مروری بر ابعاد شخصیتی بنیانگذار جمهوری اسلامی (بخش پایانی)
روح خدا مدافع اسلام ناب، مخالف اسلام آمریکایی (گزارش روز)
25 سال از رحلت جانگداز خمینی روح خدا میگذرد. هموکه 25 سال قبل از رحلتش با قیام 15خرداد پایههای نظام اسلامی را بنا نهاد و مکتب الهی خویش را استوار کرد.
گروه گزارش
مکتبی که در گرو آن میلیونها انسان آزاده در سراسر گیتی تربیت خدایی یافته و با ایمانی راسخ شیفته معبود بیهمتا شدند. این تحول عظیم انسانی فقط به جغرافیای ایران محدود نشد بلکه تا اقصینقاط جهان پیش رفت و مرزهای خودساخته را در نوردید. مکتب انقلابی امام آنقدر اعجازگونه به تسخیر قلوب پرداخت که حتی دشمنانش را نیز حیران و مبهوت ساخت تا جایی که آنها چارهای جز اذعان به این واقعیت نداشتند که «قرن بیستم قرن خمینی بود»
برای درک بهتر این شخصیت عظیم و مکتب الهیاش در شماره پیشین صفحه گزارش به بیان برخی ویژگیهای بارز او پرداختیم. در این شماره نیز قصد داریم علاوه بر ذکر برخی دیگر از خصوصیات برجسته روح خدا از زبان کارشناسان و یاران صدیقش، به تبیین مکتب انقلابی امام و راهکارهای بقای آن بپردازیم.
مکتب امام برگرفته از مکتب وحی
جواد کریمی قدوسی نماینده مجلس شورای اسلامی درباره خصوصیات بارز امامخمینی میگوید: «یکی از برجستگیهای مهم شخصیت امام، اعتقاد راسخ نسبت به مبدأ و مقصد عالم خلقت و هدف واقعی از زندگی در این دنیا بود. امام معتقد بود تمام اقدامات ما در عالم خلقت فقط باید برای خدا و رضایت او باشد و بر همین اساس نیز مکتب الهی خویش را برپا کرد، مکتبی که با الهام از مکتب وحی و نصرت الهی پایهریزی شده بود و بر همین مبنا نیز امام توانست یک تحول بزرگ در روش زندگی نه تنها ملت ایران بلکه کل جهان اسلام و حتی بشریت ایجاد کند. این تحول به قدری عمیق و ژرفناک بود که تحلیلگران غربی موفق به تفسیرش نشدند و فقط در یک جمله توانستند بگویند حضور حضرت امام در عالم سیاست و اجتماع باعث شگفتی شده و این قرن، قرن خمینی شده است.»
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ویژگی دیگر امام را شناخت عمیق نسبت به ملت ایران دانسته و میافزاید: «امامخمینی به خوبی فهمیده بودند که ملت ایران دارای انرژی متراکمی است که اگر این انرژی آزاد شود میتواند منشأ تحولات عظیمی شود و لذا از همان ابتدای نهضت خویش بر روی تودههای مردم خصوصا فقرا و مستضعفین حساب کردند و تا آخرین لحظه حیاتشان هم همینگونه بودند و مطمئن بودند که این ملت هم به عهد خویش وفا کرده و او را تنها نخواهند گذاشت.»
نگرانیهای امام
کریمی قدوسی در ادامه به انذارها و نگرانیهای امامخمینی نسبت به آینده انقلاب اشاره کرده و میگوید: «امام در مقاطع مختلفی با اظهار بیاناتی نسبت به بروز برخی انحطاطات در تعدادی از خواص و مقامات مسئول ابراز نگرانی کرده و خواستار پرهیز مسئولان از میل به قدرت و ثروت شدند. بهطور نمونه ایشان در سال 67 در بیانات مهمی ابتدا به مسئولان بشارت میدهند که این انقلاب محدود به مردم ایران نیست بلکه نقطه آغاز حکومت جهانی اسلام به پرچمداری حضرت حجت ارواحناله الفداء است و من به شما مقامات و مسئولان جمهوری اسلامی بشارت میدهم که این همان انقلاب جهانی است و این بشارت شما را بس که همه وجودتان را وقف جمهوری اسلامی کنید». امام البته در جمله بعدی ضمن هشدار نسبت به بروز خطر سقوط برخی مسئولان با آنها اتمام حجت کرده و میفرمایند: «اگر رفتید سراغ مسائل عادی و مادی، بدانید که خطری بزرگ برای انقلاب بوجود میآورید که در این صورت دچار گناه بزرگ و نابخشودنی خواهید شد». تفسیر این جمله امام را ما در فتنه 88 دیدیم یعنی همان مقاماتی که چند دوره در این کشور رئیسجمهور یا رئیس قوه مقننه بودند یا 8سال نخستوزیر، وزیر یا استاندار بودند همانها اساس فتنه را پایهریزی و رهبری کردند.
