kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۶۸۷۸
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۳

نحوه‌ سهمیه‌بندی بنزین، بهار صید ماهی را خزان می‌کند

پاییز در بوشهر، بهار صید ماهی است، اما امسال این بهار رنگ و بویی ندارد و قایق‌ها توانی برای رفتن به دریا ندارند.



صیادان بوشهری به ویژه آ‌نهایی که قایق دارند، منتظر رسیدن پاییزند. پاییز بوی سنگینی تورهایشان را می‌دهد. بوی سفره‌هایی که برکتش بیشتر است.
اما صیادانی که باید با قایق به دریا بروند، این روز‌ها قایق‌هایشان به جای اینکه بر روی موج دریا سوار باشند در ساحل خوابیده‌ است. یا دور هم جمع می‌شوند و یا برای اینکه سرشان گرم کاری باشد تور‌ها را تعمیر می‌کنند.
قایق‌ها برای رفتن به دریا بنزین می‌خواهند؛ سوختی که از ۲۴ آبان قیمتش سه برابر شده و رفتن به دریا را بی‌فایده کرده است.صیادی یکی از شغل‌های قدیمی ساکنان استان بوشهر است؛ استانی که بیشترین مرز را با خلیج‌فارس دارد.بسیاری از افراد زندگی‌شان با صید و صیادی پیوند خورده است. چه صیاد و جاشو‌ها (ملوانان)، چه یزاف (کسی که ماهی را از صیاد می‌خرد)، چه ماهی فروش و یخ فروش و مالک وانت‌ها و....
سهم قایق‌های صیادی از سهمیه بنزین چقدر است؟
یکی از صیادان بوشهری که در کنار همکارانش در اسکله صلح آباد این شهر ایستاده، گفت: الان بهترین زمان برای صید است و صیاد می‌تواند روز‌هایی را که در تابستان کار نکرده، جبران کند، بدهکاری‌هایش را بدهد و زندگی خود را جمع و جور کند، اما به علت گران شدن بنزین نصف قایق‌ها خوابیده‌اند.
او ادامه داد: پیش از این صد لیتر بنزین می‌زدیم می‌رفتیم دریا که ۱۰۰ هزار تومان می‌شد، اما اکنون برای همین مقدار بنزین باید ۳۰۰ هزار تومان هزینه کنیم و این سه برابر شدن هزینه سوخت در حالی اتفاق افتاده که قیمت ماهی نمی‌تواند چندان تغییر کند، زیرا از یک سو، مصرف‌کننده نمی‌تواند بخرد و از سوی دیگر ماهی به حد نصاب قیمت خود رسیده و نمی‌تواند بیشتر شود.
او ادامه داد: حالا با این شرایط چطور هزینه خانواده را تامین کنیم؟
صیاد دیگری به نکته دیگر ‌اشاره کرد و گفت: ماهیان الان در عمق زیاد هستند و برای اینکه بتوانیم صید خوبی داشته باشیم باید به سمت مناطق عمیق برویم که با وضع کنونی رفتن به عمق زیاد، سخت است.
او افزود: هر قایق، نان سه خانواده را به طور مستقیم تامین می‌کند و اگر کسانی مانند یزاف و صاحب وانت بار را هم حساب کنید تعداد کسانی که نانشان به فعالیت قایق صیادی گره خورده بیشتر هم می‌شود. حالا برای هر تاکسی یا وانت که نان یک خانواده را باید تامین کند سهمیه در نظر گرفته‌اند، اما برای قایق نه.
این صیاد با‌ اشاره به اینکه قایق روزی ۱۵۰ لیتر بنزین مصرف می‌کند، ادامه داد: حالا بنزین گران شده که شده، اما برای ما هم سهمیه بنزین ۱۵۰۰ تومانی در نظر بگیرند تا بتوانیم کار کنیم.
او از مسئولان خواست که به درددل صیادان گوش کنند و شرایط ادامه کار را برایشان فراهم کنند.
