kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۸۲۷۳
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۵
زاکانی در مراسم تحویل 6 رام قطار باز‌سازی‌شده مترو:

«متروباس» و «تراموا» به سیستم حمل‌ونقل تهران اضافه می‌شود

 
 
 
آیین تحویل ۶ رام قطار باز‌سازی‌شده در شرکت واگن‌‌سازی صبح دیروز با حضور علیرضا زاکانی شهردار پایتخت، در محل کارخانه واگن‌‌سازی شهر تهران برگزار شد.
به گزارش شهر، شهردار تهران در حاشیه این برنامه در نشست خبری گفت: اورهال(باز‌سازی کامل) واگن‌های مترو برای اولین‌بار در تاریخ فعالیت متروی پایتخت در دوره ششم مدیریت شهری تهران از بهمن‌ماه سال گذشته آغاز شده و امروز از ۶ رام قطار اورهال‌شده شامل یک رام قطار DC و پنج رام قطار AC رونمایی شد.
علیرضا زاکانی با بیان اینکه به دنبال کاهش تقاضای سفر با مناسب‌‌سازی، افزایش ارائه خدمات و برقی‌‌سازی حمل‌ونقل عمومی هستیم، افزود: اولویت مدیریت شهری، تکمیل ۷ خط فعال متروی پایتخت است؛ با تکمیل این خطوط، ۶۰ درصد مطلوبیت استفاده از متروی تهران افزایش می‌یابد.
وی ادامه داد: تاکنون ۱۴ کیلومتر مسیر و ۱۰ ایستگاه مترو در دوره ششم مدیریت شهری به بهره‌برداری رسیده است.
شهردار تهران بیان داشت: امروز قدرالسهم حمل‌ونقل عمومی ۳۴ درصد است؛ هدف‌گذاری ما این است که در پایان دوره ششم مدیریت شهری ۷۰ درصد در حمل‌ونقل عمومی و ۳۰ درصد در بخش خودروهای شخصی، جابه‌جایی مردم را شاهد باشیم. در تلاش هستیم سطح میزان جابه‌جایی را از طریق مناسب‌‌سازی و در دسترس قرار دادن خدمات از طریق هوشمند‌سازی کاهش دهیم.
زاکانی با اشاره به اینکه ۷ خط مترو را تحویل گرفتیم که در آن ۲۵۳ کیلومتر خطوط به اضافه حدود ۱۴۰ ایستگاه تحویل ما شد، گفت: اکنون تهران، ۲۷۰ کیلومتر مسیر و ۱۵۰ ایستگاه مترو دارد؛ تا پایان سال ۱۴۰۲، با افتتاح ۱۳ ایستگاه جدید مترو به طول ۲۲ کیلومتر، خطوط ۴، ۶ و ۷ تکمیل می‌شوند.
وی افزود: در دوره ششم مدیریت شهری هر ۲ ماه تقریبا یک ایستگاه مترو افتتاح شده است. متروی پرند نیز با تکمیل ۲۰ کیلومتر مسیر خارج شهر مترو، تا پایان سال افتتاح می‌شود.
شهردار تهران اظهارداشت: امروز برای اولین‌بار واگن DC را اورهال کرده‌ایم؛ در خطوط شهری ۱۲۹ واگن AC و ۴۲ رام قطار AC داریم که در گذشته دو رام از این واگن‌ها باز‌سازی شده بود اما تا امروز این نحوه از باز‌سازی که این‌گونه ارتقا پیدا کند، به هیچ عنوان صورت نگرفته بود.
زاکانی ادامه داد: دو رام نیز در مسیر ارتقا و باز‌سازی است؛ ۲۳ رام دیگر نیز تا پایان سال وارد جریان خدمت خواهند شد وهزینه خرید هر رام قطار، ۳۵۰ میلیارد تومان اما هزینه باز‌سازی اساسی آن، ۴۰ میلیارد تومان است. دوسوم هزار و 500 واگن مترو، نیاز به باز‌سازی دارد. اکنون اصحاب رسانه، شاهد تحویل ۶ رام باز‌سازی‌شده شامل پنج رام ‌«ای‌سی» و یک رام «دی‌سی‌پلاس» به همت مهندسان داخلی هستند.
وی افزود: از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۹، ۴۱۶ واگن مترو باز‌سازی شده است. در دوره ششم مدیریت شهری، تاکنون ۲۵۱ واگن باز‌سازی‌ شده و باز‌سازی ۴۲ واگن دیگر در حال انجام است. هدف‌گذاری باز‌سازی ۴۲۸ واگن مترو تا خردادماه ۱۴۰۳ را با جدیت دنبال می‌کنیم.
  خرید متروباس‌ از تولیدکننده داخلی
شهردار تهران گفت: در حال خرید متروباس‌ها از تولیدکننده داخلی هستیم؛ هزار دستگاه اتوبوس را امسال وارد خواهیم کرد و از سویی دیگر نیز تفاهم‌نامه متروباس را به تعداد ۱۰۰ دستگاه دنبال می‌کنیم. کارخانه‌ای در تبریز تولیدکننده این متروباس‌هایی است که در ترکیه مورد استفاده قرار می‌گیرد و چند دستگاه را پایان سال تحویل خواهند داد.
