ضرورت بازگشت رسانه به حال و هوای دهه شصت
تهیه و تنظیم: کامران پورعباس
تذکر مهمِ رهبری به مسئولان
رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از مسئولان و مدیران نظام در بیست فروردین 97 فرمودند: «شما آقایان و بعضی از خواهرهایی که اینجا هستند... خیلی از شماها از اوایل انقلاب در میدان فعالیتهای انقلابی بودهاید، یعنی دهه ۶۰ را به خوبی درک کردهاید. [آیا] یادتان هست احساسات خودتان در آن دهه را؟ یادتان هست رفتار خودتان در آن دهه را؟ یادتان هست بیاعتنایی به مال را که در آن دهه داشتید؟ اهتمام به خدمت را که در آن دهه داشتید؟ یادمان میرود؛ ایناشکال کار است.»
لزوم بازگشت به روحیه و ارزشهای انقلابی
در این فراز به روشنی بر لزوم بازگشت به روحیه و ارزشهای انقلابی که در دهه شصت بین مسئولان تجلی بیشتری داشت، تأکید گردیده است چرا که تقویت این روحیه کارساز و مشکلگشا و افتخارآفرین است. راهکار بازگشت به روحیه و عملکرد دهه شصت هم در این فراز ذکر گردیده است.
درباره رسانه و فضای صداوسیما و سینما نیز همین موضوع صادق است.
در دهه شصت بیشتر فیلمها و برنامههای ارزشی و دفاع مقدسی توسط مسئولان رسانهها اولویت داشت و برای آنها سرمایهگذاری و حمایت و پشتیبانی میشد و این برنامهها در ساعتهای پرمخاطب پخش میگردید و به نوعی، انقلابیگری و ارزشگرایی را به جامعه تزریق مینمود و جو و فضای جامعه را معنویتر و انقلابیتر مینمود اما اکنون به نظر میرسد این رویه برعکس شده است به گونهای که حتی شنیده شده برخیها از رفتن به سمت و سوی اصول و ارزشهای اسلامی و انقلابیگریزان هستند و ایدئولوژیزدایی را در دستورکار قرار دادهاند چرا که چنین توهم دارند که اگر سخنی از ارزشها در تولیدات تصویریشان بگویند گیشه را از دست داده و با افول مخاطب روبرو میگردند. با نهایت تأسف ملاحظه میگردد موضوعات روز و مهمی مانند مبارزه با استکبار و ایادی آن مانند داعش و کارهای عظیمِ نیروهای ارزشی مانند اردوهای جهادی و راهیان نور بسیار کم در فیلمها و برنامههای پرطرفدار و پربیننده انعکاس دارد و کمتر در ساعتهای اوج مخاطب به آنها پرداخته میشود.
این طرز فکر در حالی است که واقعیت نشان داده موضوع برعکس است و هرگاه در تولیدات بصری به صورت قوی به اصول و ارزشها ورود شده با اقبالِ بینظیرِ ملت مؤمن و انقلابی و شهیدپرور ایران اسلامی مواجه گردیده است.
به عنوان نمونه آثاری مانند محمّد رسولالله(ص)، یوسف پیامبر(ع)، اخراجیها و... که با موضوعات قرآنی و ارزشی و دفاعمقدسی تهیه شدهاند، استقبال میلیونی را در پی داشتهاند. به گونهای که در آثار دیگری که در آنها بسیار کوشیده شده تا با هدف جذب مخاطب از ارزشها فاصله گرفته شود هرگز به گرد پای این آثار هم نرسیدهاند.
سادهزیستی یکی از ارزشهای پررنگ در دهه شصت بود که الان هم طرفدار زیادی دارد مثلاً اخراجیها در حال و هوا و فضای پایین شهر و جاذبههای معنوی و صمیمی آن ساخته شده و این همه طرفدار هم داشته اما متأسفانه اکنون در بسیاری از فیلمها و برنامهها شاهد مسابقه در تجملگرایی واشرافیت هستیم و دکورهای اشرافی با میزها و مبلهای میلیونی و خانههای دارای تجمل بسیار به تصویر کشیده میشوند.
سریال پایتخت مثال دقیقتر و مصداقی تری است. در سریال پایتخت آنجا که در روستا تهیه شده و سادهزیستی و صفا و صمیمیت را به تصویر میکشد با اقبال بیشتری مواجه شد اما آنجا که سریال سراغ ترکیهگردی، هتلنشینی، اشرافیت، رقص و آواز و پخش ترانه خواننده معلومالحال و نشست و برخاست با عناصر بدنام رفت با موج انتقادات روبرو شد و زمانی که در پایان به سوژه انقلابی و ضدداعشی رسید باز شاهدِ اقبال و تحسینِ کمنظیر بودیم.
سخن آخر آنکه بازگشت به حال و هوای دهه شصت به معنای عقبگرد نیست چرا که اصول و ارزشها نه تنها کهنه شدنی نیستند بلکه برعکس چون منطبق بر فطرت هستند تا ابد جذاب و مقبول هستند.
ضرورت تولید آثار ارزشی با تکنیکها و شگردهای نوین
از رسانهها انتظار میرود میتوان روی اصول و ارزشهای اسلامی و انقلابی با تکنیکها و شگردهای نوین به صورت پررنگ کار و آثار فاخر و وزین و منطبق بر اصول و ارزشها تولید کنند و به این ترتیب خدمات ماندگاری از خود برجای گذارند که در ذهنها و تاریخ باقی مانده و درخشش و پرتوافشانی نماید.
