لابی سنگین قطر با 250 چهره با نفوذ آمریکایی برای سرشاخ شدن با عربستان
دولت قطر با استفاده از نوع پیچیدهای از لابیگری، 250 چهره برجسته آمریکایی را برای تاثیر بر روی دونالد ترامپ و خنثیسازی محاصره عربستان و امارات علیه خود، هدف قرار داده است. دوحه میلیونها دلار صرف کرده تا به این جمله ترامپ دست یابد که «دوحه شریک با ارزشی است»!
برخی گزارشها حاکی است، قطر طی یک سال گذشته و پس از تنش با امارات و عربستان تلاش زیادی را آغاز کرده تا با لابیگری در آمریکا بتواند مقابل توطئههای ریاض بایستد. به گزارش فارس، نشریه آمریکایی «وال استریت ژورنال» در گزارشی به بررسی تلاشهای قطر برای جلب حمایتهای آمریکا در مقابله با عربستان پرداخته و نوشته، دوحه از ۲۵۰ فرد با نفوذ در دولت آمریکا استفاده کرده تا موضع کاخ سفید را به نفع قطر تغییر دهد. در ابتدای این یادداشت با معرفی فردی به نام «جوئی آلاهام» از کارآفرینان نیویورکی به عنوان سردسته تیم لابیگری قطر، آمده، وی لیستی از ۲۵۰ شخصیت برجسه آمریکایی را که در حلقه نزدیکان «دونالد ترامپ» رئیسجمهور آمریکا صاحب نفوذ بودند، تهیه کرده است.
والاستریتژورنال از این لیست تحت عنوان «نوع جدیدی از کمپین لابیگری» قطر یاد کرده و نوشته این سیاست بعد از آن اتخاذ شد که ترامپ با ایستادن در کنار همسایگان قطر، در اعمال محاصره بر دوحه همراهی کرد. آلاهام در گفتوگو با این نشریه گفته: تیم وی قصد داشتند تا جایی که ممکن بود به افکار ترامپ نفوذ و نظر او راجع به قطر را تغییر دهند. برای همین منظور به سراغ این افراد با نفوذ رفته و ضمن دعوت از آنها برای سفر به قطر، مبلغ قابل توجهی پول نیز به آنها پرداخت کردهاند. در این لیست نام افراد مشهوری چون
«آلن درشوویتز» وکیل و استاد دانشگاه هاروارد، «مایک هاکبی» فرماندار پیشین آرکانزاس و «استیو بنن» راهبردنویس ارشد کاخ سفید دیده میشود.» وی با بیان اینکه قطر خواستار روابط خوب با آمریکا بود، توضیح داد به دلیل اینکه ترامپ معمولا از روند سنتی سیاستگذاری دوری میجست و درعوض به توصیههای دوستان، دستیاران و گروههای ذینفع توجه میکرد، قطر نیز ۱۹ ماه گذشته را به تغییر جهت لابیگری خود گذراند.
لابی با تلویزیون و قانونگذاران آمریکا
بر این اساس، رویکرد جدید شامل تبلیغات به نفع قطر در زمان برنامههای تلویزیونی مورد علاقه رئیسجمهور آمریکا و ارتباط برقرار کردن با افرادی بود که ترامپ با آنها گفتوگو میکرد. قطر در سال ۲۰۱۷ میلادی مبلغی حدود ۱۶.۳ میلیون دلار برای لابیگریهای خود در آمریکا هزینه کرد، سالی که محاصره اقتصادی و سیاسی به رهبری عربستان بر آنها تحمیل شد. تا ماه ژوئن(تیر) سال ۲۰۱۸ دولت قطر ۲۳ شرکت لابیگری در آمریکا ایجاد کرده بود. وال استریت ژورنال مینویسد که قطر مقداری از این بودجه را برای ارتباط با لابیگرهای آمریکایی جهت ارتباط با شخص ترامپ و مقداری از این بودجه را برای افراد با نفوذ در کنگره برای تغییر موضع قانونگذاران این کشور هزینه کرد. آلاهام میگوید که با کمک همکار خود یعنی
«نیک موزین» استراتژیست جمهوریخواه این لیست ۲۵۰ نفره را تهیه و قرارهای ملاقاتی با مقامات قطری در داخل آمریکا با این افراد تنظیم کردند. بر اساس آماری که در این گزارش آمده، شرکتهای لابیگری قطری به رهبری آلاهام و موزین توانستند حداقل ۳ میلیون دلار برای کشور خود درآمدزایی کنند. آنها میگویند که دولت قطر از مهمانانش میخواست که زمانی که به کشور خود برمیگردند درباره کارهای خوبی که قطر انجام میدهد از جمله حمایتها برای بازسازی نوار غزه، برای همه صحبت کنند. بعد از این اقدامات قطر بود که دولت ترامپ در تغییر موضع آشکار، ضمن دعوت از شیخ «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر برای حضور در کاخ سفید، دوحه را «شریک با ارزش و دوستی قدیمی» توصیف کرد. در کنگره آمریکا نیز لایحهای که قصد داشت قطر را به خاطر حمایت از جنبش مقاومت اسلامی «حماس» در غزه به عنوان حامی تروریسم بشناسد، تعلیق شد.