زاکانی بیان داشت: تهران طبق اسناد بالادستی به ۱۱ هزار اتوبوس نیاز دارد. در ابتدای دوره ششم، هزار و ۸۶۰ دستگاه اتوبوس فعال تحویل گرفتیم و با نو‌سازی ۳۶۰ دستگاه و باز‌سازی بخشی از اتوبوس‌های غیرفعال، اکنون به دو هزار و ۶۰۰ اتوبوس فعال رسیده‌ایم؛ تا پایان امسال هزار و ۲۶۰ دستگاه نو‌سازی و ۵۰۰ دستگاه باز‌سازی می‌کنیم و با هزار و ۷۶۰ دستگاه خطوط ما متحول خواهد شد.
 18 کیلومتر خط یک بی‌آرتی
 به تراموا تبدیل می‌شود
وی ادامه داد: تراموا را نیز از طریق شورا و مسیر خاص خود دنبال می‌کنیم؛ به‌دنبال برقی‌‌سازی وسایل حمل‌ونقل عمومی هستیم. در راستای برقی‌‌سازی، 18 کیلومتر خط یک بی‌آرتی از میدان آزادی تا شرق تهران را طی ۱۸ماه به تراموا تبدیل می‌کنیم.
 تقدیر شهردار از همراهی دولت 
شهردار پایتخت گفت: با تفاهمی که با وزارت صمت داشتیم تفاهم‌نامه ۳۰ هزار ون را منعقد کردیم که برابر با نزدیک به ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس است. با ایران‌خودرودیزل نیز برای تأمین ۴۰۰ دستگاه اتوبوس وارد مذاکره شده‌ایم،۴۰ دستگاه ون ویژه معلولان نیز در حال خریداری است؛ ۵۵ درصد ساخت واگن‌ها داخلی‌‌سازی خواهد شد، همچنین از سال ۱۳۹۵ دولت مکلف شده بود در مورد ۶۳۰ دستگاه واگن پیش‌پرداخت آن را انجام دهد اما اهمال کردند در حالی که دولت اخیر کار را پیگیری کرد. ۱۷۲ دستگاه اتوبوس و ۱۹۵ ون از طریق کمک دولت وارد ناوگان شد. از دولت تشکر می‌کنیم.
 به‌دنبال برقی‌‌سازی
 تاکسی‎ها هستیم
زاکانی افزود: به‌دنبال برقی‌‌سازی تاکسی‎ها هستیم. ۶۰ تا ۷۰ درصد تاکسی‌های ما فرسوده هستند که هم صورت شهر را به‌هم زده و هم به رانندگان و شهروندان آسیب می‌زنند، تفاهم ۲۰۰ هزار موتورسیکلت برقی و ۵۰ هزار تاکسی برقی با وزارت صمت منعقد شده که امیدواریم تا پایان سال، زیرساخت‌های خدمت‌رسانی ناوگان برقی ایجاد شود و برقی‌شدن «موتورسیکلت‌های کار» تهران را محقق می‌کنیم.
 مدیران دوره پنجم شهر
 یک ریال پول اتوبوس ندادند
وی ادامه داد: برای خط ۸ پشتیبان مالی خارجی و طرف اجرای داخلی با بخش خصوصی داریم که سال آینده شروع می‌شود؛ هر کیلومتر مترو ۱۸۰۰ میلیارد تومان هزینه برمی‌دارد که همه این کارها از طریق مولد‌سازی انجام می‌شود، دوره چهارم به پنجم سه هزار و ۴۶۰ دستگاه اتوبوس تحویل دوستان اصلاح‌طلب شد که به هزار و ۸۶۰ دستگاه رساندند که گفتند یک اتوبوس هم نتوانستند اضافه کنند. مدیران دوره پنجم شهر یک ریال پول اتوبوس ندادند.
شهردار تهران گفت: تمام این اتوبوس‌ها را خودمان خریده‌ایم فقط حرف خرید را زده بودند همان‌طور که هفت سال است برای ۶۳۰ دستگاه ون حرف زدند و امروز به نتیجه رسیده است. تا پایان سال تعداد اتوبوسی که خواهیم داشت در تاریخ فعالیت اتوبوسرانی بی‌سابقه بوده است، ۹۸ مورد اصلاح تقاطعی را شناسایی کردیم؛ با کوتاه کردن مسیر به طول ۷۳۰ کیلومتر، روزانه یک میلیون لیتر بنزین در شهر که امروز اضافی می‌سوزد صرفه‌جویی می‌شود.
زاکانی بیان داشت: میزان بهره‌مندی از انرژی برق برای حوزه حمل‌ونقل ۲۰ درصد است؛ اگر بنزین بسوزانیم پنج برابر قیمت برق خواهد بود. هزار و 500 نقطه شارژ در تهران پیش‌بینی شده است. با برخی استان‌ها که قابلیت تولید برق باکیفیت و پاک را دارند، وارد مذاکره شده‌ایم.
وی اظهار داشت: مسئله واردات اتوبوس، مصوبه دولت است و سازمان محیط‌زیست نمی‌تواند مخالفت کند. در این مصوبه واردات با قابلیت و کیفیت مطرح است. با چند گروه وارد مذاکره شده‌ایم؛ اتوبوس‌های کم‌کارکرد حدود یک‌سوم قیمت نو را خواهند داشت.
شهردار پایتخت گفت: تاکنون از یک‌سوم بودجه ۱۴۰۲ عبور کرده‌ایم که از ۲۰ هزار میلیارد تومان رد شده و هفت هزار میلیارد تومان نیز از سال قبل به امسال آورده شده است.
وی با بیان اینکه اضافه درآمدها را به حوزه زیرساخت‌ها و بدهی‌ها می‌بریم، گفت: در سال گذشته سه هزار میلیارد تومان هزینه تسویه با پیمانکاران را که از سال ۸۹ مانده بود، پرداخت کردیم. بیش از ۸ هزار میلیارد تومان هم بدهی به بانک‌ها را داده‌ایم.