با توجه به رکوردزنی مصرف سوخت در نوروز
واردات بنزین امسال هم ادامه مییابد
مصرف بنزین در تعطیلات نوروز روند فزاینده گرفت به طوری که در 29 اسفند ماه مصرف این فراورده نفتی به رکورد 115 میلیون و 800 هزار لیتر رسید که این شرایط نشان میدهد در سال 97 نیز ایران واردکننده بنزین خواهد بود.
به گزارش خبرگزاری فارس همانطور که پیشتر پیشبینی شده بود، مصرف بنزین کشور در روزهای تعطیلات نوروز رکورد شکست به طوری که براساس آمارهای موجود در مجموعه شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی بیشترین مصرف بنزین مربوط به 28 اسفند ماه سال 96 میشود که نسبت به روز مشابه سال 95 بیش از 10درصد رشد داشت به میزان 115 میلیون و 800 هزار لیتر در روز رسید.
به این ترتیب باید گفت مصرف بنزین در روزهای 27 اسفند ماه به میزان 95 میلیون و 800 هزار لیتر، 28 اسفند ماه 115 میلیون و 800 هزار لیتر، 29 اسفند ماه 104 میلیون و 400 هزار لیتر بوده است.
این گزارش حاکی است با شروع سال جدید رشد مصرف بنزین ثابت ماند به طوری که در یکم فروردین ماه مصرف بنزین به 100 میلیون و 100 هزار لیتر و در دوم فروردین ماه به 105 میلیون لیتر رسید.
اما در تاریخ سوم فروردین ماه مصرف بنزین با کاهش 12 میلیون لیتری به میزان 93 میلیون و 200 هزار لیتر رسید و در چهارم، پنجم و ششم فروردین ماه مصرف بنزین تقریبا به یک اندازه و به میزان 93 میلیون و 400 هزار لیتر، 95 میلیون و 900 هزار لیتر و 95 میلیون و 700 هزار لیتر بوده است.
براساس آمارهای ارائه شده از سوی شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی مصرف بنزین در هفتم فروردین ماه دوباره رشد قابل توجه یافت و به میزان 103 میلیون و 200 هزار لیتر در روز رسید و در تاریخ هشتم فروردین ماه دوباره با کاهش اندکی به 99 میلیون و 500 هزار لیتر رسید اما در تاریخ نهم فروردین ماه به میزان 105 میلیون و 500 هزار لیتر رسید.
این گزارش حاکی است اگر چه تعطیلات نوروز رسما پایان یافته است اما هنوز تعداد زیادی از مسافران باز نگشتهاند و انتظار میرود روند رشد مصرف بنزین تا روز جمعه ادامه یابد.
باید توجه داشت با حساب تولید بنزین در فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیجفارس هماکنون به طور میانگین روزانه 74/5 میلیون لیتر بنزین در کشور تولید میشود و اگر وعده مدیران شرکت ملی پالایش و پخش نیز محقق شود و فاز دوم این پالایشگاه نیز در سال جاری به تولید برسد با توجه به میزان رشد فزاینده مصرف بنزین که بین 6 تا 8 درصد است نیاز به واردات برطرف نخواهد شد و احتمالا سال جاری نیز ایران واردکننده بنزین باقی خواهد ماند.دولت از حدود دو سال قبل با حذف سهمیهبندی بنزین و به حاشیه راندن کارت سوخت، بدون ارائه راهحل جایگزین، به مصرف بنزین دامن زد به طوری که از زمان حذف سهمیهبندی شاهد افزایش مصرف هستیم. سهمیهبندی در کنترل مصرف نقش موثری داشت ولی هماکنون ظاهرا کنترلی بر مصرف بنزین ندارد.از سوی دیگر مشخص نیست چه میزان از این بنزین مصرفی دارای استاندارد یورو 4 است. نکتهای که دولت فعلی در زمان روی کار آمدن، به دولت قبل از خود انتقاد میکرد ولی الان دقیقا معلوم نیست بنزین تولیدی فعلی و بنزین وارداتی چه کیفیتی دارد. همچنین معلوم نیست سود واردات این حجم بنزین به جیب چه کسانی سرازیر میشود.