مدیر اخبار بینالمللی ایرباس:
هیچ برنامهای برای سرمایهگذاری در ایران نداریم
مدیر بخش اخبار بینالمللی ایرباس گفت: طبق قرارداد برنامهای برای سرمایهگذاری در ایران نداریم.
جاستین دوبون در گفتوگو با فارس اعلام کرد: براساس مطالعات صورت گرفته 3 فرودگاه در ایران توانایی خدماترسانی به ایرباسهای A380 خریداری شده از سوی ایران را دارد.
به گفته دوبون فرودگاههای امام خمینی(ره) تهران، مشهد و شیراز در ایران میتوانند به هواپیماهای A380 خدمات فرودگاهی ارائه کنند.
وی در پاسخ به این سؤال که به دلیل دو طبقه بودن این هواپیما آیا نیاز به تجهیزات ویژهای برای سوار یا پیاده کردن مسافران طبقه دوم آن وجود دارد یا خیر گفت: مسافران طبقه دوم در صورت وجود تجهیزات مورد نیاز میتوانند از دربهای همان طبقه پیاده شوند اما در صورت عدم وجود تجهیزات برای طبقه دوم، این مسافران از طبقه اول نیز میتوانند از هواپیما پیاده و یا سوار شوند.
دوبون تاکید کرد براساس بررسیهای ایرباس، در حال حاضر 100 فرودگاه در جهان میتوانند به ایرباسهای A380 به عنوان بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان، خدمترسانی کنند.
مدیر اخبار بینالمللی ایرباس تاکید کرد: حتی اگر ما مطالعه نمیکردیم این مسئله از سوی شرکت هواپیمایی امارات باید مورد بررسی قرار میگرفت چرا که وجود فرودگاههای جایگزین در مواقع اضطراری بسیار ضروری است.
این مقام ایرباس در پاسخ به این سوال که باندهای فرودگاهها برای فرود ایرباسهای سنگین وزن 380 چگونه باید ارتقا پیدا کنند؟ اعلام کرد به دلیل اینکه فاصله دو موتور انتهای بالها در این هواپیما از دیگر هواپیماهای جهان بیشتر است در هر طرف باند نیاز به 7/5 متر شانه باند اضافی است تا از مخاطرات ناشی از «انجین بلست»، هوای خروجی از موتورهای جت در هنگام برخاستن، جلوگیری شود.
وی ادامه داد: به طور کلی هر 10 سال یک بار باندهای فرودگاهی باید مورد بازسازی و بازبینی قرار گیرند و این شانههای خاکی قرار نیست وزنی را تحمل کنند و فقط برای پوشش انجینبلست خواهند بود.
دوبون در پاسخ به سؤالی در مورد جزئیات قرارداد در بخش ارائه خدمات نگهداری و تعمیرات گفت: بر اساس قرارداد ما با ایران، ایرباس مسئولیت آموزش خلبانان، مهندسان پرواز و همچنین مهندسان تعمیرات و نگهداری را برای طرف ایرانی به عهده گرفته است.
وی ادامه داد: در صورت بروز مشکل برای هر یک از این هواپیماها و نیاز به تعمیرات از سوی ایران، خود ایرباس خدمات تعمیرات را ارائه نمیدهد و شرکتهایی هستند که مورد تایید ایرباس بوده که به صورت سیار در منطقه حضور دارند و میتوانند این خدمات را به ایران ارائه دهند.
دوبون افزود: بر اساس قرارداد موجود متعهد شدهایم که بخش هوانوردی و ترافیک هوایی ایران را ارتقا دهیم اما قصد سرمایهگذاری و یا ساخت تجهیزات نگهداری و تعمیرات در ایران را نداریم و این قرارداد فقط شامل آموزش متخصصان خواهد شد.
این مدیر ایرباس در پاسخ به سوال دیگر با مضمون اینکه در صورت اقدام ایران برای سرمایهگذاری و تبدیل شدن به مرکز ارائه خدمات به هواپیماهای ایرباس در منطقه خاورمیانه گفت: این مسئله نیازمند انتقال تکنولوژی، تجهیزات و همچنین آموزش متخصصان است که بخشی از این فنآوری متعلق به آمریکاست.
دوبون در پاسخ به سؤالی در مورد جزئیات مالی این قرارداد گفت: من در حال حاضر فقط در مورد بخشهایی از این قرارداد که مربوط به خدمات و فناوری است صحبت میکنم و درباره جزئیات مالی اظهارنظر نمیکنم.