kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۸۸۵۸
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۴
رئیس ‌انجمن سرمایه‌گذاری خارجی اتاق ایران:

آشفتگی های بازار ارز ارتباطی با تحریم نداشت

رئیس ‌انجمن سرمایه‌گذاری خارجی اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه نباید عقب‌ماندگی از برنامه ‌های اقتصادی را مرتبط با تحریم‌ها بدانیم، گفت: تلاطمات شدید بازار ارز از اواخر سال گذشته آغاز شد در حالی که در آن موقع بحث تحریم‌ها مطرح نبود.

حسین سلیمی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در پاسخ به این سؤال که آیا مشکلات اقتصادی با تغییرات مدیران اقتصادی قابل حل است؟ گفت: مشکلات اقتصادی ایران، مشکلاتی ساختاری است که تنها با تغییرات مدیران قابل حل نیست.
وی با بیان اینکه یکی از مشکلات اساسی اقتصاد کشور مسئله نقدینگی است، افزود: نقدینگی به هر بازاری که وارد شده آن را متورم کرده است بنابراین باید دولت برای حل این معضل فکری کند تا نقدینگی را تبدیل به تولید کند و تولید هم‌اشتغال ایجاد کند.
رئیس ‌انجمن سرمایه‌گذاری خارجی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه اگر ‌اشتغال ایجاد نشود در هیچ برنامه‌ای موفق نمی‌شویم افزود: از بسیاری از برنامه‌های اقتصادی عقب هستیم و نباید این عقب‌ماندگی‌ها را مرتبط با تحریم‌ها بدانیم زیرا در دو سال گذشته که خبری از تحریم‌ها نبود، اتفاقی برای تولید و ‌اشتغال نیفتاد.
سلیمی با ‌اشاره به افزایش قیمت دلار اظهار داشت: تلاطمات شدید بازار ارز از اواخر سال گذشته آغاز شد در حالی که در آن موقع بحث تحریم‌ها مطرح نبود و در نهایت هم افزایش قیمت دلار در هر دو بازار رسمی و آزاد ایجاد شد.
وی اضافه کرد: در دو سال گذشته علیرغم اینکه بحث تحریم‌ها مطرح نبوده‌اما هیچ اتفاقی برای تولید و هدایت نقدینگی به سمت تولید صورت نگرفته است.
پیشنهاداتی به بانک مرکزی برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها
شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی در نامه‌ای به رئیس‌کل بانک مرکزی، دو اقدام فوری و عملیاتی جهت بی‌اثر کردن تحریم‌ها پیشنهاد کرد.
در این نامه آمده است: بی‌اثر کردن تحریم‌ها راهبردی عملیاتی و امکان‌پذیر است که باید در مقابله با تحریم‌های جدید در دستور کار قرار گیرد و دستگاه‌های مختلف کشور از جمله بانک مرکزی، در این راستا اقدام نمایند. بر این اساس با توجه به حضور جنابعالی در مسند ریاست بانک مرکزی، ضروری است هرچه سریعتر دو اقدام زیر در دستور کار قرار گیرد:
یک - انعقاد و عملیاتی نمودن پیمان پولی دوجانبه با کشورهای طرف تجاری از قبیل روسیه، چین، هند، عراق، ترکیه، پاکستان و سایر کشورهای مستعد و شرکای اصلی تجاری: بررسی‌ها نشان می‌دهد در صورتی که بانک مرکزی پیمان پولی دوجانبه تنها با سه کشور چین، هند و ترکیه را منعقد و عملیاتی نماید، بیش از 40 درصد حجم تجارت کشور بدون نیاز به دلار انجام خواهد شد. همانطور که مستحضر هستید، در این زمینه سایر کشورها نیز اقدامات متعددی انجام داده‌اند و جهت کاهش وابستگی به دلار، بیش از 50 پیمان پولی بین کشورهای مختلف تاکنون منعقد شده است.
دو- راه‌اندازی و استفاده از پیام رسان مالی جایگزین سوئیفت در مبادلات مالی: از آنجا که آمریکا از اطلاعات مبادلات مالی و تراکنش‌های تمامی کشورها در سوئیفت، در راستای اهداف خود استفاده نموده و در مواقع لزوم نیز با رصد و پیگیری تراکنش‌ها، این پیام رسان مالی را به عنوان یک ابزار تحریمی مورد استفاده قرار می‌دهد، ضروری است مسیر پیام‌رسانی مالی کشور تغییر نماید تا امکان رصد مبادلات مالی کشور برای دیگر کشورها فراهم نشود. چین و روسیه از جمله کشورهایی هستند که جهت انجام مبادلات میان خود با استفاده از یوآن و روبل، اقدام به راه‌اندازی یک سیستم پیام‌رسان مالی دوجانبه جایگزین سوئیفت با استفاده از تکنولوژی بلاک چین نموده‌اند.
به عقیده این شبکه، بانک مرکزی طی پنج سال اخیر، اقدام قابل توجهی در این راستا انجام نداده و همین مسئله باعث تشدید نوسانات ارزی، تاثیرپذیری اقتصاد از خروج آمریکا از برجام و اثرگذاری تحریم‌های جدید شده است.