kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۹۵۲
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۷
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

گلایه از بایگانی شدن وعده‌ها در پستو


سرویس سیاسی-
روزنامه قانون در گزارشی با عنوان «پس‌لرزه‌های تدبیر!» نوشت: حسن ‌روحانی که محل مسکن‌های مهر نابود شده را برای طعنه و کنایه‌زدن به احمدی‌نژاد و سخنرانی انتخاب کرده بود، مانند میتینگ‌های انتخاباتی خود در میان انبوهی از نیروهای امنیتی و نظامی، وعده‌هایی را به زبان آورد و رفت. روحانی...از جملات احمدی‌نژاد نیز استفاده کرد و دولت را خادم مردم نامید ولی تصاویری که از سخنرانی او منتشر شد بازگو‌کننده نگاهی از بالا به پایین بر ملت بود و خبری از خدمتگزاری نبود!»
این روزنامه اصلاح‌طلب در ادامه نوشت: «روحانی در بخشی از سخنانش که به نظر می‌رسید بخش اصلی اظهاراتش نیز بود بدون توجه به آنکه مسکن‌های مهر در سرپل‌ذهاب توسط دولت او به مردم واگذار شده بود با‌ اشاره به اینکه در این حادثه زلزله، برخی ساختمان‌هایی که به‌صورت تعاونی و دولتی ساخته شده و از عمر احداث آنها زمان کمی می‌گذرد، تخریب و دچار حادثه شده‌اند، گفت: «باید ‌اشکالات و کاستی‌های موجود در ساخت این بناها بررسی شود و دولت بی‌شک این مسائل را دنبال کرده و مقصران را شناسایی و به مردم معرفی خواهد کرد».
قانون افزود: «چرا مسئولان عادت کرده‌اند که مشکلات و کاستی‌ها را به گردن بقیه بیندازند و به‌گونه‌ای نمایش دهند که گویی در این چهار دهه که از عمر انقلاب می‌گذرد هیچ‌کدام در نظام، مسئولیتی نداشته‌اند؟! آیا مسئولیت کشته، آواره، بی‌خانمان و یتیم شدن مردم کرمانشاه، دولت قبل است، یا بلاهای طبیعی و گسل‌ها عامل این بحران هستند؟! بی‌شک اگر تمام عوامل را کنار یکدیگر بگذاریم، دولتی که امروز مسئولیت اداره کشور را در دست گرفته و به عنوان مجری سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کند، بیش از تمام عوامل تقصیرکار است... آقای روحانی باید در وهله اول مقصران حاضر دولت خود را به مردم معرفی کند و در ادامه به سراغ آن‌هایی برود که چند دهه است در قبال مشکلات مردم بی‌توجه هستند. منتظر می‌مانیم تا مشاهده کنیم که آقای روحانی مقصران را شناسایی و به مردم معرفی می‌کند یا مانند وعده‌های انتخاباتی در پستو بایگانی می‌شود».
گفتنی است حواله دادن مشکلات و معضلات به دولت قبل ترفند دلچسب و البته نخ‌نمای برخی از مقامات دولتی و رسانه‌های اصلاح‌طلب برای سرپوش گذاشتن بر سوءمدیریت‌ها و ناکارآمدی‌های دولت روحانی است. روزنامه‌های زنجیره‌ای و برخی دولتمردان تا آنجا در این خط رسانه‌ای دروغین، سخیف و نامعقول و ناشایست پیش رفتند و آن‌قدر از این خوراک فاسد استفاده کردند که حتی صدای برخی از همین جماعت را هم درآورد.
برای نمونه، روزنامه زنجیره‌ای بهار-آبان ۹۶- در گزارشی با عنوان «تا کی دولت قبل؟» نوشت: «حدود پنج سال از پایان دولت احمدی‌نژاد و شروع به کار دولت میانه‌رو حسن روحانی می‌گذرد... پرسش اساسی آن است که امروز و با گذشت قریب به پنج سال از انتخاب حسن روحانی هنوز هم باید از «دولت قبل» گفت؟...آیا به واقع می‌توان پذیرفت که همچنان در پاسخ به هر نقدی از عملکرد منفی گذشتگان بگوییم؟... برای بخش قابل توجهی از جامعه کنار هم قرار ‌دادن این موضوعات نشانگر آن است که دولت مستقر و رسانه‌ها و سیاسیون همراه آن به جهت آنکه عملکردی متناسب با وعده‌های خود نداشته‌اند در پی برجسته‌سازی گذشته و استفاده مجدد از ترفند سیاسی و رسانه‌ای با کلیدواژه «دولت قبل» هستند»... [این] نگاه سبب کاهش محبوبیت دولت در بین قشرهای مختلف جامعه شده است.

