با وجود خسارت چند ساله به کشور صورت گرفت
طفره زنگنه از عذرخواهی برای حذف کارت سوخت
در حالی که با احیای کارت سوخت، بازگشت طرح سهمیهبندی بنزین هم جدی شده است، وزیر نفت به جای اذعان به اشتباه خود در حذف طرح سهمیهبندی سوخت، گفت: فعلا بحث سهمیهبندی مطرح نیست، بلکه بحث استفاده از کارت سوخت در تحویل بنزین مطرح است!
گروه اقتصادی-
طرح سهمیهبندی و تحویل سوخت با کارت الکترونیکی، یکی از پروژههای موفقی بود که پس از اجرای آن، برخی کشورهای همسایه با مشکل کمبود بنزین مواجه شدند که نشان از پایان حجم بالای قاچاق داشت. اما وزارت نفت زنگنه علیه کارت سوخت موضعگیری کرد و همین فشارها باعث شد کارت سوختی که هزینه بسیاری برای آن انجام شده بود، از میدان به در شود.با حذف کارت هوشمند، سوخت به راحتی و آسانی در اختیار قاچاقچیان قرار گرفت و از سوی دیگر مصرف به شدت بالا رفت. در نهایت هفته گذشته شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران اعلام کرد که به علت تشدید قاچاق سوخت، «تحویل بنزین به خودروها و موتورسیکلتها، از تاریخی که متعاقباً اعلام خواهد شد، تنها با استفاده از کارت سوخت انجام خواهد شد».
با جدی شدن احیای کارت سوخت، زمزمه بازگشت سهمیهبندی بنزین و دونرخی شدن آن هم شنیده شد؛ خبری که به معنی عقبنشینی کامل وزارت نفت از سیاستهای نادرست گذشته بود ولی بیژن زنگنه همچنان سعی در کتمان آن دارد.
به گزارش ایسنا، وزیر نفت در حاشیه جلسه دیروز هیئت دولت اظهار کرد: «هنوز در مرحله ثبتنام کارت سوخت هستیم و وقتی این مرحله تمام شد، تاریخ اجرای طرح تحویل بنزین با کارت سوخت را اعلام میکنیم. فعلا بحث سهمیهبندی مطرح نیست، بلکه بحث استفاده از کارت سوخت در تحویل بنزین مطرح است».
مقاومت وزارت نفت درباره بازگشت سهمیهبندی در حالی است که رئیسمرکز پژوهشهای مجلس در حاشیه جلسه دیروز هیئت دولت از احتمال سهمیهبندی و اعطای ماهانه ۲۰ لیتر بنزین به هر ایرانی خبر داد!
کاظم جلالی در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که اعطای سهمیهبنزین به شهروندان چگونه انجام خواهد شد، گفت: دو راه برای این کار وجود دارد؛ یکی اینکه سهمیهای برای خودروها در نظر گرفته شود و فراتر از آن آزاد محاسبه شود، یکی هم این است که ما برای مردم یعنی برای تعداد ایرانیها یک سهمیهای در نظر بگیریم، مثلا بگوییم به ازای هر ایرانی بیست لیتر بنزین هزار تومانی در اختیارشان قرار میگیرد و فراتر از آن قیمتش گرانتر میشود.پیش از این نیز محمد حسینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم از موافقت وزارت نفت با طرح مجلس برای دو نرخی شدن بنزین خبر داده بود.
در مجموع به نظر میرسد دولت در مواجهه با سیاست اشتباه حذف سهمیهبندی بنزین، چارهای جز عقبنشینی از مواضع گذشته خود ندارد، اما موضوعی که باید روشن شود، علت مخالفت وزارت نفت با این طرح و پاسخگویی در برابر خسارتهای وارد آمده به کشور در اثر حذف کارت سوخت است.زنگنه باید پاسخگو باشد که چرا مدتها کارت سوخت را محکوم کرد ولی حالا در تأیید بازگشت آن سخن میگوید. اگر طرح کارت سوخت خطا بود چرا احیا میشود و اگر کار درستی بود چرا وزارت نفت عذرخواهی نمیکند؟ چنانکه روزنامه اصلاحطلب و حامی دولت «اعتماد» هم درباره آن نوشت: «حالا که به اینجا رسیدهایم شایسته است وزارت نفت به خاطر کنار گذاشتن «کارت سوخت» در سال 94، از مردم عذرخواهی کند».