تذکر مهمِ رهبری به مسئولان
رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از مسئولان و مدیران نظام در بیست فروردین 97 فرمودند: «شما آقایان و بعضی از خواهرهایی که اینجا هستند... خیلی از شماها از اوایل انقلاب در میدان فعالیتهای انقلابی بودهاید، یعنی دهه ۶۰ را به خوبی درک کردهاید. [آیا] یادتان هست احساسات خودتان در آن دهه را؟ یادتان هست رفتار خودتان در آن دهه را؟ یادتان هست بیاعتنایی به مال را که در آن دهه داشتید؟ اهتمام به خدمت را که در آن دهه داشتید؟ یادمان میرود؛ ایناشکال کار است.»
لزوم بازگشت به روحیه و ارزشهای انقلابی
در این فراز به روشنی بر لزوم بازگشت به روحیه و ارزشهای انقلابی که در دهه شصت بین مسئولان تجلی بیشتری داشت، تأکید گردیده است چرا که تقویت این روحیه کارساز و مشکلگشا و افتخارآفرین است. راهکار بازگشت به روحیه و عملکرد دهه شصت هم در این فراز ذکر گردیده است.
درباره رسانه و فضای صداوسیما و سینما نیز همین موضوع صادق است.
در دهه شصت بیشتر فیلمها و برنامههای ارزشی و دفاع مقدسی توسط مسئولان رسانهها اولویت داشت و برای آنها سرمایهگذاری و حمایت و پشتیبانی میشد و این برنامهها در ساعتهای پرمخاطب پخش میگردید و به نوعی، انقلابیگری و ارزشگرایی را به جامعه تزریق مینمود و جو و فضای جامعه را معنویتر و انقلابیتر مینمود اما اکنون به نظر میرسد این رویه برعکس شده است به گونهای که حتی شنیده شده برخیها از رفتن به سمت و سوی اصول و ارزشهای اسلامی و انقلابیگریزان هستند و ایدئولوژیزدایی را در دستورکار قرار دادهاند چرا که چنین توهم دارند که اگر سخنی از ارزشها در تولیدات تصویریشان بگویند گیشه را از دست داده و با افول مخاطب روبرو میگردند. با نهایت تأسف ملاحظه میگردد موضوعات روز و مهمی مانند مبارزه با استکبار و ایادی آن مانند داعش و کارهای عظیمِ نیروهای ارزشی مانند اردوهای جهادی و راهیان نور بسیار کم در فیلمها و برنامههای پرطرفدار و پربیننده انعکاس دارد و کمتر در ساعتهای اوج مخاطب به آنها پرداخته میشود.
این طرز فکر در حالی است که واقعیت نشان داده موضوع برعکس است و هرگاه در تولیدات بصری به صورت قوی به اصول و ارزشها ورود شده با اقبالِ بینظیرِ ملت مؤمن و انقلابی و شهیدپرور ایران اسلامی مواجه گردیده است.
به عنوان نمونه آثاری مانند محمّد رسولالله(ص)، یوسف پیامبر(ع)، اخراجیها و... که با موضوعات قرآنی و ارزشی و دفاعمقدسی تهیه شدهاند، استقبال میلیونی را در پی داشتهاند. به گونهای که در آثار دیگری که در آنها بسیار کوشیده شده تا با هدف جذب مخاطب از ارزشها فاصله گرفته شود هرگز به گرد پای این آثار هم نرسیدهاند.
سادهزیستی یکی از ارزشهای پررنگ در دهه شصت بود که الان هم طرفدار زیادی دارد مثلاً اخراجیها در حال و هوا و فضای پایین شهر و جاذبههای معنوی و صمیمی آن ساخته شده و این همه طرفدار هم داشته اما متأسفانه اکنون در بسیاری از فیلمها و برنامهها شاهد مسابقه در تجملگرایی واشرافیت هستیم و دکورهای اشرافی با میزها و مبلهای میلیونی و خانههای دارای تجمل بسیار به تصویر کشیده میشوند.
سریال پایتخت مثال دقیقتر و مصداقی تری است. در سریال پایتخت آنجا که در روستا تهیه شده و سادهزیستی و صفا و صمیمیت را به تصویر میکشد با اقبال بیشتری مواجه شد اما آنجا که سریال سراغ ترکیهگردی، هتلنشینی، اشرافیت، رقص و آواز و پخش ترانه خواننده معلومالحال و نشست و برخاست با عناصر بدنام رفت با موج انتقادات روبرو شد و زمانی که در پایان به سوژه انقلابی و ضدداعشی رسید باز شاهدِ اقبال و تحسینِ کمنظیر بودیم.
سخن آخر آنکه بازگشت به حال و هوای دهه شصت به معنای عقبگرد نیست چرا که اصول و ارزشها نه تنها کهنه شدنی نیستند بلکه برعکس چون منطبق بر فطرت هستند تا ابد جذاب و مقبول هستند.
ضرورت تولید آثار ارزشی با تکنیکها و شگردهای نوین
از رسانهها انتظار میرود میتوان روی اصول و ارزشهای اسلامی و انقلابی با تکنیکها و شگردهای نوین به صورت پررنگ کار و آثار فاخر و وزین و منطبق بر اصول و ارزشها تولید کنند و به این ترتیب خدمات ماندگاری از خود برجای گذارند که در ذهنها و تاریخ باقی مانده و درخشش و پرتوافشانی نماید.