صیاد دیگری گفت: الان مثل قدیم نیست که یکی- دو مایل (هر مایل دریایی هزار و ۸۵۰ متر است) می‌رفتیم و می‌توانستیم با دست پر برگردیم الان باید ۲۰ مایل برویم تا به صیدگاه برسیم. اگر پیش از این با ۷۰ لیتر بنزین به محل صید می‌‎رسیدیم الان باید با ۱۴۰ لیتر بنزین به دریا برویم.
او افزود: اگر مسئولان به فکر نباشند صیادان بیکار می‌شوند و آن وقت باید دنبال کار برای صیادان بیکار شده باشند.
صیادی دیگر به ۲۰۰ هزار تومانی که برای تعویض روغن قایقش هزینه کرده‌اشاره کرد و گفت: چند روز پیش به دریا رفتم معادل ۳۰۰ هزار تومان صید کردم، اما مجبور شدم همین مبلغ را برای بنزین هزینه کنم و هیچی دستم را نگرفت.
این صیاد بوشهری ادامه داد: اگر با هزینه‌های کنونی به دریا برویم و به طور مثال ۱۰ کیلو ماهی شیر بگیریم و هر کیلو را ۴۰ هزار تومان بفروشیم، ۴۰۰ هزار تومان دستمان را می‌گیرد که باید ۳۰۰ هزار تومانش را خرج بنزین کنیم، ۵۰ هزار تومان هم برای خرج قایق بگذاریم آن وقت می‌ماند ۵۰ هزار تومان که باید میان چهار نفر تقسیم شود!
او تجربه پیشین سهمیه بندی بنزین را یادآوری کرد و افزود: نوبت پیش که بنزین سهمیه بندی شد پیش از اینکه سهمیه بندی را اعلام کنند، به فکر صیاد بودند و برای هر روز ۸۰ لیتر به ما سهمیه دادند که اگر چه سخت بود، اما می‌توانستیم به شکلی هزینه‌هایمان را تامین کنیم.
صیادی که گرد سفید نشسته بر روی موهایش نشان می‌دهد سال‌هاست این پیشه را دارد، گفت: صیاد منتظر است دولت دستش را بگیرد و اگر دولت هم نخواهد دستش را بگیرد، صیاد غرق می‌شود.
به سراغ بازار ماهی فروشان بوشهر می‌رویم. بازاری که پس از افزایش قیمت بنزین، با افزایش قیمت ماهی رو به رو بوده و فروشندگان معتقدند ممکن است قیمت‌ها بیشتر هم بشوند.
یکی از فروشندگان ماهی گفت: الان بیشتر ماهی‌ها را قایق می‌آورند که سوختشان بنزین است. قایق‌هایی که در روز‌های اخیر کار کرده‌اند از قبل بنزین داشته‌اند وگرنه الان به صرفه نیست که با بنزین سه هزار تومانی به دریا بروند.
ماهی گران شد
او با ‌اشاره به افزایش ۱۰ تا ۱۳ هزار تومانی هر کیلوگرم ماهی، افزود: هر کیلوگرم ماهی شیر که پیش از تغییر قیمت بنزین ۳۵ هزار تومان بوده الان ۴۷ تا ۴۸ هزار تومان شده و هر کیلوگرم ماهی جِش که ۲۵ تا ۲۸ هزار تومان بوده در حال حاضر ۳۵ تا ۳۸ هزار تومان  شده است.
این فروشنده با بیان اینکه به نظر می‌رسد ماهیانی که لنج‌ها صید کنند با توجه به اینکه سوخت لنج نفت گاز (گازوئیل) است، زیاد تغییر نکند، بیان کرد: مشخص نیست صیاد چه مدت روی دریا می‌ماند اگر صید نباشد مجبور است بیشتر بماند و همین بیشتر ماندن یعنی سوزاندن بنزین بیشتر.
