kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۳۴۶
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۲
در آستانه مذاکرات هسته‌ای

وندی شرمن و رایس به تل‌آویو رفتند

در شرایطی که مذاکرات کارشناسی ایران و گروه 5+1 در نیویورک در جریان است و قرار است از روز سه‌شنبه هفته آینده دور جدید مذاکرات جامع شروع شود مقامات ارشد گروه 5+1 تحرکات گسترده‌ای را بین خود و رژیم صهیونیستی برای رسیدن به هماهنگی بیشتر آغاز کردند.
در همین راستا «کاترین اشتون» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به واشنگتن سفر کرده، سه‌شنبه برای رایزنی در مورد مذاکرات هسته‌ای با ایران، با «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی آمریکا دیدار کرد. بنا به اعلام کاخ سفید، «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا نیز در این نشست حضور یافته است.
در بیانیه کاخ سفید که درباره این دیدار سه‌جانبه منتشر شده آمده است: «آن‌ها در مورد ایران توافق داشتند که یک راهکار جامع باید به جامعه بین‌الملل اطمینان دهد که برنامه هسته‌ای ایران منحصرا صلح‌آمیز خواهد بود. رئیس‌جمهور هم بر حمایت خود از مذاکرات در جریان و اهمیت پیشبرد برنامه اقدام مشترک در راستای رسیدن به راهکار جامعی که به جامعه بین‌الملل نسبت به پایبندی ایران به تعهداتش اطمینان دهد، تاکید کرد.»
این بیانیه می‌افزاید: «رئیس‌جمهور بر ضرورت ادامه هماهنگی فشرده میان ایالات متحده و اتحادیه اروپا و همچنین با دیگر اعضای 5+1 در جریان روند مذاکرات، تاکید کرد.»
کری: ایران تصمیمات
 بسیار دشواری پیش‌رو دارد
کاترین اشتون پس از دیدار با رایس و اوباما دیداری نیز با جان کری وزیر خارجه آمریکا داشت و دو طرف پس از این دیدار در یک کنفرانس خبری مشترک شرکت کردند. کری در این کنفرانس خبری بار دیگر مسئولیت دستیابی به توافق جامع را بر دوش ایران گذاشت.
بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا کری در این نشست گفت: خانم اشتون و مدیران سیاسی ما بار دیگر هفته آینده در وین گرد هم خواهند آمد و تلاش می‌کنند تا از این فرصت دیپلماتیک استفاده کرده و خود و هم‌پیمانانمان را ایمن‌تر کنیم.
وی مدعی شد: به طور مسلم ایران باید تصمیمات سختی بگیرد ما در اهداف خود مصمم هستیم و آنها تغییری نکرده‌اند. ایران نباید به سلاح هسته‌ای دست یابد. از این رو این کشور باید تضمین کند که برنامه هسته‌ای‌اش صلح‌آمیز است.
وزیر امور خارجه آمریکا همچنین متذکر شد: همانطور که بارها گفته‌ام ما همچنان معتقدیم که نرسیدن به توافق بهتر از یک توافق بد است.
رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این نشست خبری در خصوص مذاکرات هسته‌ای ایران گفت: ما به طور قطع هفته آینده تلاش می‌کنیم تا این پروسه را به جلو پیش ببریم. ما همگی می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که اگر می‌توانیم به توافقی دست پیدا کنیم، این توافق بهترین باشد.
سفر رایس و شرمن به تل‌آویو
پس از دیدارهای فشرده اوباما، اشتون و کری دیروز (چهارشنبه) نیز وندی شرمن مذاکره‌کننده ارشد آمریکا و سوزان رایس مشاور امنیت ملی اوباما راهی تل‌آویو شدند تا به مقامات رژيم صهیونیستی اطمینان دهند که توافق جامع خطری برای منافع این رژیم نخواهد داشت.
جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید گفت که مذاکرات هسته‌ای ایران یکی از موضوعاتی است که قرار است میان سوزان رایس و مقامات اسرائیلی مورد بحث و گفت‌وگو قرار گیرد.
روزنامه صهیونیستی «جروزالم‌پست» نیز در گزارشی در رابطه با سفر رایس و شرمن به سرزمین‌های اشغالی نوشت: تیم آمریکایی تلاش خواهد کرد تا اسرائيل را نسبت به مفاد احتمالی توافق جامع متقاعد کند.
 نیویورک تایمز: در توافق جامع تحریم‌ها تعلیق شود نه لغو
همزمان با رفت‌وآمدهای دیپلماتیک بین اروپا، آمریکا و سرزمین‌های اشغالی روزنامه نیویورک‌تایمز نیز در گزارشی گستاخانه ضمن متهم کردن ایران به دروغگویی، به ارائه پیشنهادهای «غیرمعمول» خود برای تهیه این توافقنامه پرداخت که یکی از مهمترین آنها تعلیق تحریم‌ها به جای لغو کامل آنهاست.
به نوشته این روزنامه آمریکایی، به نظر می‌رسد واشنگتن بر محدود کردن تعداد و نوع سانتریفیوژهایی که ایران می‌تواند مالک آن باشد و همین‌طور کیفیت و کمیت اورانیومی که تهران می‌تواند نگه دارد، متمرکز شده است.
به گزارش فارس نیویورک‌تایمز در ادامه مدعی شد: «اما این مسائل کلید رسیدن به بهترین توافق با ایران نیستند. مهم هستند اما نباید بالاترین اولویت کاخ سفید باشند. به جای آن،  دولت اوباما باید بر سه فاکتور متمرکز شود؛ انجام بازرسی‌های سرزده برای هر زمان و هر مکان، طراحی مکانیزمی برای اعمال دوباره تحریم‌ها در صورتی که ایران «تقلب کند» و افزایش طول مدت توافقنامه.»
این روزنامه آمریکایی در تشریح دیدگاه اهانت‌آمیز و شرم‌آور خود ضمن «دروغ‌گو خواندن» ایرانی‌ها نوشت: «بازرسان بین‌المللی باید در تاسیسات هسته‌ای ایران حضور مداوم داشته باشند و ضروری است بتوانند به هر جا که می خواهند بروند و هر چیزی را می‌خواهند فورا و بدون ممانعت دولت ایران ببینند. ایران در حال حاضر با موضوع پیروی از پروتکل الحاقی موافقت کرده است اما با توجه به سابقه «دروغ‌گویی» ‌ایران درباره برنامه هسته‌ای‌اش، آمریکا به آنچه در عراق داشت نیاز دارد یعنی حق بازرسی نامحدود، موثر بودن مکانیزم اجرایی بازرسی‌های سرزده به اندازه خود بازرسی‌ها مهم هستند. تاریخ توافقنامه‌های کنترل و محدودیت تسلیحاتی نشان داده کشورها زمانی از این توافقنامه  پیروی می‌کنند که احتمال می‌دهند فعالیت آنها افشا شود و به خاطر این افشاگری باید هزینه سنگینی بپردازند.»