فوت ۶۰ درصد از سرنشینان خودرو بر اثر ضربه به سر
میزان تمرکز در رانندگی هنگام استفاده از تلفن همراه مشابه افراد مست است
رئیسگروه پیشگیری از حوادث دفتر مدیریت بیماریهای غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: بررسی علل تصادفات نشان میدهد، سرعت غیرمجاز، خستگی و خوابآلودگی رانندگان و عدم توجه به جلو و عدم رعایت حق تقدم بیشترین عامل حوادث جادهای بودهاند.
به گزارش پایگاه خبری وزارت بهداشت، علیرضا مغیثی با بیان اینکه در تابستان روزها طولانیتر است و برای همین رانندگان استراحت کمتری دارند، ادامه داد: اولین و مهمترین توصیه این است که رانندگان کنترل سرعت را در اولویت سفر خود قرار دهند.
مغیثی افزود: خط قرمزی را که پلیس برای ایجاد امنیت مسافران، در نظر گرفته رعایت شود و رانندگان با سرعت غیرمجاز و سبقت غیرمجاز وانحراف به چپ (که یکی از عوامل بسیار مهم تصادف در جادههای دوطرفه است) ضمن ایجاد استرس در دیگران ،جان آنها را به خطر نیندازند.
رئیسگروه پیشگیری از حوادث دفتر مدیریت بیماریهای غیرواگیر گفت: توصیه میشود هموطنان قبل از تردد در این مسیرها استراحت کافی داشته باشند و در توقف گاههای مناسب در طول سفر حتما بایستند و استراحت کنند تا شاهد واژگونی کمتر خودروها باشیم.
مغیثی بیان داشت: به همه هموطنان توصیه میکنیم در تردد از جادههای کوهستانی صبر و تحمل بیشتری به خرج دهند و زمان بیشتری را برای سفر خود در این ایام در نظر بگیرند.
وی ادامه داد: توصیه میشود که برای یک سفر ایمن برنامهریزی کنند. راننده باید ضمن اطمینان از فقدان نقص فنی اتومبیل مبدأ و مقصد سفر خود را تعریف کند. در طول سفر حتماً مطابق آن برنامهای که پیشبینی کرده، حرکت کند. مثلاً مشخص کند کجا غذایش را صرف میکند و کجا استراحت کند. توصیه این است که در ازای هر دوساعت رانندگی، ۱۵ دقیقه استراحت شود.
این مسئول وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه فرهنگ بستن کمربند ایمنی برای راننده و سرنشین جلو جا افتاده است، اگر این موضوع برای سرنشینان عقب هم فرهنگ سازی شود، کمک شایانی به کاهش تعداد تلفات در جادهها خواهد شد چرا که علت فوت حدود ۶۰ درصد از سرنشینان خودروها، ضربه به سر است و بستن کمربند ایمنی کمک مهمی به برخورد نکردن سر به بدنه خودرو میکند.
مغیثی اظهار داشت: درکشور ما استفاده از صندلی کودک، قانونی نشده اما توصیه میکنیم رانندگان حتماً از صندلی کودک برای سرنشینان خردسال استفاده کنند چرا که حدود ۷ درصد جان باختگان تصادفات در طول سال، کودکان هستند. وی تصریح کرد: حرف زدن با تلفن همراه سرعت واکنش رانندگان را به شدت کاهش داده تا جایی که واکنش افرادی که هنگام رانندگی از تلفن همراه استفاده میکنند، برابر و مشابه با افراد مست پشت فرمان است، یعنی فقط ٦٠ درصد مغز درگیر رانندگی خواهد بود.
رئیسگروه پیشگیری از حوادث دفتر مدیریت بیماریهای غیرواگیر با بیان اینکه رانندگان جوان بیشتر تصادف میکنند، افزود: شدت تصادفات در گروه سنی زیر 50 سال بیشتر است، لذا احتیاط و توجه دراین گروه سنی لازم است مورد توجه بیشتری قرارگیرد.
وی با بیان اینکه که تصادفات منجر به مرگ در شب چند برابر روز است، از رانندگان خواست نکات مهم در مورد رانندگی در شب از جمله نقص نداشتن سیستم نور خودرو و حرکت با سرعتی بین 15 تا 20 کیلومتر كمتر از سرعت روز، استفاده از نور پایین هنگام رویارویی با اتومبیلی که از رو به رو می آید، نکشیدن سیگار هنگام رانندگی در شب به علت تأثیر مواد داخل آن در کاهش بینایی، استراحت کافی، رعایت فاصله از خودروی جلویی و عقبی و دقت بسیار داشتن در سبقت هنگام رانندگی شبانه به دلیل دید محدود را در نظر داشته باشند.
مغیثی ادامه داد: به یاد داشته باشید که در شب عابرین پیاده خطر مسلم هستند و وقتی در خیابان نور کافی نباشد، تشخیص افراد پیاده مشکل است و به خصوص آنهایی که لباس تیره پوشیده اند در معرض خطر تصادف هستند.
به گفته این مسئول وزارت بهداشت، طبق آمار، 40 درصد از حوادث در تابستان مربوط به خروج خودروها از جاده و واژگونی آنها بوده است و به دلیل صاف بودن جادهها و کفی بودن آنها و همچنین گرمای تابستان و یکنواخت بودن مسیرها، درصد واژگونی خودروها بیشتر از سایر مسیرهاست.