kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۳۵۶۴
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۵
به بهانه هفتمین سالگرد تاسیس آی­‌فیلم

استراتژیک بودن در قامت یک شبکه فیلم و سریال


شیدا اسلامی


 نظرسنجی­‌های معتبر ، بارها بر محبوبیت شبکه آی­‌فیلم در محدوده داخل مرزهای ایران صحه گذاشته‌­اند؛ از مقام اولی آی­‌فیلم در میان شبکه­‌های نسل جدید تلویزیون که از طریق دستگاه­‌های گیرنده دیجیتال قابل دریافتند تا نظرسنجی‌­های اخیری که بر اساس آنها، در همین مقیاس، تنها شبکه نسیم بر آی­‌فیلم پیشی گرفته است که با وجود برنامه­‌هایی چون خندوانه و دورهمی، امری طبیعی و قابل انتظار است، اما این اطمینان را هم می­‌دهد که مزیت‌های آی‌فیلم همچنان پابرجا بوده و قوت خود را حفظ کرده­‌اند.
آی­‌فیلم؛ یک سال بعد از آنکه کانال عربی (تاسیس شده در 18 شهریور سال 89 ) با هدف جذب مخاطب عرب زبان شروع به کار کرد، کانال فارسی خود را نیز در سال 1390 روی آنتن برد. امتیاز زبان فارسی و بستر فنی فراهم شده برای پخش آن در داخل کشور، مخاطبان داخلی را هم در زمره بینندگان این شبکه قرار‌داد. در واقع؛ هدف اصلی، استفاده بهینه از ظرفیت­‌های موجود و مقابله با تاثیر شبکه­‌های ماهواره‌­ای بر بینندگان فارسی زبان خارج از کشور و تبلیغ داشته‌های فرهنگی ایرانی بر این بخش از مخاطبان
رسانه ملی بود.
 آی­‌فیلم نه تنها در داخل کشور و یا در میان ایرانیان خارج از کشور، که در میدان رقابت با شبکه‌های تخصصی فیلم و سریال مشابه خارجی که سریال پخش می‌کنند، تا حد زیادی موفق بوده است.
 نمی­‌توان کتمان کرد که کثرت سریال‌هایی با مضامین خیانت و روابط نامشروع و ... اگر چه ضریب نفوذ شبکه‌های پخش‌­کننده چنین آثاری را در کنار جذابیت­‌های کاذب دیگری چون موسیقی و خشونت و ... در حد قابل ملاحظه‌ای گسترش داده و حفظ می­‌کند اما در همان جوامعی که مهد بروز و ظهور چنین رسانه­‌هایی هستند هم این نگاه وجود دارد که حریم خانواده و فرزندپروری با حضور نامحرم چنین شبکه­‌هایی با خلل و آسیب
مواجه می­‌شود.
 در همین اجتماعات، بسیاری از بینندگان مسلمان و غیرمسلمان هم هستند که شاید مدت‌ها منتظر حضور و اعلام هویت شبکه­‌هایی چون آی­‌فیلم بوده‌اند؛ شبکه­‌ای که آثاری مهذب و پاک به مخاطبانش عرضه می­‌کند.
 آی­‌فیلم از زاویه نگاهی دیگر؛ فرهنگ، آداب و سنن ایران را نمایش می­‌دهد. این اتفاق را وقتی کنار سیاه­نمایی‌های سیاسی و فرهنگی و اجتماعی شبکه­‌های غربی از سیمای ایران در وجوه گوناگون فرهنگی و سیاسی و ... و حتی جنبه‌­های بسط مدرنیته و تکنولوژی و پیشرفت‌های علمی و اقتصادی و .... بگذاریم، به اهمیت چنین شبکه‌­ای وقوف بیشتری می­‌توان یافت.
واقعیت این است که ایران اسلامی، چند دهه است که محل کنجکاوی و‌اشتیاق جهانیان برای کسب اطلاعات در‌باره واقعیت­‌هایش است. ایران نه تنها در این چند دهه از حیث سیاسی و امنیتی و تاثیر بر تحولات منطقه و معادلات قدرت در سطح بین‌­المللی به یک قطب توجه و تمرکز مهم رسانه‌­ها و کاربران رسانه­‌های سنتی و نوین دنیا تبدیل شده است، که علاوه بر آن، به عنوان کشوری از حوزه تمدنی مشرق زمین و جادوی ادبیات و داستان­‌های شگفت‌­انگیز و مسحورکننده آن از اعماق تاریخ تاکنون هم، جذابیت­‌های بی‌شماری برای مردم کشورهای دیگر دارد. آی‌‌فیلم پنجره‌­ای گشود بر همه این جذابیت‌­ها و زیبایی‌های خیره‌­کننده از طبیعت تا ادبیات تا تاریخ و تا زندگی معاصر مردم این سرزمین و انتخاب دو زبان عربی و انگلیسی به عنوان دارنده بیشترین - یا از جمله بیشترین- سخنوران در جمعیت کره زمین، بر قوام و استواری این تاثیر افزوده است.
