پلیس راه راهور اعلام کرد
5 علت عمده تصادفات جادهای در سال گذشته
جانشین رئیسپلیس راه راهور ناجا گفت: بیشتر تصادفات پارسال به دلیل عدم توجه به جلو، خستگی و خوابآلودگی، تخطی از سرعت مطمئنه، سرعت غیرمجاز و انحراف به چپ بوده است.
به گزارش فارس، سرهنگ ابراهیم وهابزاده با اشاره به کاهش آمار قربانیان حوادث رانندگی، گفت: از 16 هزار و 600 نفر کشته حوادث رانندگی، این آمار به 15 هزار و 973 نفر رسیده است؛ هرچند این آمار نشان دهنده کاهش حوادث نیست اما این را نشان میدهد که مسیر درستی را طی کردهایم که نیاز به شتاب بیشتری دارد.
وهابزاده افزود: از 51 هزار حادثه تصادف رانندگی در سال 95 بیشتر آنها به دلیل عدم توجه به جلو، خستگی و خوابآلودگی، تخطی از سرعت مطمئنه، سرعت غیرمجاز و انحراف به چپ بوده است که این موارد هر ساله تکرار شده و علت عمده تصادفات رخ داده در جادهها است.
وی درخصوص سامانه هوشمند کنترل ترافیک و ثبت تخلفات سرعت، گفت: حدود 400 دستگاه سامانه هوشمند برای کنترل سرعت در جادهها نصب شده است که نسل جدید این دوربینها یک سال و نیم است که با همکاری وزارت راه در حال نصب است؛ حدود 600 دستگاه دوربین نسل جدید در جادهها نیز جدیداً نصب شده که میتواند سرعت را به صورت لحظهای و متوسط بسنجد.
جانشین رئیسپلیس راه راهور ناجا ادامه داد: قابلیت جدید دوربینهای نسل جدید آن است که میتواند مسافت پیموده شده را با زمان سنجیده و سرعت را اندازهگیری کند و چنانچه وسیله نقلیه زودتر از زمان سنجیده شده در سیستم مسافت را طی کند سرعت غیرمجاز را برای آن وسیله لحاظ کرده و اعمال قانون داشته باشد.وهابزاده از دیگر قابلیتهای این دستگاههای جدید را رصد حرکت اتوبوس و کامیون در خط سرعت آزادراه، حرکت خودروها مابین خطوط و اندازهگیری فاصله طولی دانست و اعلام کرد: قراردادی سه ساله برای نصب دوربینها برای 34 هزار کیلومتر جاده شریانی و اصلی کشور منعقد شده که یک سال و نیم آن سپری شده و امیدواریم در نیمه اول سال 97 از 1880 دستگاه دوربین نسل جدید بهرهبرداری شود.
وی درخصوص اقدامات انجام شده برای برخورد با تخلفات سرعت اظهار داشت: استفاده از سامانه هوشمند و ثابت یکی از روشهای اجرایی در این خصوص بوده است؛ همچنین بحث هوشمند کردن تردد ناوگان حمل و نقل عمومی (سپهتن) از جمله عواملی بوده که توانسته به صورت آنلاین و برخط رفتار رانندگان اتوبوس را از ابتدا تا انتهای مسیر پایش کرده و با تخلفات احتمالی برخورد کند.
جانشین رئیسپلیس راه راهور ناجا با اشاره به دوربینهای نظارت تصویری،گفت: با توجه به این دوربینها میتوان مدیریت ترافیکی راههای استانی را انجام داد و همچنین ترافیک استانها و معابر همجواری نیز قابل رویت و مدیریت است.سرهنگ وهابزاده بحث آموزش را از جمله عوامل موثر در آموزش و فرهنگسازی درخصوص کاهش سرعت دانست و افزود: تجهیز خودروها به تجهیزاتی که بتواند کنترل سرعت را به دنبال داشته باشد نیز موثر است.
وی درخصوص رانندگی در ماه مبارک رمضان گفت: افت میزان قند و فشار از آثار طبیعی روزه است که در ساعات بعدازظهر مستولی میشود؛ همچنین پایین آمدن آستانه تحمل، خستگی و خوابآلودگی نیز از دیگر مواردی است که با آن مواجه خواهیم بود.
این مسئول پلیس راه با اشاره به موارد فوق از هموطنان خواست از انجام سفرهای طولانی و غیرضروری در این ایام پرهیز کرده و در هنگام رانندگی نیز بعد از دو ساعت رانندگی استراحت کرده و از انجام رانندگی مداوم بپرهیزند تا خستگی و خوابآلودگی بر آنها غلبه نکند.
وهاب زاده افزود: در ماه مبارک رمضان با کاهش حجم سفر مواجه هستیم اما در مقابل سرعت متوسط در جادهها به دلیل خلوتی افزایش مییابد و به واسطه آن شدت برخورد نیز افزایش خواهد داشت، بنابراین از همه رانندگان تقاضا میکنیم که حتما نکات ایمنی را رعایت کنند.
کفش پاشنه بلند و دمپایی مناسب رانندگی نیست
رئیسپلیس ترافیک شهری با اشاره به اینکه انتخاب کفش مناسب برای رانندگی این فرصت را فراهم میکند تا فشارلازم و استاندارد روی پدالها، ترمز و گاز فراهم شود، گفت: کفشهایی که بیشتر از ١٠ سانتی متر پاشنه داشته باشند مناسب رانندگی نیستند؛ زیرا کف سخت این کفشها باعث میشود تا پا عملکرد صحیح روی پدالها نداشته باشد.
به گزارش سایت راهور، سرهنگ داوود قاسمیان افزود: پوشیدن کفش پاشنه بلند، دمپایی و کفشهای نامناسب دیگر به دلیل قرار نگرفتن درست پا روی پدال میتواند باعث لغزش پا و در نهایت از دست دادن پدالها هنگام رانندگی شود.