kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۲۸۸۴
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۰

استفتاء از رهبر معظم انقلاب اسلامی

 
 
پیروی از دستورات نماینده ولی فقیه
س) اشخاصی که (چه لشکری و چه دولتی) منصوب ولی فقیه در یک جامعه اسلامی می‌باشند، آیا همان ولایتی که حضرت آقا بر سایرین دارند را (این اشخاص هم) بر زیر دستان خودشان خواهند داشت؟
ج) اگر اشخاص مذکور دستورات خود را بر اساس قلمرو صلاحیت و اختیاراتی که از طرف ولی فقیه به ایشان واگذار شده است، صادر کرده باشند، مخالفت با آنها جایز نیست.
اطاعت از ولی امر مسلمین در مسائل عمومی مسلمانان
س) آیا در یک کشور خارجی برای مردم آن کشور، عمل به دستورات ولی فقیه، واجب و لازم الاجرا است؟
ج) در مسائل و اموری که به عموم مسلمانان ارتباط دارد، نظر ولیّ امر مسلمین باید اطاعت شود ولی در مسائل فردی محض، هر مکلفی باید از فتوای مرجع تقلیدش پیروی نماید.
ولایت فقیه، تقلیدی است یا اعتقادی؟
س) آیا ولایت فقیه، تقلیدی است یا اعتقادی؟ کسی که به آن اعتقاد ندارد چه حکمی دارد؟
ج)  ولایت فقیه از شئون ولایت و امامت است که از اصول مذهب می‌باشد، با این تفاوت که احکام مربوط به ولایت فقیه مانند سایر احکام فقهی از ادلّه شرعی استنباط می‌شوند و کسی که به نظر خود بر اساس استدلال و برهان به عدم پذیرش ولایت فقیه رسیده، معذور است.
تکلیف مقلدان در صورت تعارض فتوای ولیّ امر مسلمین با فتوای مراجع تقلید
س) در صورت تعارض فتوای ولیّ امر مسلمین با فتوای یکی دیگر از مراجع محترم تقلید در مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، وظیفه شرعی مقلدان آن مرجع تقلید چیست؟
ج) در مسائل مربوط به اداره کشور اسلامی و اموری که به عموم مسلمانان ارتباط دارد؛ باید نظر ولیّ امر مسلمین اطاعت شود؛ ولی در مسائل فردی محض، هر مکلف باید به فتوای مرجع تقلید خود عمل کند.
اطاعت از مسئول مافوق
س) آیا با توجه به سلسله مراتب در سازمان بسیج مستضعفین، آیا فرمانده پایگاه نیز همان ولایتی را دارد، که مد نظر اسلام است؟آیا ولایتی که فرمانده پایگاه دارد، فقط برای بسیجیان است؟ یا برای غیر بسیجیان نیز ولایت دارد و فرمان پذیری از ایشان واجب است؟
ج) موارد مختلف است، اگر دستورات خود را بر اساس قلمرو صلاحیت و اختیاراتی که از طرف ولی فقیه به او واگذار شده است، صادر کرده باشد، مخالفت با آن‌ جایز نیست.
تصرف در مشاعات آپارتمانی 
س) در قوانین آپارتمان‌نشینی و تصرف در مشاعات، قانون در برخی از موارد، هرگونه تصرفی را منوط به رای اکثریت کرده است؛ ولو اقلیت ناراضی باشند. با توجه به قانون نامبرده، در جایی که تصرف در مشاعات موجب رفع خسارت شود مثلا ایزوگام پشت‌بام خراب شده و برخی بخصوص طبقات پایین حاضر به تعمیر نیستند، آیا رضایت آنها شرط است؟ آیا مبلغ خسارت را هم می‌شود از اقلیت ناراضی به نسبت دریافت کرد؟ همچنین در جایی که تصرف موجب خسارت نیست؛ ولی ارزش کالای مشاع را بالا می‌برد مثل نمای ساختمان و گذاشتن راه پله و آسانسور و اکثریت راضی به آن هستند، آیا مخالفت اقلیت تاثیر دارد؟ آیا می‌شود مبلغ هزینه را به نسبت از اقلیت گرفت؟
ج) اگر قانونی در این زمینه بوده یا شرطی وجود داشته باشد که این تصرفات مطابق آن مجاز باشد، عدم رضایت دیگران تأثیری ندارد و این تصرفات جایز است؛ در غیر این صورت رضایت همه مالکان شرط است.