kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۷۷۵۴
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۷

افراطیون و دلقک‌ها پیشتاز انتخابات پارلمانی ایتالیا!

شمارش آراء انتخابات پارلمانی ایتالیا نشان می‌دهد افراطیون، دلقک‌ها و پوپولیست‌ها از احزاب سنتی و حاکم این کشور پیشی گرفته‌اند.



انتخابات پارلمانی روز یک‌شنبه ایتالیا در وضعیت ویژه‌ای برگزار شد. سومین اقتصاد اروپا با 2/3 تریلیون یورو بدهی، اقتصاد متزلزلی دارد و به عنوان تهدیدی برای اتحادیه اروپا تلقی می‌شود.در ماه های گذشته بعد از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا همه نگاه‌های به ایتالیا دوخته شده  بود چرا که زمزمه‌هایی نیز در این کشور برای برگزاری رفراندوم خروج از اتحادیه مطرح شده است و به همین دلیل انتخابات روز یک شنبه مهم بود.
بحران های اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی طی سال های گذشته در اتحادیه اروپا باعث شد در برخی کشورها راست‌گرایان و احزاب پوپولیست قدرت را به دست گیرند و مردم برای فرار از مشکلات  هم  که شده به احزاب پوپولیست دل ببندند. در انتخابات روز یک‌شنبه نیز مردم ایتالیا بار دیگر دست به سوی برلوسکنی که در رسانه ها به دلقک معروف است و اقدامات مغایر اخلاقش سال‌ها وی را در راس اخبار قرار داده بود دراز کنند.
پیش از برگزاری انتخابات نظرسنجی‌های صورت گرفته نشان می‌دادند سیلویو برلوسکنی، نخست وزیر اسبق ایتالیا و متحد راست افراطی‌اش به عنوان بزرگترین ائتلاف در پارلمان ظاهر خواهند شد، اما اکثریت مطلق را نخواهند داشت. همچنین انتظار می‌رفت حزب «جنبش پنج ستاره» نیز که از نارضایتی‌ها نسبت به فساد نهادینه شده و فقر رو به رشد تغذیه می‌کند، بزرگترین حزب مستقل باشد. با اعلام نتایج اولیه  تقریبا همه این نظرسنجی‌ها و پیش‌بینی‌ها درست از آب درآمد و  سوسیال دموکرات‌ها به رهبری «ماتئو رنتسی» نخست‌وزیر پیشین ایتالیا، بازنده اصلی انتخابات شدند. حزب دموکراتیک، جریان سیاسی تحت رهبری نخست‌وزیر پیشین ایتالیا تنها 19/1 درصد آراء را کسب کرده است، مسئله‌ای که به نوشته نشریه رسانه‌ها  به مثابه یک شکست برای این حزب است، زیرا نتوانسته است حتی یک پنجم آراء را به دست آورد. اگر چه تا پایان شمارش کامل آراء، این نتایج می‌تواند تغییر کند.
ائتلاف راست‌گرای «سیلویو برلوسکنی» نخست‌وزیر اسبق  ایتالیا و سیاستمدار جنجالی که فساد اخلاقی گسترده  وی را سال‌ها زبان زد مردم اروپا کرده بود بار دیگر توانست بیشترین میزان رای را کسب کند و حزب پوپولیست «پنج ستاره» بزرگ‌ترین حزب واحد در پارلمان این کشور باشد. بر اساس گزارش ها با این نتایج هیچ حزبی نمی‌تواند به تنهایی تشکیل دولت بدهد. این امکان وجود دارد که به منظور دستیابی به نتیجه‌ای قاطع، انتخابات دیگری برگزار شود اما حتی در این صورت هم هیچ تضمینی وجود ندارد که نتیجه قاطعی به دست بیاید.رسانه‌ها اعلام کرده‌اند نتیجه این انتخابات می‌تواند نشانی از شروع دوباره رسوایی‌ها پس از یک دوره آرامش در فضای سیاسی ایتالیا باشد. برای تشکیل دولت، باید چندین هفته مذاکره شود تا احزاب به توافق برسند.