کریمی قدوسی میافزاید: «امامخمینی سال 67 فتنههای آتی را پیشبینی میکردند و ریشه همه آنها را هم میل به قدرت و ثروت میدانستند زیرا اگر مقامی و حاکمی اراده کند کرسی قدرت را برای خودش نگه دارد لاجرم باید باج بدهد و باج که میدهد در نتیجه فامیلهای ثروت و خانوادههای قدرت بوجود میآیند و همین فامیلهای ثروت و خانوادههای قدرت بودند که در طی مسیر انقلاب خصوصا پس از ارتحال امام و به ویژه در دوران سازندگی شکل گرفتند و در نهایت زیرساخت فتنه 88 شدند. لذا امام همیشه به مسئولان سفارش میکردند که اگر میخواهید عاقبت به خیر شوید باید طمع مال وثروت و قدرت را از خود دور کنید ایشان حتی در کتاب جهاد اکبر خویش میفرمایند: «بروید خودتان را بسازید قبل از اینکه عمامههایتان بزرگ شود.» و بیتردید هرکسی به جایی رسیده یقینا خیلی روی نفسش پاگذاشته است امام هم که مردم برایش میمردند و هنوز هم میمیرند از همه مردم عصر خود بیشتر با هوای نفس مخالفت کرده بود.
انتقاد از مدعیان خط امام
این فعال سیاسی در ادامه با انتقاد از عملکرد مدعیان خط امام به ویژه پس از ارتحال ایشان میافزاید:«این مدعیان تا زمانی که منافع شخصی و باندیشان در معرض خطر قرار نداشته است مشکلی احساس نمیکردند ولی تجربه نشان داده به محض اینکه منافعشان مورد تهدید واقع میشد بلافاصله فریادشان بلند میشد که خط امام در معرض انحراف قرار گرفته و باید کاری کرد! این در حالی است که همین افراد هنگامی که در فتنه 88 علنا به امام توهین شد و عکس آن عزیز توسط آشوبگران پاره شد و آرمانهای بلندش نظیر حمایت از مقاومت مردم فلسطین و لبنان و نابودی رژیم صهیونیستی در معرض هتک قرار گرفت هیج واکنشی نشان ندادند و حتی هتاکان را افرادی خداجو لقب دادند!»
وی ادامه میدهد: «علت اینکه این مدعیان دچار چنین تناقض و دوگانگی شدند همان میل به قدرت و ثروت است که امام همواره مسئولان و نزدیکان خویش را از آن برحذر میداشتند. البته باید توجه کنیم صفآرایی تشنگان قدرت و ثروت در برابر شیفتگان خدمت به مردم همواره در طول تاریخ سابقه داشته از جمله در صدر اسلام شاهد صفآرایی عمارها، ابوذرها و مقدادها در برابر تفکر معاویهها، عمروعاصها و ابوهریرهها بودهایم. این دو تفکر امروز هم در کشور ما مقابل یکدیگر قرار دارند و لذا با بصیرت و آگاهی باید همواره مراقب بود که در صف مخالفان و دشمنان اسلام و امام قرار نگرفت.»