فروشنده دیگر هم گفت: گران شدن بنزین علاوه‌بر افزایش هزینه صیادان، کرایه خودرو‌هایی که باید ماهی را از اسکله به بازار بیاورند تاثیر می‌گذارد.
او افزود: صیادان اکنون برای تامین هزینه زندگی‌شان مشکل دارند و مجبورند از سود خود کم کنند و ما‌چِلِّه (خوراک و نیازمندی‌های صیادان) تهیه کنند و به دریا بروند.
تلاش برای اختصاص سهمیه بنزین به قایق‌های صیادی
مدیرعامل اتحادیه صیادان استان بوشهر گفت: افزایش ناگهانی قیمت بنزین در هفته‌های گذشته موجب افزایش فشار اقتصادی بر صیادان استان شده است.
محمد کارگر، به تلاش‌های صورت گرفته برای اختصاص سهمیه بنزین به قایق‌ها از همان روز‌های نخست تغییر قیمت بنزین‌اشاره کرد و افزود: علاوه‌بر مکاتبه با مسئولان لازم بود که حضوری هم مشکلات را به آنها اعلام کنیم که بر همین اساس، ۲۶ آبان در مجلس حضور یافتیم و با فراکسیون دریانوردی مجلس نشست داشتیم تا هم اعتراض صیادان را به آنها اعلام کنیم و هم بگوییم که صیادان جزء دهک‌‎های پایین جامعه و قشری آسیب پذیر هستند و هرگونه نارسایی در سوخت رسانی کار صیادان و مشاغل مرتبط با صید را متوقف می‌کند.
مدیرعامل اتحادیه صیادان استان بوشهر بیان کرد: این اتحادیه نخستین اتحادیه صیادی در کشور بود که درباره اختصاص سهمیه سوخت به قایق‌های صیادی به مسئولان شیلات نامه نوشت و نامه‌نگاری‌های شیلات بر اساس نامه ما بود.
کارگر افزود: پیشنهاد اختصاص بنزین ۱۵۰۰ تومانی به قایق‌های صیادی را به شیلات ارائه دادیم و سازمان شیلات این موضوع را در نامه‌ای به شرکت پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد.
او گفت: بر اساس درخواست ما مقرر شد سهمیه مکفی و کارشناسی با رعایت قوانین در اختیار صیادان قرار گیرد. اما تا کنون نه زمانی برای اختصاص سهمیه مشخص شده و نه قیمتی برای آن.
مدیرعامل اتحادیه صیادان استان بوشهر از سازمان شیلات و مقام‌های استان خواست از قشر مولد و در همین حال آسیب پذیر صیادان حمایت کنند و اجازه ندهند دچار مشکل شوند.
کارگر عنوان کرد: به طور میانگین سه تا چهار نفر به طور مستقیم از هر قایق معیشت خود را تامین می‌کنند که این افراد و کسانی که به کار‌های جانبی صید مشغولند به علت نرفتن صیاد به دریا دچار رکود شده‌اند.
پیشنهاد اختصاص سهمیه ماهانه دو هزار لیتر بنزین به قایق‌های صیادی
مدیرکل شیلات استان بوشهر  بیان کرد: در نامه‌هایی که به سازمان شیلات ایران و وزارت کشور نوشته‌ایم پیشنهاد داده‌ایم ماهانه دو هزار لیتر سوخت به قایق‌های صیادی بنزینی بدهند.
عباس علی زنده بودی ، افزود: به ما قول‌هایی داده شده و موضوع در حال پیگیری است، اما ما نیز نامه‌نگاری‌ها را ادامه خواهیم داد تا به نتیجه برسیم.
او با ‌اشاره به اینکه هزار و ۴۶۰ قایق صیادی بنزینی و ۱۲ قایق دیزلی در استان بوشهر فعالیت دارند، بیان کرد: امیدواریم پیگیری‌های صورت گرفته نتیجه بخش باشد و بار مشکلات از جامعه صیادی که از شغل‌های اصیل در استان بوشهر است، کاسته شود تا همچون گذشته با انگیزه به دریا بروند.