kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۵۲۰
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۵
توضیحات وزیر سابق علوم درباره دانشجویان بورسیه

واقعیت را بگویید، بورسیه‌ها قانونی بود

پس از هجمه‌های گسترده و تخریب‌های دامنه‌‌داری که از سوی مسئولین فعلی وزارت علوم علیه دانشجویان بورسیه و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها در یکی دو هفته گذشته آغاز شد، وزیر علوم دولت دهم، ادعاهای مطرح شده درباره 3 هزار بورسیه غیرقانونی را «فضاسازی» خواند.
سرویس اجتماعی- علمی:
پس از هجمه‌های گسترده و تخریب‌های دامنه‌‌داری که از سوی مسئولین فعلی وزارت علوم علیه دانشجویان بورسیه و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها در یکی دو هفته گذشته آغاز شد، وزیر علوم دولت دهم، ادعاهای مطرح شده درباره 3 هزار بورسیه غیرقانونی را «فضاسازی» خواند.
کامران دانشجو با بیان این که هنوز برخی به دنبال دو قطبی کردن فضا هستند و می‌خواهند عملکرد دولت قبل را به عنوان خرابه‌ای تفسیر کنند خطاب به مسئولین فعلی وزارت علوم اظهار داشت: پس از گذشت یک سال، شما باید کارنامه فعالیت‌های خودتان را به صورت مقایسه‌ای ارائه دهید. دانشجو با رد اظهارات صدیقی، رئیس سازمان دانشجویان وزارت علوم که مدعی شده بود برخی از افراد بورس شده شرایط معدلی لازم را نداشته‌اند،‌گفت: عده‌ای بر روی معدل 14 و 16 در دوره کارشناسی ارشد و دکترا مانور دادند، اما آیا معدل 14 دانشگاه تهران یا شریف یا هر دانشگاه دیگری که جزو دانشگاه‌های برتر ما هستند با معدل فلان دانشگاه یکی است؟ ترازی وجود دارد که معدل هر فرد در عددی ضرب می‌شود و طبق این تراز است که هر فرد مورد پذیرش قرار گرفته است. دانشجو ادامه داد که: مسئولین فعلی وزارت علوم هم این مسئله را می‌دانند چرا که هم مسئولین قبلی توضیح داده‌اند و هم سوابق این قضیه وجود دارد و هم این که این موضوع در مجلس مورد بررسی قرار گرفته و نمایندگان مجلس قانع شده‌اند.
صدیقی پیشتر ادعا کرده بود که 3 هزار بورس شده در دولت قبل، بدون آزمون وارد مقطع دکتری شده‌اند. روزنامه کیهان در خبر تحلیلی‌ای که هفته گذشته در این رابطه منتشر کرده بود، توضیح داده است که عبارت «آزمون» به صورت مطلق و بدون قید در متن قانون آمده است و از این حیث آزمون می‌تواند به صورت شفاهی هم برگزار شود که در مورد تک تک افراد بورس شده نیز این روال قانونی طی شده است و دستگاه‌های نظارتی هم این تفسیر را از قانون صحیح دانسته و پذیرش افراد مصاحبه داده را منطبق بر قانون دانسته‌اند. علی‌رغم طی این پروسه، صدیقی باز هم بر پذیرش بدون آزمون افراد بورس شده تاکید داشت! دانشجو با رد تلویحی ادعاهای صدیقی گفت: مسئولین فعلی وزارت علوم بگویند که آزمون دکترا از چه زمانی ایجاد شد؟ شما که اصلا آزمون نداشتید! دانشجو به دانشگاه مراجعه می‌کرد و آنها هم اکثرا دانشجویان خود را می‌پذیرفتند. ما برای ایجاد عدالت آموزشی این مسئله را در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کردیم و آزمون دکترا را ایجاد کردیم تا هر کسی که استعداد دارد بتواند در مقاطع بالاتر در دانشگاه‌های تراز اول تحصیل کند. آنها می‌گویند از سال 84 تا 92 بدون آزمون افراد دانشجوی دکترا می‌شده‌اند، در حالی که در سال 84 هیچ آزمون دکترایی وجود نداشت و ما اولین آزمون دکترا را در سال 89-90 برگزار کردیم!
شایان ذکر است که پس از فضاسازی گسترده وزارت علوم علیه دانشجویان پذیرفته شده در مقطع دکتری از طریق بورس که هجمه گسترده نشریات زنجیره‌ای اصلاح‌طلب و توهین‌های آنها به قشر فرهیخته دانشگاهی را در پی داشت، وزارت علوم در اطلاعیه اخیر خود با عقب‌نشینی از مواضع اولیه، خود را متعهد به صدور و تمدید احکام بورس‌شدگان و همچنین مساعدت برای افرادی که جایابی نشده‌اند نمود. قائله‌ای که با موضع‌گیری ناصحیح مسئولین وزارت علوم راجع به بورس‌شدگان آغاز شد، با شفاف‌سازی مسئولین قبلی وزارتخانه و ورود نمایندگان مجلس و دستگاه‌های نظارتی به قضیه و مشخص شدن کذب بودن ادعاهای نشریات زنجیره‌ای با صدور اطلاعیه جدید وزارت علوم گویی رو به خاموشی است. آیا باید منتظر فرافکنی‌های بعدی بود؟!