تلاش خود را آغاز نکنیم قطعا در 1400 هیچ دستاوردی نخواهیم داشت یعنی نه برنده انتخابات می‌شویم نه یک بازنده آبرومند که عقبه اجتماعی قوی دارد.»
بزک شکست مفتضحانه آمریکا توسط مدعیان اصلاحات!
روزنامه همدلی در گزارشی با عنوان «شیپور در دست دیوانه» نوشت: «ترامپ در اقدام عجیب دیگری، نیروهای نظامی این کشور را از افغانستان و سوریه خارج کرد.»این روزنامه زنجیره‌ای در ادامه نوشت: «از سویی چندی پیش ارتش صهیونیستی در جنوب لبنان دست به شناسایی کانال‌هایی زد که توسط حزب‌الله لبنان حفر شده بود تا با استفاده از آنها بتوانند در مواقع لزوم، ضرباتی به ارتش اسرائیل بزنند. در این میان نخست‌وزیر این رژیم، بنیامین نتانیاهو این اواخر بارها عنوان کرده بود که حضور نیروهای ایران در سوریه را به‌هیچ وجه تحمل نخواهد کرد و در صورت لزوم به آنان حمله می‌کند. نتانیاهو همچنین در گفته‌هایی جنگ‌افروزانه حمله به عمق خاک ایران را نیز بر زبان آورده بود.»همدلی در ادامه نوشت: «در دنباله این رخدادها، ناو هواپیمابر» یو اس‌اس جان سی استنیس» وارد خلیج‌فارس شد که پس از خروج دولت ترامپ از توافق‌نامه هسته‌ای این نخستین لشکرکشی بزرگ آمریکا به کرانه‌های جنوبی ایران محسوب می‌شود.»این روزنامه زنجیره‌ای ادامه داد: «پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تیرگی روابط ایران و آمریکا این نخستین بار نیست که صحبت از حمله نظامی ایالات متحده به ایران بالا می‌گیرد.»روزنامه ایران نیز در مطلبی مشابه نوشت: «در هفته‌های اخیر اسرائیل حرارت درگیری احتمالی خود با حزب‌الله لبنان و ایران را بالا برده و گوش همگان را بتدریج با این موضوع آشنا کرده است. آیا امکان دارد خروج آمریکا از سوریه و افغانستان مرتبط با تهدید ایران مبنی بر در تیررس بودن نیروهای آمریکایی درصورت بروز خطر باشد؟ آیا عدم تعجب و عدم واکنش نتانیاهو نسبت به خروج نیروهای آمریکایی از سوریه که ظاهراً 48 ساعت قبل از اعلام رسمی، با نتانیاهو مشورت شده بود، می‌تواند حاکی از نوعی تبانی بین آمریکا و اسرائیل باشد؟ آیا ورود ناو هواپیمابرآمریکایی به خلیج‌فارس و خروج نیروهای آمریکایی از سوریه و افغانستان مکمل یکدیگرند؟ اگر احتمال این سناریو ضعیف هم باشد، باید در ایران جدی گرفته شود و هر حرکتی را از نظر دور نداشت...در ایران باید چشم‌ها و گوش‌ها را کاملاً باز کرد، فضای بین‌المللی و تحرکات موجود در آن را به درستی درک کرد و از اقداماتی که اتحاد ترامپ، اسرائیل و عربستان را موفق سازد قویاً جلوگیری نمود. از جمله هرگونه تندروی در مسائل داخلی و خارجی».شکست کامل و مفتضحانه آمریکا در سوریه که با فرمان ترامپ برای خروج از سوریه و افغانستان علنی و با گسترش بحران داخلی در این کشور همراه شده، موجی از وحشت و هراس را در میان متحدان واشنگتن در سراسر جهان بر انگیخته و هرج و مرج و نگرانی را در داخل این کشور به اوج خود رسانده است تا شکست بزرگ دیگری به ویترین شکست‌های آمریکا اضافه شود. رژیم کودک‌کش صهیونیستی نیز این روزها در وضعیت اسفناکی قرار دارد. اما علی رغم این واقعیت انکارناشدنی، مدعیان اصلاحات با رویکردی ذلیلانه، نسخه انفعال پیچیده و دشمن مستاصل را بزک کرده و ضعف او را نقطه قوت جا می‌زنند!
