kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۰۱۷۳
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۷
با رای مثبت مجلس اعیان

فرایند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا رسما آغاز شد

پارلمان انگلیس با تصویب لایحه خروج این کشور از اتحادیه اروپا رسما، راه را برای آغاز اجرایی‌شدن لایحه‌ای که به برگزیت شهرت یافته هموار کرد.

سرویس خارجی -

سوم تیرماه گذشته کابوسی که خواب را از چشم مقامات دولت انگلیس و اتحادیه اروپایی ربوده بود محقق شد و مردم پادشاهی متحد انگلیس (انگلستان، ولز، اسکاتلند،‌ ایرلند شمالی) در یک رفراندوم تاریخی به خروج از اتحادیه اروپا رای دادند.
به این ترتیب اروپا یکی از وزنه‌های مهم سیاسی و اقتصادی خود را از دست داد. بر اساس برآوردها، هزینه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا میلیاردها دلار خسارت و حذف هزاران فرصت شغلی و کوک شدن ساز جدایی اسکاتلند و ایرلند شمالی خواهد بود و درست به همین دلیل دولت تراز می ‌تاکنون علاقه‌ای به اجرایی کردن این رفراندوم از خود نشان نداده بود.
اما روز دوشنبه سرانجام، قانونگذاران انگلیس با تصویب این لایحه، مجوز آغاز فرایند خروج از اتحادیه اروپا توسط لندن را صادر کردند. بر اساس این گزارش، پارلمان انگلیس ضمن تصویب این لایحه، دو متمم پیشنهادی برای آن را که پیش از این توسط مجلس اعیان ارائه شده بود، رد کرد.یکی از این متمم‌ها خواستار حفاظت از شهروندان اتحادیه اروپا که در «بریتانیا» زندگی می‌کنند، شده بود.
اکنون «ترزا می»، نخست‌وزیر می‌تواند با فعال‌کردن ماده 50 قانون اتحادیه اروپا، فرآیند اجرایی این جدایی تاریخی را رسما آغاز کند.با تصویب این لایحه، حالا «برگزیت»، تنها منتظر امضاء و مهر سلطنتی است بر این اساس، نخست‌وزیر دست کم به لحاظ تئوری قانونا از هم اکنون مجاز است، کشورش را از اتحادیه اروپا خارج کند و مذاکرت در این رابطه را با مقام‌های اروپایی آغاز کند.با وجود این، مقام‌ها دولتی می‌گویند «مِی» بنا ندارد دست کم در روزهای باقی مانده از هفته جاری چنین اقدامی کند.
به گفته منابع انگلیسی او در روزهای باقی مانده از ماه مارس رسما رهبران اروپایی را از تصمیم کشورش برای خروج از این اتحادیه مطلع خواهد کرد و بدین ترتیب، مذاکرات رسمی برای اجرایی شدن این جدایی که تخمین زده شده دو سال به طول خواهد کشید از ابتدای ماه آینده آغاز می‌شود.
جدایی ایرلند شمالی
«شین فین» بزرگترین حزب ملی گرای ایرلند شمالی اما همزمان خواستار برگزاری همه پرسی برای جدایی از انگلیس شده است. «شین فین» بزرگترین حزب ملی‌گرای ایرلند شمالی روز دوشنبه رسما خواستار برگزاری همه پرسی جدایی از پادشاهی متحد شد. این درخواست تنها ساعاتی پس از آن مطرح شده است که «نیکولا استورژن» وزیر اول اسکاتلند خواستار برگزاری همه پرسی دوم استقلال از انگلیس شده بود.
«شین فین» بارها خواستار برگزاری همه پرسی برای جدایی ایرلند شمالی از انگلیس و اتحاد با ایرلند شده است. این درخواست‌ها پس از رای مردم انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا در سوم تیرماه گذشته تشدید شده است.