از جانب دیگر؛ آی­‌فیلم نمایشگر سریال‌­هایی با مضامینی متفاوت از رویه معمول شبکه‌­های نظیر خود است. پخش آثار داستانی مبتنی بر مضمون­‌های بلند اخلاقی و متکی بر عمیق‌­ترین عواطف انسانی و متمرکز بر زیباترین وجوه کمال و کرامت انسانی (گوهری که در انبوه سریال­‌های آکنده از رذیلت‌­های اخلاقی غرب و اذناب آن گم شده است)، از برجسته­‌ترین عوامل توفیق این شبکه به شمار می­­‌روند.
 آرایش هوشمندانه جدول پخش سه کانال فارسی و عربی و انگلیسی این شبکه از دیگر نکات شاخص قوت آی‌فیلم به شمار می­رود. تلفیقی از سریال­‌های خاطره‌­انگیز سال­‌های دور تلویزیون و جدیدترین سریال­‌های پخش شده، همچنین ساختاربندی ترکیب جدول پخش از سریال­‌های تاریخی و طنز و ....حتی بخش ویژه قشر سنی نوجوان و ... در کنار ابتکار اختصاص ساعت 21 (به وقت تهران برای کانال فارسی و مشابه آن در دو کانال دیگر) به پخش دوساعته سریال(هر دو قسمت سریال در یک شب) که با استقبال مخاطبان روبه‌­رو شده و به دلیل امکان تماشای بخش­های بیشتری از یک سریال در هر شب و ..... باعث شده تا این شبکه در میان انتخاب‌­های اول مخاطبان خود قرار گیرد. دوبله حرفه‌­ای و با بهره‌­گیری از صداپیشگان مجرب و متبحر نیز بر این جذابیت و برتری‌­یابی اضافه کرده است.
 تنها مروری بر یک نظرسنجی انجام شده در سال 2012 توسط مرکز پژوهش‌­های عراق، شاهدی معتبر بر این مدعا است.
مرکز پژوهش‌های عراق پیرو این پژوهش اعلام کرد که شبکه تلویزیونی آی‌فیلم جزو پربیننده‌ترین شبکه‌های ماهواره‌ای در این کشور است. در بصره، نجف، ذی­‌قار، بغداد و کرکوک، چهارهزار و 350نفر مورد پرسش قرار گرفتند و عراقی‌ها در این نظرسنجی اعلام کرده بودند که تمایل بیشتری برای تماشای سریال‌های تاریخی و دینی آی فیلم دارند . علاقه­‌مندی بیش از 70 درصد از پاسخگویان به این دسته از آثار نمایشی ایرانی ابراز شده بود. سهم فیلم‌ها و سریال‌های اجتماعی 3/10درصد و فیلم‌های پلیسی 1/8 درصد بوده است.
8/64 درصد از خانواده‌های عراقی نسبت به برنامه‌های این شبکه اظهار رضایت کرده و حدود 69 درصد از آنان آی‌فیلم را جزو شبکه‌های مورد علاقه خود و در صدر شبکه‌های ماهواره‌ای عربی و خارجی دانسته بودند.
این نظرسنجی مقارن با مطلبی که مقاله‌نویس پایگاه خبری «القاهره» با عنوان «سریال‌های ایرانی و ترکی؛ مبارزه در خانه‌های مصری» نوشت، صورت گرفته بود.
 بنا به آنچه این پایگاه اینترنتی منتشر ساخت؛ ساعت هفت عصر خانه‌های مصر به دو گروه تقسیم می‌شود گروهی به داخل اتاق نشیمن می‌روند و منتظر سریال ترکی «عشق ممنوع» هستند و گروه دوم به سالن خانه رفته‌اند و منتظر یکی از سریال‌های ایرانی شبکه «آی‌فیلم» هستند.
نویسنده این مقاله با‌اشاره به اینکه لهجه‌شامی لهجه غالب سریال‌های آی فیلم نیز هست از آثار اجتماعی آن و استقبال از سریال‌های آن در مصر خبر داده و نوشته بود: اولین سریال «یوسف پیامبر» بود که بعد از اینکه ایران دید بینندگان بسیاری دارد، به فکر «آی‌فیلم» افتاد.
وی با‌اشاره به اینکه سریال «نور» ترکیه به عرصه گردشگری این کشور کمک کرد و سریال «یوسف پیامبر» به عرصه‌های سیاسی ایران کمک کرد، ادامه داده بود: ایرانی‌ها با این موفقیت تلاش کردند تمدن خود را به مردم عرب زبان در خلیج‌فارس و کشورهای عربی و حتی اروپایی ارائه دهند.
