kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۹۱۶۲
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۱
دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مطرح کرد

150 شکایت از نمایندگان طی دو سال

دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: طی این دو سال بالای ۱۵۰ مورد شکایت از نمایندگان داشته‌ایم اما منتظر هستم که هیئت‌رئیسه مجلس یک وقتی در اختیار من بگذارد که در یک جلسه غیرعلنی کارهایی را که انجام داده‌ایم و پرونده‌هایی که بوده به تفکیک اینکه چقدر قوه مجریه از نمایندگان شکایت کرده، چقدر قوه قضائیه از نمایندگان و چقدر نمایندگان مجلس علیه همدیگر شکایت کرده‌اند، چه مقدار‌اشخاص حقیقی و بعضی از ادارات ما از نمایندگان شکایت کرده‌اند، همه این‌ها را گزارش بدهم.

محمدجواد جمالی نوبندگانی در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: گاهی برخی از همکاران ما طوری صحبت می‌کنند و حرف از چهل سال گذشته می‌زنند که انگار هیچ اتفاقی و هیچ کاری رخ نداده است و شاید این برای برخی از افراد در حوزه‌های انتخابیه‌شان جذاب باشد ولی ما نماینده‌ای هستیم که وقتی انتخاب می‌شویم نماینده کل کشور هستیم. باید دیدگاه‌های فرامنطقه‌ای داشته باشیم، دیدگاه‌های ملی داشته باشیم. نظام را باید عمیق‌تر تحلیل کنیم، خیلی وزین‌تر صحبت کنیم.
وی گفت: تحلیل من این است که متاسفانه برخی سخنانی که از تریبون مجلس در قالب نطق‌ها و تذکرات بیان می‌شود، یک مقداری ناشی از هیجان‌زدگی نمایندگان یا در بعضی از مواقع، ناشی از عصبانیت‌های موردی از وزیری یا مسئولی است.
نماینده مردم فسا در مجلس افزود: من معتقدم که باید مقداری بلوغ سیاسی خودمان را بالاتر ببریم و رفتارهای ما طوری باشد که مایه امید مردم باشد، در عین حال که نظرات مردم و مشکلات آنها را منتقل می‌کنیم، اما نوع بیان اجزای حاکمیت هم باید با هم متفاوت باشد. باید در این شرایط و قضایای پیش آمده بیشتر دقت کنیم، چون واقعا شرایط کشور حساس است.
نوبندگانی خاطرنشان کرد: اگر نماینده‌ای از زمانی که انتخاب می‌شود، دنبال انتخاب شدن برای دوره‌ بعدی و دوره‌های دیگر باشد، بیشتر به دنبال رضایت مقطعی مردم می‌رود و آنها را پیگیری می‌کند. این رضایت‌ها چطور حاصل می‌شود؟ همه اینها در ابعاد اجرایی هستند؛ پل، راه، مخابرات، آمبولانس، شغل، جابجایی، درمانگاه، انتقالی و امثال آن. وقتی هم که می‌خواهد این کارها را انجام دهد، مجبور می‌شود این کارها را با اقتدار خودش معامله کند. معامله با مدیرکل و وزیر و فلان مسئول. دیگر چنین شخصی نمی‌تواند وقتی این همه کار را از قوه مجریه انتظار دارد، بر آنها نظارت هم کند، یا از آنها کار مثبتی بخواهد که ارائه کنند. دیدگاه او نسبت به آن وزیر و مدیرکل هم این است که او چقدر برای من و شهر من کار کرده است. آدم خوبی است چون برای شهر من کار کرده است، آدم خوبی نیست چون برای شهر من کار نکرده است. البته این درباره برخی از نمایندگان مصداق دارد. این کارها اقتدار مجلس را کاهش می‌دهد.
دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از این مصاحبه تصریح کرد: خود رئیس‌مجلس اول این دوره اعلام کرد که ما چند ابرچالش داریم و باید به آنها برسیم و آنها را انجام دهیم. مشاور رئیس‌جمهور آقای نیلی هم آمد این سخنان را گفت. خب حالا برای صندوق‌های بازنشستگی که ابرچالش بود چه کاری انجام دادیم؟ برای خشکسالی چه کاری کردیم؟ برای‌اشتغال چه کاری انجام دادیم؟ برای بانک‌ها چه تدبیری داشتیم؟ فقط مُسکن‌گونه یک پولی را از جایی برمی‌داریم و به جای دیگر اختصاص می‌دهیم.
وی درباره شکایت از نمایندگان مجلس بیان داشت: طی این دو سال بالای ۱۵۰ مورد ما شکایت داشته‌ایم اما منتظر هستم که هیئت‌رئیسه مجلس یک وقتی در اختیار من بگذارد که در یک جلسه غیرعلنی کارهایی را که انجام داده‌ایم و پرونده‌هایی که بوده به تفکیک اینکه چقدر قوه مجریه از نمایندگان شکایت کرده، چقدر قوه قضائیه از نمایندگان و چقدر نمایندگان مجلس علیه همدیگر شکایت کرده‌اند، چه مقدار‌اشخاص حقیقی و بعضی از ادارات ما از نمایندگان شکایت کرده‌اند، همه این‌ها را گزارش بدهم. هنوز این اجازه را پیدا نکرده‌ایم که در جلسه غیرعلنی این‌ها را مطرح کنیم. ولی بیشترین شکایات را از قوای دیگر نسبت به نمایندگان داشته‌ایم؛ این بیشترین حجم را داشته است. از این ۱۵۰ مورد، آن رفتارهایی که خلاف وظایف نمایندگی و خلاف شئونات تشخیص داده شده، خیلی کم بوده است.