از ژست مبارزه با پولشویی تا سانسور قبیله گرایانه
دادگاه فرانسه روز جمعه شرکت توتال را به جرم پرداخت رشوه از قراردادهای گاز با ایران در سال 1997 به پرداخت 500 هزار یورو محکوم کرد. توتال متهم است برای عقد قرارداد دو میلیارد دلاری، 30 میلیون دلار رشوه به طرف ایرانی داده است. در آن زمان، مهدی هاشمی مدیر شرکت‌های پیمانکار شرکت ملی نفت بود. این در حالی است که روزنامه‌های زنجیره‌ای مدعی اصلاحات که طی چند ماه گذشته ژست مبارزه با پولشویی گرفته بودند، خبر مهم محکومیت توتال به خاطر پرداخت رشوه که مصداق بارز پولشویی است را سانسور کردند و به جای آن ترجیح دادند به اتهام زنی زنجیره‌ای علیه سازندگان یک مستند در‌باره مرحوم هاشمی بپردازند. رسانه‌های زنجیره‌ای جریان مدعی اصلاحات اتهامات محض و خلاف واقع خود در سیاه‌نمایی علیه نظام به بهانه پولشویی را تبدیل به خبر القایی می‌کنند اما اخبار واقعی درباره فساد واقعی طیف متبوع خویش را درز می‌گیرند. مدعیان اصلاحات پاسخ نمی‌دهند رشوه هنگفت شرکت‌هایی مانند کرسنت، توتال و استات اویل در دولت اصلاحات و مدیریت زنگنه که هریک صدها میلیاردتومان را شامل می‌شود، خرج کدام احزاب و محافل سیاسی، ستادهای انتخاباتی و نشریات شده است؟ و چرا بزک‌کنندگان FATF و مدعیان مبارزه با پولشویی سرنوشت رشوه‌های دریافتی را پیگیری نمی‌کنند؟
این همه رسانه زنجیره‌ای و تکرار بهانه قدیمی!
«فیض‌الله عرب سرخی» یکی از فعالین سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌و‌گویی با روزنامه آفتاب یزد گفته است: «دولت رسانه فراگیر و تیم اطلاع‌رسانی خوبی ندارد.»در بخش دیگری از این مصاحبه آمده است: «دولت تحت فشار از برخی برنامه‌های خود عدول کرد، محافظه‌کاری روحانی به‌خاطر آینده سیاسی‌اش هست، جهانگیری در آینده درخصوص معذوراتش صحبت خواهد کرد.»وی همچنین با بیان اینکه قطعا مجلس دهم بهتر از مجلس نهم است گفت: «همچنان نقطه قوت روحانی برجام است.»درباره اظهارات عرب سرخی نکاتی است که به اختصار به آنها می‌پردازیم، نخست آنکه اگر برجام نقطه قوت دولت روحانی است مدعیان اصلاحات محاسن آن را برای مردم شماره کنند، از جمله اینکه کدام مشکل اقتصادی از پیش روی مردم برداشته شده است؟! آیا تحریم‌هایی که روز اول امضا و اجرایی شدن برجام برداشته می‌شدند امروز وجود ندارند یا شدیدتر از تحریم‌های برداشته نشده نیز اعمال شده است؟!نکته دوم اینکه مجلس دهم بهتر از مجلس نهم خوانده شده است، البته جریان اصلاحات پیش از انتخابات مجلس معیار را مجلسی می‌دانست که نه از وزرا سؤال کند و نه استیضاحی انجام دهد با این معیار و با توجه به مشکلات فراوان اقتصادی کشور شاید مجلس دهم مجلس مطلوبی برای اصلاح‌طلبان باشد ولی برای مردم این‌گونه نیست.نکته سوم اینکه عرب سرخی گفته است دولت رسانه فراگیر ندارد، سؤال اینجا است که با وجود ده‌ها روزنامه زنجیره‌ای از جمله جریده‌ای که عرب سرخی با آن مصاحبه کرده و این واقعیت که صدا و سیما تمام وقت در اختیار دولت است چگونه می‌توان از نبود رسانه فراگیر برای دولت سخن گفت و برای ناکامی‌ها بهانه تراشید؟!
