نامزد انتخابات خبرگان:
رانت اجتهاد بدترین نوع رانت است
کاندیدای خبرگان رهبری گفت: اینکه بگوییم اگر کسی اجتهاد دارد دیگر لازم به آزمون نیست، به تشخیص شورای نگهبان بستگی دارد و همه در این زمینه یکسان هستند.
حجتالاسلام محمدحسن محرمی کاندیدای پنجمین دوره خبرگان رهبری در گفتوگو با فارس، با اشاره به نقش شورای نگهبان در احراز اجتهاد کاندیداهای خبرگان اظهار داشت: یکی از شرایط مجلس خبرگان، اجتهاد است و از این جهت باید آزمونی برگزار شود تا مشخص شود که افراد مجتهد هستند یا خیر.
حجتالاسلام محرمی ادامه داد: برگزاری آزمون علمی برای تشخیص اجتهاد یک راه عقلایی است، همانطور که برای مجلس شورای اسلامی وقتی شرط مدرک گذاشته شده، باید آن را ارائه کنند و از این رو وقتی در خبرگان شرط اجتهاد گذاشته شده، باید این اجتهاد احراز شود و حرفی هم در آن نیست.
وی با اشاره به اینکه طبق مصوبه خبرگان، احراز صلاحیت اعضای این مجلس برعهده شورای نگهبان است، تصریح کرد: به هر حال، برگزاری آزمون، بهترین و آسانترین راه برای تشخیص اجتهاد افراد است و کسی که آزمون را برگزار میکند باید مرجعی باشد که خودش مجتهد است.
این کاندیدای مجلس خبرگان تأکید کرد: بنابراین کسی که برای انتخابات خبرگان ثبتنام کرده، یعنی شورای نگهبان و فقهای این شورا که همگی منصوب رهبری هستند را قبول دارد.
این کاندیدای مجلس خبرگان با بیان اینکه رانت در همه زمینهها ناسالم است و در بحثی مانند اجتهاد بسیار بدتر است، گفت: اینکه بگوییم اگر کسی اجتهاد دارد دیگر لازم به آزمون نیست، به تشخیص شورای نگهبان بستگی دارد و همه در این زمینه یکسان هستند.
چطور 400 نامزد از زمان آزمون اطلاع داشتند ولی برخی نه ؟!
الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پروژه فشار به شورای نگهبان در آستانه انتخابات هفتم اسفندماه درباره تائید صلاحیتها، اظهار داشت: با توجه به اینکه داوطلبان مجلس خبرگان رهبری باید از سطح بالاتری در تائید صلاحیتها به واسطه مسئولیتهای مهمی که بر عهده دارند، برخوردار باشند، لذا این شرایط ایجاب میکند شورای نگهبان همه جوانب موضوع را با دقت کافی و به صورت متقن در نظر بگیرد.
وی همچنین گفت: فقهای محترم شورای نگهبان در مورد انتخابات مجلس خبرگان رهبری ضوابط و مقرراتی را تعیین کردند، ولی عدهای میگویند از دعوتشان به آزمون علمی مطلع نبودند، باید پرسید چطور آن 400 کاندیدایی که در آزمون علمی شرکت کردند، مطلع شدند اما بقیه مدعوین مطلع نشدند؟! البته شاید آنان «نخواستند» در آزمون شرکت کنند.