کارشناس فضای مجازی:
شبکههای اجتماعی افراد را جامعه گریز و ضداجتماع میکنند
کارشناس فضای مجازی گفت: اغلب کسانی که در فضای مجازی فعالیت میکنند یا جامعهگریز و ضداجتماع هستند یا میشوند، چرا که فردمحوری موجود در شبکههای اجتماعی، آنها را اینگونه بار آورده است.
روحاله مؤمن نسب در گفتوگو با فارس، با بیان اینکه شبکههای اجتماعی نظیر اینستاگرام بر مبنای دیده شدن افراد ساخته شده، گفت: اینگونه شبکهها به افراد، خودمحوری و فردمحوری را القاء میکنند به شکلی که هر چقدر دیده شوی گویی محبوبتر هم هستی، لذا افراد به دنبال راهکارهای متفاوت برای بیشتر دیده شدن در این شبکهها هستند.
این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: شبکههای اجتماعی چون بر مبنای فرهنگ سکولار غربی برنامهنویسی شدهاند، افراد برای ورود به آنها، به کار دیگران دخالتی نداشته و میتوان گفت که امر به معروف و نهی از منکر در شبکههای اجتماعی به موضوعی حرام تبدیل شده است. مؤمننسب تصریح کرد: در شبکههای اجتماعی اگر فردی به فرد دیگر تذکر دهد، ریپورت و بلاک میشود، ضمن اینکه بحث «به من چه» و «به تو چه» در این شبکهها موج میزند. وی با بیان اینکه فرهنگ غرب، سکولار است و نظارت عمومی را برنمیتابد، افزود: حیات در شبکههای اجتماعی زندگی سکولاریست.
خطر سکولار شدن نیروی مؤمن فعال در شبکههای اجتماعی
وی تصریح کرد: سکولار شدن نیروهای مؤمن و معتقد فعال در شبکههای اجتماعی خطر بسیار بزرگی برای جامعه محسوب میشود. مؤمننسب با تأکید بر اینکه اولین بلایی که سکولاریسم موجود در شبکههای اجتماعی در فضای عمومی جامعه به وجود میآورد فردمحوری است، افزود: وجود تعداد زیاد عکسهای سلفی در شبکههای اجتماعی نشاندهنده فردمحوری و خودمحوری است، چرا که افراد میکوشند تا دیگران از آنها تعریف کنند، در حالی که همه عکسها در قدیمالایام جمعی بود، ضمن اینکه فردمحوری باعث شده است که میل دیده شدن در جامعه روزبهروز افزایش پیدا کند.
شبکههای اجتماعی افراد را جامعه گریز میکنند
این کارشناس فضای مجازی گفت: مطالعات پژوهشی 9 دانشگاه مطرح دنیا مانند جورج واشنگتن و آکسفورد متفقالقول اعلام کردند که شبکههای اجتماعی، افراد را از جامعه دور کرده و در حقیقت ضداجتماع هستند. وی افزود: پسر 17 ساله ورامینی که قاتل یک دختربچه 6 ساله به نام ستایش بود، در شبکههای اجتماعی بسیار فعال و بیش از 100 هزار فالوئر داشت که در تحقیقات انجام شده از وی توسط چهار پزشک روانپزشک و روانشناس مشخص شد که وی فردی جامعهگریز و ضداجتماع است، در صورتی که در شبکههای مجازی فردی اجتماعی تلقی میشد. مؤمننسب اظهار داشت: اغلب کسانی که در فضای مجازی فعالیت میکنند یا جامعهگریز و ضداجتماع هستند یا جامعگریز و ضداجتماع میشوند، چرا که فردمحوری موجود در شبکههای اجتماعی، آنها را اینگونه بار آورده است. مؤمننسب گفت: متأسفانه کانالهای خبری هم به ارزش اخبار توجهی ندارند و فقط سعی میکنند اخباری را نشر و یا بازنشر دهند که بیشتر دیده شود و در همین راستا، انتشار اخبار زرد که مغایر با اصول حرفهای خبرنگاری است، در این کانالها به وفور یافت میشود.
سیاه بازی فالوئرها در شبکههای اجتماعی
وی با اشاره به سودگرایی شبکههای اجتماعی خاطرنشان کرد: سودگرایی یعنی اینکه جذب جایی شویم که اکثریت در آنجا حضور دارند. این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: به دلیل اینکه برخی مغزها در فضای مجازی سکولار زیستهاند، به سمت شبکههای اجتماعیای که فالوئر و تعداد مخاطبان بیشتری دارد، سوق پیدا میکنند و تصور میکنیم که چون برخی از آنها دنبالکنندههای بیشتری دارند، لابد محتوای بهتری هم دارند و این امر باعث میشود فعالان شبکههای مجازی دائماً در حال افزایش فالوئرهای خود باشند.
تاراج وقت، فرهنگ و اموال در شبکههای اجتماعی
وی با بیان اینکه تعداد کلیک بیشتر در محیط شبکه اجتماعی، سود بیشتری را نصیب آن میکند، گفت: با توجه به اینکه کلیک واحد پول اینترنت است، هر کلیک بین 4 تا 35 سنت به ارزش یک نرمافزار یا شرکت سازنده آن اضافه میکند.
این کارشناس فضای مجازی با بیان اینکه منافع شبکههای اجتماعی و شرکتهای سازنده آن، افزایشهای کلیکهای مخاطبان است، اظهار داشت: این شرکتها برای جذب کلیکهای بیشتر، به برخی موارد دامن میزنند که در این بازار عدهای فالوئر زیاد کرده و عدهای هم افشاگری میکنند.
وی تصریح کرد: تمامی کسانی که در شبکههای مجازی فعال هستند، در حال از دست دادن وقت، فرهنگ و اموال باارزش خود هستند و تنها فردی که سود اصلی را از این امر میبرد، مدیران مستبد شبکههای مجازی هستند که در حال سوءاستفاده از انسانها و کاربرها به عنوان برده میباشند.