نقش بیبدیل رهبری پس از امام
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس سپس، نقش رهبر معظم انقلاب پس از ارتحال امام را بسیار مهم و بینظیر توصیف کرده و میگوید: «نقش رهبری بعد از رحلت امام خمینی بسیار سختتر از نقش خود امام در زمان حیاتشان بود. این مسئله خصوصا باتوجه به انواع و اقسام توطئهها و شیطنتهایی که دشمنان اسلام شبانهروز علیه نظام طراحی و اجرا کردهاند به خوبی مشخص میشود. فتنههای 78 و 88 و لشکرکشیهای آمریکا به منطقه و جنگهایش با عراق و افغانستان، جنگ استکبار علیه جریان مقاومت خصوصا درسوریه و لبنان که علیرغم تمامی تلاشها با گذشت بیش از 3 سال تروریستها شکست خوردند و عامل این شکست را هم جمهوری اسلامی ایران میدانند. همه این توطئهها در پرتو رهبریهای داهیانه امام خامنهای تبدیل به فرصت برای نظام شده است و به لطف الهی نظام از درون این همه بحران سربلند بیرون آمده است. بر همین اساس واقعا نقش رهبری پس از ارتحال امام بسیار سنگین و سختتر از دوران ایشان بود.»
خطر جریان نفاق
حجتالاسلام سیدحمید روحانی از یاران صدیق امام معتقد است بزرگترین خطر برای مکتب امام و نظام اسلامی جریان نفاق است.
این مورخ انقلابی میافزاید: «جریان نفاق از ابتدای نهضت امام وجود داشت و البته سعی میکرد مستقیما با امام مخالفت نکند ولی زمانی که امام تبعید شدند میگفتند مگر میشود با آمریکا درافتاد. امروز هم این جریان در پشت چهره برخی افراد شاخص خودش را پنهان کرده است. این افراد کسانی هستند که وقتی دیدگاههایشان با راه امام و رهبری نمیخواند حرفهای خودشان را از زبان ایشان میزنند و متاسفانه از پشت به راه امام خنجر میزنند و اظهاراتی میکنند که با شیوه امام سازگاری ندارد. از جمله اینکه جریان حزباللهی، متدین و وفادار امام را با برچسبهایی نظیر تندرو و خشونتطلب منزوی میکنند یا عقلانیت را به معنای سازش در برابر آمریکا و بیسوادخواندن ملت ایران ترجمه میکنند. در حالی که ما در زمان امام شاهد بودیم آقای ریشهری نامهای به امام نوشت و در مورد نوع رابطه با آمریکا سؤال کرد که امام در پاسخ گفت: «مواظب باشید فریبتان ندهند و مبادا ظلمهای آمریکا را فراموش کنید.»
وی ادامه میدهد: «ما این روزها شاهدیم عدهای سعی می کنند اسلام را دین سازش و تسلیم در برابر زورگویان معرفی کنند و حتی میگویند مرگ بر آمریکا نگوئیم چون افراطیگری است، مقابله با قرآن است و خدا دوست ندارد کسی ناسزا بگوید ولی امام میگوید: «مرگ بر آمریکا برگرفته از قرآن و عبادت است» یا تاکید میکند که «تنها به یزید زمان امام حسین نباید لعن کنید بلکه یزید زمان خود را هم لعن کنید.»
چه کسانی تا آخر با امام میمانند؟
این فعال سیاسی با تأکید بر اینکه این جمله امام خیلی مهم است که کسانی میتوانند تا آخر خط با ما باشند که درد فقر و استضعاف و محرومیت را چشیده باشند، میافزاید: «انسانهای رفاهطلب و تجملاتی که زندگیشان سلطنتی است نمیتوانند برای همیشه انقلابی باشند و ممکن است در ماجراهایی با جو حرکت کنند. مثلاً وقتی جو کنار آمدن با آمریکا یا جو لیبرالیستی حاکم میشود آنها هم از این مسائل حرف میزنند و میگویند امام مخالف مرگ بر آمریکا بود درحالی که امام در فروردین 67 میگوید: «بهترین دعا برای امثال رئیسجمهور آمریکا این است که خدا مرگشان بدهد.»
وی ادامه میدهد: «دلواپسی امروز ما برای اساس اسلام است زیرا احساس میکنیم کسانی میخواهند آرمانهای امام را کنار بزنند و اسلام آمریکایی را حاکم کنند. این عده گمان میکنند دوران امام تمام شده اما حرف امام حرف اسلام است و تا زمانی که خط قرآن هست خط امام هم حاکم است.»
