گزارش نیویورکتایمز از احتمال فسخ قرارداد خرید 200 هواپیما
روزنامه «نیویورک تایمز» نوشت: تاخیرها و معطلیها میتواند موجب کاهش تعداد و یا فسخ قراردادهای خرید بیش از 200 فروند هواپیما از شرکتهای بوئینگ و ایرباس شود.
این روزنامه از قراردادهای خرید هواپیما از بوئینگ و ایرباس از سوی ایران به عنوان برجستهترین نتایج تجاری توافقنامه هستهای، یکساله یاد کرد و نوشت: قانون مصوب مجلس نمایندگان آمریکا در 7 ژوئیه، با وجود مجاز شمردن چنین قراردادهایی از سوی توافقنامه هستهای، اساسا مانع از اجرای قراردادهای چند میلیارد دلاری با این شرکتها میشود.
سخنان ماه گذشته «دنیس مویلنبرگ» مدیر اجرایی بوئینگ در نمایشگاه بینالمللی صنایع هوایی در انگلیس به این بدبینی افزود.
او گفته بود، اگر شرکتش نتواند به ایران ایر هواپیما بفروشد، طبق یادداشت تفاهم حاصله در ژوئن، هیچکس نباید بتواند به ایران هواپیما بفروشد.
این روزنامه در ادامه از دشواری پیش روی ایران برای تامین منابع مالی از بانکهای خارجی به خاطر بیم آنها از داد و ستد با ایران خبر داد و نوشت: «حسن روحانی» که وقتی در سال 2013 به عنوان رئیسجمهوری ایران انتخاب شد، پایان دادن به تحریمهای هستهای را اولویت اول خود اعلام کرده بود، اکنون به ورطه رسوایی حقوقهای نجومی دولت کشیده شده است، مسئلهای که میتواند امیدهایش را برای دوباره انتخاب شدن زایل کند.
این قراردادهای معطل مانده باعث ایجاد موجی از تردیدها و بلاتکلیفیها در صنعت هوانوردی شده است که بالقوه فعالیت پیشبینی شده موسسات مالی، عرضهکنندگان، ارائهدهندگان خدمات، بیمهها، بیمههای اتکایی و دیگران را تحت تاثیر قرار میدهد.
نیویورک تایمز خاطرنشان کرد: با وجود گشایشی که طبق توافقنامه هستهای در ساز و کار تحریمها ایجاد شده است، بوئینگ و ایرباس برای فروش هواپیما باید از اداره کنترل داراییهای خارجی وزارت خزانهداری آمریکا مجوز بگیرند.
مقامات آمریکایی از توضیح درباره زمان صدور این مجوز برای بوئینگ و ایرباس طفره رفتند.
بوئینگ اتهامات مطرح شده از سوی منتقدان در کنگره مبنی بر اینکه این شرکت در آرزوی فروش هواپیما به دشمن آمریکا است را رد کرد.
«تیم نیل» سخنگوی بوئینگ در گفتوگوی تلفنی به نیویورکتایمز گفت، ما به آنها گفتیم که دولت آمریکا و پنج دولت دیگر درباره این توافقنامه گفتوگو کردند. هواپیما بخشی از این توافقنامه است.