kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۴۴۵
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۲

لزوم توجه به خانواده در شبکه های برون‌مرزی

یکی از سبک های برنامه سازی در تلویزیون سبک ترکیبی است که به آن مجله تصویری هم می گویند. این سبک برنامه های ترکیبی نیز با توجه به ساعتی که پخش می‌شوند، از هدف و مخاطب خاصی برخوردارند؛ به این معنی که بنا به ساعاتی که در روز پخش می شوند، رویکرد و مخاطبان گوناگونی دارند. مجلات تلویزیونی صبحگاهی با توجه به ساعات پخش در ساعات ابتدایی روز، خود را وقف ایجاد نشاط و تولید انرژی برای مخاطب می کنند. در واقع برنامه های صبحگاهی هدف خود را تزریق انرژی مثبت به مخاطب می دانند، پس با انتخاب دکورهای شاد و مفرح و با نشاط، موسیقی های تازه، اجرای گرم و پرنشاط مجریان و ارائه مطالبی متناسب با مخاطب در ساعت پخش خود که از ساعت شش تا 9 صبح چند طیف مختلف اعم از مردان و زنان شاغل، دانش آموزان، و کارمندان خاص مانند مشاغل شیفتی و نگهبانان و در نهایت زنان خانه دار را در بر می گیرد، به جذب مخاطب مشغول می شوند.
 آزاده فضلی

برنامه های ترکیبی ظهر به علت مخاطبین این ساعت خود که اکثرا خانواده ها به ویژه خانم ها را شامل می شود، بیشتر به فضای خانوادگی تعلق دارند و مسائل مربوط به این قشر را که عبارت اند از مسائل زوجین، تربیت فرزندان، مسائل مربوط به خانم ها و..، مطرح می‌کنند. برنامه های شبانگاه هم با همان قالب با مخاطبی روبرو هستند که یک روز کاری را پشت سر گذاشته و خسته درصدد کسب آرامش است. بنابراین برنامه های ترکیبی با حجم قابل توجهی از برنامه های تلویزیون می تواند با ذائقه سنجی درست از مخاطب خود نقش مؤثری در انتقال پیام رسانه ایفاء کند.
شبکه جهانی سحر علاوه بر تحقق بخشیدن به رسالت خویش در معرفی اسلام، دو رويكرد مهم را در ساختار برنامه‌هاي خود دنبال مي‌كند. این رویکردها عبارتند از: نخست بيان حقايق و واقعيت‌هاي دنيا از طريق پخش اخبار، برنامه‌هاي سياسي و گزارش‌هاي مبتني بر واقعيت و افشاگرانه عليه غرب، ارائه الگوی اسلامی – ایرانی خانواده و بایسته های فرهنگ آن در قالب برنامه هایی در قالب هاي فرهنگي و خانوادگي و حتي كودك و نوجوان.
برنامه های فرهنگی و خانوادگی شبكه جهاني سحر، از اين حيث قابل تحليل است كه در حال حاضر برای بسياري از اقوام مسلمان در سراسر دنيا پخش شده و ديدگاه مشتركی با مسلمانان، در غرب ستيزي و اخلاق ‌مداري و احیای ساير ارزش ‌هاي انساني دارند كه امروز در این شبکه به يك وحدت رويه و وحدت نظر فرهنگي و اجتماعي هم مي‌رسند و البته با خوراك خوب و سالمي كه در ابعاد خانوادگي و فرهنگي و اجتماعي از اين شبكه به مخاطبان مي‌رسد، دست رسانه های معاند و غرب گرا را کوتاه می کند.
برنامه ترکیبی ویژه خانواده های کرد زبان مخاطب شبکه سحر با نام محلی «ساباتی سوز» برنامه ای اجتماعی با هدف اطلاع رسانی در زمینه های پزشکی، تغذیه، اجتماعی و آموزشی است. این برنامه که یک جُنگ تمام عیار تلویزیونی و مختص به کرد زبانان است، با استقبال خوبی از جانب کرد زبان داخل و خارج از کشور که از طریق ماهواره موفق به دریافت این کانال می شوند، مواجه شده است، همچنان که نتایج آخرین نظرسنجی مرکز تحقیقات صدا و سیما، این برنامه را جزو پر بیننده‌ترین برنامه های سیمای کردی شبکه سحر معرفی کرده است.
به این ترتیب به جز محتوا و مضمون، اجزای مختلف فرم مطلوب برنامه نیز با بهره گیری از عناصر زیبایی شناختی ، استفاده از رنگ و تصویر سازی با کیفیت همراه با اجرای مناسب مجریان و ساعت پخش مناسب، همه و همه دست در دست داده اند تا این برنامه را به عنوان یک جنگ تمام عیار تلویزیونی برای خانواده های مخاطب آن تبدیل کنند.