آیتالله موحدی کرمانی در خطبههای نماز جمعه تهران:
حقوقهای نجومی قطعاً و بدون تردید شرعی نیستند
امام جمعه موقت تهران با اشاره به جلوگیری رژیم آل سعود از اعزام زائران ایرانی به حج امسال، تصریح کرد: کارشکنان جنایتکار آلسعود مورد انزجار و تنفر مسلمانان قرار میگیرند.
به گزارش خبرگزاری فارس، آیتالله محمدعلی موحدیکرمانی در خطبههای نماز جمعه پایتخت با اشاره به حقوقهای نجومی برخی مدیران دولتی، اظهار داشت: در خطبههای گذشته جملاتی را درباره حقوقهای نجومی مطرح کردم که برخیها نسبت به آن جملات انتقادات و اعتراضاتی را عنوان کردند، لازم میدانم پاسخ آن انتقادات را در حدی که خودم درک میکنم، بدهم.
وی افزود: یکی از سخنان این بود که میگفتند این آقایان دریافتکننده حقوقهای نامتعارف به قانون عمل کردند و قانون به آنان اجازه داده بود چنین حقوقهای کلانی را دریافت کنند، اولاً بدانید آن زمانی که مردم ایران به «جمهوری اسلامی» آن رأی بالا را دادند، گفتند ما نظامی میخواهیم که هم جمهوری و هم اسلامی باشد، با این رأی گفتند اگر قانونی و چیزی در نظام ما «غیراسلامی» باشد، از نظر ما باطل است و ما آن قانون را به رسمیت نمیشناسیم.
آیتالله موحدیکرمانی در ادامه تصریح کرد: اینجا فقهای ما جملهای دارند و میگویند ثبوت و اثبات، یعنی چیزی در واقع و فیالنفسه هست اما هنوز ثابت و ظاهر نشده است، اولاً بدانید یکی از مبانی فقه ما عقل است، فقها و مراجع که فتوا میدهند یا از قرآن یا از سنت و روایات یا از اجماع یا از عقل فتوا میدهند، از یکی از این چهار مبانی استفاده میکنند، سؤال من این است آیا میتوانیم فکر کنیم که این حکم، حکم اسلامی است و عقل به ما اجازه میدهد کسی به عنوان عضو هیئت مدیره هر ماه در چند جلسه حضور یابد و هر جلسه چند ساعت باشد و کلامی بگویند و میوهای میل کنند و در پایان ماه حقوقشان دهها میلیون باشد، 20 یا 30 یا 40 میلیون دریافت کنند و از آن طرف کارگر بیچارهای که در عمق چاه 100 متری کار میکند و هر آن احساس میکند که ممکن است برایش اتفاقی بیفتد و نابود شود یا تنفس برایش مشکل شود، او هم یک یا 2 میلیون حقوق بگیرد، آیا این 2 از نظر عقل و وجدان قابل تحمل است؟!
امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: امیرالمؤمنین(ع) حاضر نشد یک مَن گندم بیش از حق رسمی به برادرش عقیل بدهد، آن وقت آیا میشود حقوقهای نجومی «اسلامی» باشد در حالتی که طبقه مستضعف و محروم در جامعه ما قدرت ندارند؟! بنابراین اینگونه حقوقهای نجومی قطعاً و بدون تردید شرعی نیستند و وجهه شرعی و اسلامی ندارند.
وی ادامه داد: نظام «مجلس شورای اسلامی» را موظف کرده قوانین متراکم فراوان و مقررات زمان شاه را بررسی کند تا مشخص شود کدامیک از این قوانین خلاف اسلام هستند، موافق و مخالف در مجلس صحبت کنند و تصمیمگیری نهایی انجام شود، اما سؤال اینجاست که مگر مجلس چه قدر قدرت و وقت دارد که بتواند همه این قوانین را مجدداً بررسی کند؟ و تمام قوانین، مقررات، ضوابط و آییننامهها را مورد رسیدگی قرار دهد تا ببیند کدامیک از این قوانین «غیراسلامی» هستند؟ حتماً مجلس نمیتواند و در این زمینه معذور است، واقعاً هم از توان مجلس خارج است، وقتی مجلس نتوانست چنین کاری انجام دهد، آن وقت آن قوانینی که «غیراسلامی» بودهاند، «اسلامی» میشوند؟!
آیتالله موحدیکرمانی همچنین تأکید کرد: ممکن است برخی از این آقایان بگویند ما نمیدانستیم دریافت این حقوقهای بالا غیراسلامی و غیرمشروع بوده است، اگر نمیدانستید معذورید، اما الآن باید این اموال را به بیتالمال بازگردانید و مطمئناً شما افراد متدینی هستید که اشتباه کردید. مَثَل شما مَثَل آدمی است که با آب نجس وضو گرفته و غسل کرده است، اما نمیدانسته که نجس است، شاید مدتی نماز هم خوانده باشد، اما بعد از چند ماه که متوجه شده آب نجس بوده باید قضای تمام نمازهایش را بجا آورد. به فرض که شما نمیدانستید دریافت چنین حقوقهای بالایی غیراسلامی و غیرمشروع است، اما حالا که متوجه شدید خیلی محترمانه به شما میگویم که باید این اموال را به بیتالمال بازگردانید، چون این اموال، اموال مشروعی نیستند.
امام جمعه موقت تهران در بخش پایانی سخنانش با اشاره به کارشکنیهای آلسعود در حج امسال، گفت: جملهای را میخواهم به این جنایتکاران که در امر حج امسال کارشکنی کردند و مردم ایران را از حج محروم کردند، بگویم، خداوند در قرآن میفرماید «ظالمترین مردم کسانی هستند که نگذارند انسانها از مساجد و مسجدالحرام بهرهمند شوند»؛ این انسانها که مانع حج شدند، بدانند دیگر راهی برای ورود به مسجدالحرام ندارند مگر با خوف و ترس، آنان به عذاب الیم مردمی دچار میشوند و مورد تنفر و انزجار مردم مسلمان قرار خواهند گرفت.