نویسنده پایگاه خبری القاهره با بیان اینکه فیلم‌های متنوع کمدی، اجتماعی، اکشن و تاریخی در شبکه «آی‌فیلم» به نمایش درمی‌آید، تاکید کرده بود: اگر مسئله اختلاف شیعه و سنی را کنار بگذاریم و به بعد اخلاقی که شعار این شبکه است و خود را شبکه «خانواده» می‌خواند، نگاه کنیم؛ می‌توانیم بگوییم می‌توان سریال‌های آن را بدون نگرانی و خجالت نگاه کرد، اما برعکس؛ سریال‌های ترکی تا اقدامات غیراخلاقی پیش رفته است.
روند نفوذ صعودی سریال­های ایرانی که بویژه از طریق شبکه آی­‌فیلم عملیاتی شد، تهیه­‌کنندگان عرب را نیز نگران کرد. در همان اوان روزنامه السیاسه به نقل از صفوت غطاس تهیه‌کننده عرب که کار خود را در معرض تهدید می­‌دید، نوشت: سریال‌های ترکی و ایرانی خطر بزرگی برای سریال‌های مصری و سوری است ... در این اوضاع ایران و بیش از آن ترکیه با سرعت بسیاری به دنبال پر کردن بازارهای کشورهای عربی هستند.
 گزارشگر روزنامه السیاسه کویت در ادامه مطلب خود به تلاش‌های اعراب برای پاسخ دادن به موج سریال‌های ایرانی و ترکی و ساخته شدن سریال‌های اجتماعی به تقلید از سریال‌های ایرانی و ترکی خبر داده بود.
 شاید بی‌­راه نباشد اگر بگوییم سریال‌سازی عربی و محصولاتی که در سال­‌های اخیر و بخصوص پس از قد علم کردن آی­‌فیلم شاهد بوده‌­ایم، بی‌ارتباط با این قبیل نگرانی‌­ها و تهدیدانگاری­‌ها از جانب ایران نبوده است زیرا در ادامه این حرکت و رشد روزافزون شمار بینندگان آی­‌فیلم در کشورهای عربی، برخی از سیاستمداران و تهیه‌کنندگان عربی که از افزایش مخاطبان سریال­‌های ایرانی احساس خطر کرده بودند، دست به حربه کهنه جنگ مذهبی علیه سریال­‌های ایرانی زدند و با توجه به روی کار آمدن نسبی برخی جریان‌های سلفی و به‌ویژه دردسرهایی که این گروه‌ها برای سریال‌های ایرانی چون «اصحاب کهف» و «امام علی(ع)» و «مریم مقدس» و «یوسف پیامبر» ایجاد کردند، شبکه‌های عربی ترجیح دادند کمتر به سوی سریال‌های ایرانی بروند و در همین راستا؛ شاید تولید سریال‌­هایی مثل «الفاروق» و... در جهان عرب (که با پخش سریال «معاویه، حسن و حسین» تقریبا همزمان با افتتاح آی‌فیلم در حال شدت­‌گیری بود) بی‌­ربط با جبهه­‌گستری علیه سریال­‌های موفق دینی – تاریخی ایرانی و آی‌­فیلم و محصولات روی آنتن آن نبوده باشد. این موضوع را نویسنده «القاهره» هم تأیید کرده بود؛ آنجا که به تاثیرگذاری سریال­‌هایی چون «یوسف پیامبر» در پهنه‌­های وسیعی از جهان عرب صحه گذاشته بود.
تکه­‌های این پازل را که کنار هم بگذاریم، نقش استراتژیک آی­‌فیلم به عنوان سفیر فرهنگی قدرتمند ایران در ورای مرزهای جغرافیایی آن روشن­تر می­‌شود. آی­‌فیلم نه تنها انحصار فرهنگی غرب و شبکه­‌های فیلم و سریال و جریان تولید و پخش سریال­‌های غربی و ترکی و عربی و .. را شکست، که زنگ خطر را برای متولیان فرهنگ و سیاست در کشورهای تابع جریان سلطه قدرت‌های بزرگ نیز به صدا درآورد.
حالا با گذشت هفت سال از افتتاح شبکه آی­‌فیلم عربی که با کانال­‌های فارسی(1390) و انگلیسی(1391) پربیننده­‌تر شد، می­‌توان به مخاطبان عرب این شبکه از کشورهای بحرین، عراق، مصر، فلسطین، امارات، مراکش، کویت، الجزایر، عربستان و حتی کشورهای اروپایی مثل انگلستان و فرانسه و ...، همچنین بینندگان کانال انگلیسی آن‌که گستره‌­ای بسیار وسیع از جهان را در خود دارد، به خاطر بهره­‌مندی از برآیند آنتن این شبکه در سال جدید فعالیت آن تبریک گفت.