امام و فرهنگ اسلام
یک فعال فرهنگی هم با اشاره به نظرات امام در حوزه فرهنگ میگوید: «امامخمینی همواره مدافع فرهنگ اسلام ناب محمدی بود و هیچگاه در دفاع از این فرهنگ کوتاه نمیآمد و اهل سازش و تسامح نبود امام برخلاف کسانی که مدعیاند با زور نمیشود کسی را به بهشت برد معتقد بودند جلوگیری از گمراهی جامعه از امور واجبه است امام بر همین اساس، حتی فروختن کاغذ به کسی که مطالب گمراهکننده در آن کاغذها مینویسد را حرام میدانند، چه برسد به مجوز نشر دادن به کتابهای ضداسلام! بر مبنای نگاه فقهی امام، کسی که به کتاب گمراهکننده و فاسد مجوز چاپ میدهد زمینه را برای افساد جامعه فراهم میکند. امام در کتاب «المکاسب المحرمه» میفرمایند: «ان دفع اضلال الناس من الامورالتی یهتم به الشارعالاقدس، فکیف یمکن القول بجواز بیع القرطاس ممن یعلم انه یکتب فیه ضدالاسلام و ردالقرآن الکریم» یعنی جلوگیری از گمراهی مردم از اموری است که شارع مقدس نسبت به آن بسیار اهتمام دارد. بنابراین چگونه میتوان فروش کاغذ را به کسی که میخواهد در آن کاغذها مطالبی ضداسلام بنویسد جایز دانست؟!»
جهانی میافزاید: براساس همین دیدگاه فقهی است که امامخمینی، ممیزی پیش از نشر را یک ضرورت غیرقابل انکار دانسته و میفرمایند: «نوشتههایی که میخواهد طبع بشود، یک چند نفری که میدانید، یقین دارید که آنها آدمهایی هستند که مستقیم هستند و در راه مسیر ملت و کشور هستند و وابستگی به هیچ جا ندارند، آنها نوشتهها را مطالعه کنند، درست دقت کنند در آن، و بعد از اینکه دقت کردند در روزنامه یا در مجله نوشته بشود. اینطور نباشد که یک وقت بنویسند و منتشر بشود، بعد بفهمند که این نوشته برخلاف بوده است، این یک چیزی است که لازم است. باید کتابهایی که نوشته میشود و همینطور چیزهایی که منتشر میشود، اینها باید درست توجه بشود و افراد مطلع، مدبر و کسانی که از مکتبها اطلاع دارند و مسیر آنها را میدانند، اینها توجه بکنند و کتابها را مطالعه کنند قبل از انتشار، این، هم صلاح خود شماست و هم صلاح ملت است. (صحیفه امام، ج13، ص474)»
اهداف تجلیل از امام
وی در ادامه با اشاره به برپایی هر ساله مراسم سالگرد امام در مرقد مطهر ایشان میگوید: «این مراسم هر ساله با هدف تجلیل از امام خمینی برگزار میشود اما باید دقت کنیم که تجلیل از امام باید حاوی دو مطلب باشد نخست اینکه پیروان امام باید با استفاده از این مراسم با مکتب امام دوباره بیعت کنند یعنی ویژگیهای مکتب امام بازخوانی شود تا خدای ناکرده این جریان و مکتب به واسطه وجود برخی افراد منحط و منحرف دچار خدشه و آسیب نشود برهمین اساس هم ما شاهدیم رهبر معظم انقلاب هر ساله طی بیاناتی در مرقد مطهر امام به بیان اهداف و آرمانهای امام میپردازند تا این مسیر روشن همواره پیشروی پیروان و عاشقانش باشد.
نکته دومی که باید از مراسم تجلیل امام بهره گرفت اینکه در این مراسم مردم باید با جانشین صالح امام بیعت کنند و لذا حضور پرشکوه و انقلابی مردم در این مراسم و حمایت آنان از بیانات گهربار امام خامنهای خود بیانگر بیعت مجدد ملت با خلف صالح امام است.