کارشناس مسائل غرب آسیا در سخنان پیش از خطبههای نماز جمعه مطرح کرد
تشریح ۳ عامل اصلی کودتا در ترکیه
به گزارش باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا»، سعدالله زارعی، کارشناس مسائل غرب آسیا در سخنرانی پیش از خطبههای نماز جمعه تهران اظهار کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ترکیه جزء اولین کشورهایی بود که واکنش فعال و مثبتی را از حیث مردم نشان داد و کل جامعه ترکیه تحت تاثیر شدید انقلاب اسلامی قرار گرفت.
وی گفت: غربیها در صدد بودند یک اسلام ظاهری و یک جریان با همگرایی اردوغان و فتحالله گولن در ترکیه تشکیل دهند و در همین راستا حزب عدالت و توسعه در سال 2002 در ترکیه شکل گرفت.
کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: تصور غربیها این بود که با استفاده از ظرفیت اسلامگرایی، جریان وابسته به خود را در ترکیه که جریان شناخته شده فتح الله گولن بود، به قدرت رسانده و حزب عدالت و توسعه و اردوغان را آرام آرام از صحنه سیاسی ترکیه کنار زده و گولن را در ترکیه حاکم کنند.
زارعی با اشاره به اختلافات اردوغان و گولن، تصریح کرد: اتحاد اردوغان و گولن که بر پایه شکلگیری حکومت شکل گرفته بود، استمرار پیدا نکرد و اولین اختلاف بین گولن و اردوغان در قالب سیاست حل و فصل اختلافات با همسایگان بوجود آمد در حالی که سیاست غرب و گولن، جدایی از جهان اسلام و اتصال به آمریکا و اسرائیل بود.
وی خاطرنشان کرد: از دید غربیها و تفسیر آمریکاییها، سیاست حل و فصل مشکلات با همسایگان در ترکیه که با معماری احمد داوود اوغلو دنبال میشد، باعث گسترش قدرت جمهوری اسلامی ایران در منطقه میشد. غربیها معتقد بودند زمانی که روابط ترکیه با همسایگانی که متصل به جمهوری اسلامی هستند، بهبود یابد، معنایش افزایش قدرت جمهوری اسلامی ایران است.
کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: اختلاف بعدی سیاست یکپارچهگرایی بود که اردوغان دنبال میکرد که گاهی در قالب توسعه سیاسی ترکیه به سمت مرزهای جنوبی و گاهی در قالب عثمانیگری بود. اینکه قدرتی در جهان اسلام بخش عمدهای از مسلمانان را همگرا کند، برای آمریکا قابل قبول نبوده و با سیاستهای آمریکا تناقض دارد.
زارعی با بیان اینکه این دو مسئله اردوغان و گولن را روبروی هم قرار داد، بیان کرد: با توجه به اینکه گولن بر اجزای سیستم نظام ترکیه تسلط کامل داشت، میتوانست با هماهنگی غربیها عملا قدرت را در ترکیه به دست گرفته و حزب عدالت و توسعه را کنار بزند. اسلامگرایی در ترکیه از جنس اسلامگرایی گولن نبود و به همین خاطر در آغاز حرکت گولن با مخالفت مردم ترکیه مواجه شد.
وی با بیان اینکه 3 عامل اصلی سبب شکست کودتا در ترکیه شد، تصریح کرد: اولین عامل هوشیاری بخش عمده ارتش ترکیه بود که آنچه در ترکیه با محوریت گولن انجام میشود، با انهدام جامعه ترکیه و ایجاد شکافهای بزرگ در جامعه ترکیه همراه خواهد بود و آن بخشی از بدنه ارتش که با کودتا همراه شد، تصور میکرد که ایران به خاطر بعضی نارضایتیها از دولت ترکیه، همانند بقیه کشورهای منطقه از این کودتا استقبال خواهد کرد.
کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: مسئله دوم، محبوبیت نسبی اردوغان و حزب عدالت و توسعه در ترکیه و مسئله سوم استفاده اردوغان و مخالفان کودتا از شیوههای انقلابی و درس گرفتن از انقلاب اسلامی بود.
زارعی با اشاره به وضعیت آینده ترکیه، تصریح کرد: با وجود شکست کودتا در ترکیه، مداخلات غرب با هدف براندازی دولت اردوغان استمرار پیدا میکند و موضعگیریهای حاد مقامات آلمانی، انگلیسی، فرانسوی و آمریکایی از این مسئله خبر میدهد.
وی با بیان اینکه طبق نظرسنجیهای انجام شده در ترکیه 95 درصد مردم این کشور با آمریکا مخالف هستند، اظهار کرد: ترکیه بر سر دو راهی قرار دارد، یا باید با پیگیری اصلاح روابط خود با همسایگان، امکان تاثیرگذاری غرب در ترکیه را از بین ببرد و یا تسلیم غرب شود.
کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: ترکیه باید با اصلاح رویکرد منطقهای و بازگشت به سیاست حل مسائل خود با همسایگان، آینده خوبی را رقم بزند و باید ببینیم اردوغان از این مسئله درس گرفته است یا خیر؟
زارعی در پایان تاکید کرد: اگر اصلاح سیاستهای منطقهای و اصلاح روابط در درون جامعه ترکیه و تلاش برای همگرایی مردممحور در دستور کار دولت ترکیه قرار نگیرد، بحرانهای زیادی را بعد از کودتا در داخل کشور ترکیه مواجه خواهیم بود.