کرمانشاه زیر آوار، ارگان دولت همچنان مشغول حاشیه‌سازی
روزنامه ایران ارگان دولت دیروز خط تبلیغی دروغین علیه مسکن مهر را این‌طور پیش گرفت: «داستان از اینجا آغاز می‌شود که مراکز آموزشی، بهداشتی، و بیمارستان شهر سرپل ذهاب و ساختمان‌هایی که به عنوان مسکن مهر احداث شده‌اند، نه تنها مهری برای مردم ایجاد نکرد و باعث حفظ جان آنان نشد بلکه مضمون این ضرب‌المثل شدند که «تره خریدم که قاتق نانم شود، ولی قاتل جانم شد.»
روزنامه ایران همچنین نوشت: «... بدتر از هر دوی اینها، ساختمان‌هایی است که تحت عنوان مسکن مهر در منطقه ساخته شد و محل سکونت گروه زیادی از مردم، آن هم از اقشار کم‌درآمد شهر بوده است. اما این ساختمان‌ها نیز با وجود نوساز بودن و اینکه برخی از آنها حتی 10 سال از عمرشان نمی‌گذشت، فرو ریخته و در مقایسه با ساختمان‌های قدیمی شخصی‌ساز، استحکام بسیار کمتری داشتند.»
برخلاف این ادعاهای از اساس باطل، مدیر روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی کرمانشاه که ذیصلاح‌ترین مسئول دولتی برای اظهار نظر در این ماجرا بوده است، اعلام کرد «تعداد افراد فوت شده بر اثر زلزله 7/3 ریشتری در مسکن مهر استان کرمانشاه ۲ نفر بوده است.»
۵۳۷۱ واحد مسکن مهر در استان کرمانشاه در تاریخ ۱۹ بهمن ماه ۱۳۹۴ از سوی مسئولان دولت یازدهم و با حضور معاون وزیر راه افتتاح شده است. علاوه بر این، رئیس‌جمهور در بازدید از منطق زلزله‌زده سرپل ذهاب تصریح کرد که 11 هزار خانه روستایی و ۴۵۰۰ مسکن شهری تخریب شده است. از سوی دیگر ایشان در جلسه رأی اعتماد به وزرا اعلام کرد ما در دولت یازدهم در حوزه مسکن نتوانستیم با آقای آخوندی به توافق برسیم. بنابراین چرا چنین وزیر ناکارآمدی برای بار دوم باید به در سمت وزارت راه و شهرسازی ابقا شود؟ آخوندی چه نقشی در بازسازی بافت فرسوده روستایی و شهری ایفا کرده است؟
در حالی‌که نزدیک به ۱۰ میلیون نفر از مردم در مجتمع‌های مسکن مهر ساکن هستند، اقدام مدعیان اصلاحات که تیتر می‌زنند «کابوس مسکن بی‌مهر»، «گسلی به نام مسکن مهر» و «مسکن مهر، بی‌مهری کرد؛ میراث احمدی‌نژاد با زلزله فرو ریخت» و با هیاهو و جنجال‌آفرینی مردم را از این طرح می‌ترسانند، خلاف مصالح و منافع ملی به حساب می‌آید.

دولت به دنبال حفظ خودش هست، انتظاری نداشته باشید
روزنامه زنجیره‌ای شرق در یادداشتی به رفتارهای رئیس‌جمهور پس از انتخابات ریاست جمهوری پرداخته و این رفتارها را تلاش برای حفظ خود از سوی دولت دانست و ادامه داده که از این دولت نباید انتظاری داشته باشیم!
در بخشی از این یادداشت آمده است: «پس از انتخابات دوره دوازدهم ریاست‌جمهوری و آغازبه‌کار دولت جدید دکتر روحانی، برخی انتظاراتی که از ایشان می‌رفت، برآورده نشد، همچنان‌که بسیاری از هراس‌هایی که از این دوره نزد برخی دیگر وجود داشت. دلیل این امر آن بود که ایشان سیاست‌هایی (از جمله در انتصاب‌های خویش) به کار گرفتند که با تفسیر خودشان از وعده‌های انتخاباتی‌ هماهنگ بود، اما لزوما با انتظارها یا هراس‌های گروه‌های مختلف مردم و فعالان سیاسی انطباق نداشت.»
در ادامه این یادداشت تصریح شده است: «جامعه مدنی نباید برای بهبود وضعیت خویش چشم‌انتظار حوزه سیاسی بماند، زیرا این حوزه بنا بر تعریف و در تمام‌ اشکال رسمی، بیش و پیش از هر چیز، حفظ و بازتولید خود را دنبال می‌کند و سپس اهدافی مانند بهبود وضعیت اجتماعی را. اگر این نکته را درک نکنیم همواره از فعل‌وانفعالات سیاسی در شگفت خواهیم بود و همان اندازه که خود این حوزه در توهم است ما نیز نسبت به توانایی‌های خویش دچار توهم می‌شویم.»
گفتنی است پس از انتخابات ریاست جمهوری، اکثریت اعضای کابینه و انتصاب‌ها در مدیران میانی از جریان اصلاحات و یا حزب کارگزاران سازندگی صورت گرفته و این جریان بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است ولی با عیان شدن ناکامی‌ها مدعیان اصلاحات چون به فکر انتخابات 1400 هستند می‌خواهند نقش اپوزیسیون دولت را به خود گرفته این‌گونه القا کنند که منتقد وضع موجود هستند ولی کیست که نداند مقصر اصلی وضعیت موجود همین مدعیان اصلاحات هستند که کرسی‌های مدیریتی را به خود اختصاص داده و کاری نکرده و حقوق می‌گیرند و همچنان نیز مدعی هستند؟!