اصلاح‌طلبان در قدرت حضور دارند ، موضع اپوزیسیون نگیرند
روزنامه ایران ارگان دولت درباره سهم اصلاح‌طلبان در وضعیت فعلی به نقل از محسن هاشمی رئیس ‌شورای شهر تهران نوشت: «به‌طور معمول دولت‌ها در دوره دوم خود با چنین مشکلاتی مواجه می‌شوند چرا که جریان‌های سیاسی برای تداوم حضور، معمولاً نمی‌خواهند که مسئولیت وضعیت موجود را بپذیرند و خود را منتقد نشان می‌دهند در حالی که در ایجاد این وضعیت ممکن است سهیم باشند.»این روزنامه به نقل از هاشمی نوشت: «نکته مهم برای اصلاح‌طلبان این است که شرایط خود را به‌عنوان یک جریان شریک در قدرت، درک کنند و بپذیرند، اصلاح‌طلبان در 4 انتخابات اخیر یعنی از سال 1392 تاکنون پیروز شده‌اند و سهم قابل توجهی در قدرت دارند، در شرایط حضور در قدرت نمی‌شود مانند اپوزیسیون موضع گرفت و ایده‌آلیستی برخورد کرد. نتیجه برخورد ایده‌آل‌گرایانه و نپذیرفتن مسئولیت خود دو رویکرد می‌تواند باشد، یا اینکه بخواهند مانند اوایل دهه هشتاد شعار خروج از حاکمیت بدهند یا اینکه مردم دیگر به این جریان اعتماد نمی‌کنند و به اصطلاح در ماشین اصلاح‌طلبان نمی‌نشینند. اینکه بسیاری از مدیران اجرایی کشور در حال حاضر گرایش اصلاح‌طلبی دارند، فراکسیون بزرگ امید در مجلس و مدیریت شهری بسیاری از کلانشهرها در اختیار اصلاح‌طلبان است نشان می‌دهد که آنها در قدرت شریک هستند و برای کسب مجدد اعتماد مردم باید پاسخگو باشند نه ژست اپوزیسیون بگیرند.»
اگر روحانی را شما رئیس‌جمهور کردید پاسخگو باشید
داریوش قنبری فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌و‌گو با روزنامه زنجیره‌ای آرمان به اظهارات اخیر واعظی که گفته است پیروزی روحانی ربطی به اصلاح‌طلبان نداشته است گفت: «این نکته بدیهی را همه می‌دانند که پایگاه حمایتی آقای روحانی کدام طیف سیاسی بوده است.»در بخشی از این گفت‌و‌گو آمده است: «این نکته بدیهی را همه می‌دانند که پایگاه حمایتی آقای روحانی کدام طیف سیاسی بوده و او از سوی کدام طیف سیاسی مورد حمایت قرار گرفته و اگر این حمایت را نداشتند آیا می‌توانست به ریاست جمهوری برسد یا خیر؟»در پاسخ به این اظهارنظر باید گفت که اگر پیروزی روحانی در انتخابات به حمایت جریان اصلاحات بستگی تام و تمام دارد چرا این جریان از پاسخگویی نسبت به مشکلات پیش رو ابا می‌کند و متواری است؟!بی‌شک مدعیان اصلاحات بایستی به اندازه سهمی که در پیروزی دولت کنونی برای خود قائلند که آن را تام و تمام می‌دانند و می‌پندارند بایستی به اندازه این سهم پاسخگوی مشکلات موجود کشور نیز باشند و نمی‌توانند از این مشکلات خود را مبرا بدانند.
