آیتالله مکارم شیرازی:
سرمایههای ماه مبارک رمضان را نباید به راحتی از دست داد
استاد برجسته درس خارج حوزه با تأکید بر اینکه انسان باید اندوختههای خود را تا ماه رمضان آینده حفظ کند، گفت: انسان باید سعی کند آنچه را که در ماه مبارک رمضان به دست آورده از دست ندهد و این سرمایههای الهی را حفظ کند.
این مرجع تقلید در آخرین برنامه چشمه معرفت که از شبکه یک سیما پخش شد، با بیان اینکه توفیقات الهی سبب انجام کارهای خیر از سوی انسان میشود، گفت: وقتی توفیق الهی از انسان سلب شود در دنیا و آخرت بیآبرو خواهد شد.
به گزارش رسا، وی با اشاره به عوامل توفیق و سلب آن افزود: هیچکدام از توفیق و عدم توفیق انسانها بدون حکمت نیست چرا که خداوند متعال حکیم است، انسان است که اسباب توفیق الهی و سلب آن را فراهم میکند.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم شرکت در مجالس آلوده به گناه، خوردن مال حرام مانند رشوه و ربا، شرکت در برنامهها و فضای مجازی آلوده را بخشی از عوامل سلب توفیق برشمرد و اظهار داشت: سرگرم شدن به فضای آلوده انسان را از توفیق الهی و انجام وظایف باز میدارد.
آیتالله مکارم شیرازی ادامه داد: در ماه مبارک رمضان درهای رحمت و توفیق الهی باز است و باید استفاده کرد؛ خدمت و نیکی به والدین و بستگان سبب توفیق الهی و بدرفتاری کردن با آنها سبب سلب توفیق انسان میشود، گاهی توفیق الهی به صورت حادثهای ناگوار است که منجر به توفیق برای انسان میشود که نمونه آن حضرت یوسف(ع) است که به زندان افتاد.
این مرجع تقلید با بیان اینکه حضرت یوسف(ع) در زندان از شر وسوسههای زلیخا و زنان مصر رهایی پیدا کرد، ابراز داشت: حضرت یوسف(ع) زندانیان را تربیت کرد که بعدها اعوان و انصار او شدند، حضرت یوسف(ع) مصر را از قحطی کمرشکن نجات داد و خود عزیز مصر شد.
وی بیان داشت: گاهی بلا سرچشمه خیرات فراوان میشود، اگر کار خیر مخلصانه باشد، سرچشمه خیرات بسیاری خواهد شد و توفیقات الهی را فراهم میآورد، حر بن ریاحی با ادب در برابر امام حسین(ع)، از صف جهنمیان به صف بهشتیان پیوست.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه انسان باید اندوختههای خود را تا ماه رمضان آینده حفظ کند، خاطرنشان کرد: انسان باید سعی کند آنچه را که در ماه مبارک رمضان به دست آورده از دست ندهد و این سرمایههای الهی را حفظ کند.
آیتالله مکارم شیرازی افزود: انسان باید برای خود و دیگران دعای عاقبت به خیری کند چرا که افرادی بودند تا اواخر عمر خود در مسیر قرار داشتند اما در پایان عمر آن را رها کردند، همچنین افرادی داریم که در مسیر شر بودند اما در آخر مسیر زندگی خود را تغییر
دادند.