فاصله ایمنی با دولت برای فرار از پاسخگویی!
روزنامه آرمان در مطلبی نوشت:«ادامه ائتلاف یا تغییر رویکرد و حضور با هویت مستقل از سوی اصلاح‌طلبان مهم‌ترین بحث این روزهای محافل اصلاح‌طلبی است. این جریان سیاسی نیم‌نگاهی به موفقیت دولت داشته و از سوی دیگر هم تلاش دارد در صورت عدم موفقیت کامل دولت روحانی در عمل به وعده‌هایش فاصله خود را حفظ کرده تا در درازمدت آسیبی نبیند».
سهم‌خواهی و قبیله‌گرایی، دو ویژگی بارز مدعیان اصلاحات است. این دو ویژگی در جریان تشکیل کابینه دوازدهم و تعیین لیست امید برای انتخابات مجلس دهم و شورای شهر پنجم به خوبی نمایان شد.
اصلاح‌طلبان پس از گرفتن سهم و غنیمت، در حال فاصله‌گذاری با روحانی و دولت هستند. هدف اصلاح‌طلبان این است که- علیرغم تصاحب کابینه- به گونه‌ای فضاسازی کنند که ناکارآمدی احتمالی دولت به حساب آنها نوشته نشود و مردم از اصلاح‌طلبان انتظار پاسخگویی نداشته باشند.

آقای نماینده آن زمان کجا بودید؟!
روزنامه اعتماد در ستونی که با عنوان «نگاه روز» یادداشتی به قلم مدیرمسئول این روزنامه و با هدف تخریب شهردار سابق تهران منتشر کرد که در آن نوشته شده بود: «از همان هنگام كه شهرداري و شوراي شهر سابق روزهاي پاياني خود را مي‌گذراندند و در پي افتتاح دو خط جديد مترو بودند، همگان مي‌دانستند كه اين دو خط آماده بهره‌برداري نيستند و به لحاظ ايمني ‌اشكال دارند. خط ٧ و ادامه خط يك از بهشت زهرا تا فرودگاه امام‌خميني كه بي‌هيچ منطقي خط ٨ ناميدند، هر دو ايرادات اساسي داشتند كه آقاي حافظي، عضو فعال شوراي شهر سابق... متذكر شد كه افتتاح اين دو خط نمايشي است»!
درستی یا نادرستی ادعای این نماینده مجلس و عضو فراکسیون منحل شده امید محل بحث نیست اما نکته قابل توجه این است که مشی جماعت مدعی اصلاح‌طلبی که عمدتا کارنامه‌ای قابل دفاع ندارند تخریب دیگران است که این سیاسی کاری و رفتار غیراخلاقی را به وضوح در چهار سال نخست دولت یازدهم دیدیم.
اما سؤال اصلی این است که آقای نماینده آن زمان که دولت یازدهم در آستانه انتخابات به افتتاح طرح‌های نیمه کاره می‌پرداخت یا طرح‌هایی را که قبلا افتتاح شده بود دوباره افتتاح می‌کرد کجا بودند؟ آن زمان چرا لب به اعتراض نگشودند؟ و آیا گزینشی برخورد کردن وی هدفی جز «تخریب» را به اذهان متبادر می‌کند؟ و ‌ای‌کاش نمایندگانی داشتیم که جدا از دعواهای جناحی، قول و عملشان در جهت منافع ملت و نظام و حمایت از خدمتگزاران بود.