چه نقصی دارید که جاسوس آمریکا را بالا می‌برید؟
روزنامه شرق در شماره روز گذشته در یادداشتی با عنوان «اعلام برائت امیرانتظام از اتهام 39ساله پس از مرگ» مدعی شده است: «سایت تاریخ ایرانی سندی از اسناد ویکی لیکس منتشر کرده که در آن وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده که عباس امیرانتظام قطعا عامل آمریکا نیست.»در ادامه این گزارش آمده: «این سند دیگری است بر اثبات اینکه امیرانتظام جاسوس نبوده است. اتهامی که امیرانتظام تا آخر عمر آن را با خود به دوش می‌کشید.»باید این پرسش را مطرح کرد که به کدامیک می‌توان اطمینان بیشتری داشت: گفته‌های یک مقام آمریکایی یا اسنادی که پس از ‌اشغال سفارت آمریکا به دست دانشجویان افتاد؟ سند منتشره از اسناد لانه جاسوسی در جلد دهم صفحه ۶۸ این مجموعه آمده، مأمور نظارت آمریکا درباره ملاقات با امیرانتظام در بحبوحه پیروزی انقلاب گزارش می‌دهد: «او (امیرانتظام) گفت: بعد از سال‌ها دیکتاتوری، مردم آزاد شده‌اند و فکر می‌کنند حق دارند هر چه می‌خواهند بگویند و هرکس می‌خواهد رهبر باشد.  مقدمتا فکر می‌کردیم بیشتر از چندماه به‌طول نخواهد انجامید تا مسائل‌مان را با آمریکا حل کنیم ولی مردم دخالت‌هایشان را ادامه می‌دهند. امیدواریم فرصت داشته باشیم مسائل‌مان را حل کنیم. در این جهت به کمک‌های شما نیاز داریم.»لازم به ذکر است که رئیس‌دولت اصلاحات، مهرماه سال ۶۰ در کیهان خطاب به مهندس بازرگان نوشته بود: «چه نقصی در کار شماست که فردی چون امیرانتظام «جاسوس و مزدور آمریکا» تا سطح معاونت نخست‌وزیر و سخنگوی دولت موقت بالا می‌آید؟»
اگر زنجیره‌ای‌ها بگذارند!
روزنامه ابتکار که وکیلی مدیر مسئول آن عضو هیئت‌ رئیسه مجلس است در شماره دیروز در گزارشی نوشت: «مردم تشنه قاطعیت هستند و دولت، مجلس و دستگاه‌های نظارتی باید در قبال مفسدان و گران‌فروشان و برهم زنندگان امنیت روانی جامعه قاطعیت به خرج دهند.» در ادامه این گزارش گفت‌وگویی با امیرخجسته، یکی از نمایندگان عضو فراکسیون ولایی انجام شده و نوشته شده است: «رئیس‌ فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی [خجسته] در گفت‌وگو با «ابتکار» به مباحثی چون بودجه سال 98 و ضرورت تشدید توجه به معیشت مردم در بودجه سال آینده تاکید کرد.»در این رابطه و با توجه به اینکه آقای وکیلی مدیرمسئول این روزنامه خود از اعضای هیئت ‌رئیسه مجلس است و عضو فراکسیون امید؛ خوب است که ایشان به مردم گزارش دهد که خود و طیف همراهانش در فراکسیون امید در‌باره معیشت مردم چه کرده‌اند؟همچنین با توجه به اینکه مسکن اصلی‌ترین هزینه در سبد هزینه‌های خانوار است و همچنین این موضوع که آقای آخوندی در طول قریب به 5 سال تصدی وزارتخانه مسکن نه تنها خانه‌ای نساخت و بر بازار قیمت‌های مسکن نظارتی صورت نداد بلکه همین اواخر در مصاحبه‌ای به اینکه خانه‌ای نساخته افتخار کرد. آقای وکیلی بگوید که آیا نامه تقدیر از عباس آخوندی، وزیر سابق راه و شهرسازی را امضا کرده است یا نه؟!