اخبار ویژه
وقتی سخنگوی کارگزاران جوگیر و غیرتی میشود
عضو مرکزیت کارگزاران گفت اگر کسی از تکرار دولتهای نهم و دهم تنش نلرزد و متأثر نشود، یک ایرانی باشرف نیست.
حسین مرعشی در مصاحبه با ایلنا از ممنوعالتصویری رئیس دولت اصلاحات (یکی از سران فتنه 88) اظهار نگرانی کرده و گفته است: کشور از این وضعیت ضرر میکند و از این دست ضررها فراوان داریم و خروجی این ضررها تعداد بالای بیکاران و افزایش مفاسد در کشور و حضور افراد نالایق در پستهای مدیریتی است که در نهایت زندگی مردم شیرینی خود را از دست خواهد داد.
سخنگوی کارگزاران درباره تمایل بخشی از حاکمیت به تکرار دولت نهم و عدم استقبال از قدرت گرفتن اصلاحطلبان گفت: اگر کسی از تکرار دولتهای نهم و دهم، تنش نلرزد و متاثر نشود یک ایرانی باشرف نیست.
این اظهارات و دم زدن از چیزی به نام شرف در حالی است که برخی اعضای کارگزاران و مدعیان اصلاحطلبی، علنا به وطنفروشی در فتنه سال 88 پرداختند و پیش از آن با خیانت در دولتهای سازندگی و اصلاحات، رکورد بالاترین تورم در حد 49/4 درصد و بزرگترین فساد (در حد قرارداد کرسنت که به مدت 25 سال، گاز ایران را 14 برابر زیر قیمت جهانی میفروخت و به تصریح وزیر ارشاد موجب زیان 14/5 میلیارد دلاری به کشور شد) را در کارنامه خود دارند، همچنان که مفاسد بزرگی نیز چون رشوه و پروندههای استات اویل و شهرام جزایری و... را مرتکب شدهاند. این جماعت عملا در آشوبافکنی سال 88 تبدیل به عوامل جنگ نیابتی دشمن شدند و زمینهسازی با عبور از آرمانهای امام و انقلاب، کار ترویج اباحهگری و لیبرالیسم را به جایی رساندند که حتی آقای محمد هاشمی با اعتراض از کارگزاران جدا شد.
از سوی دیگر سزاوار یادآوری است که عملکرد دولتهای نهم و دهم و نیز اجزای مختلف هر یک از این دولتها، یک دست نیست و از خدمت مورد استقبال و تکریم مردم تا خیانت برخی از دستاندرکاران حلقه انحرافی را که در فسادانگیزیهای سیاسی و اقتصادی و فرهنگی به جریان نفاق مدعی اصلاحطلبی اقتدا کردند، شامل میشود.
و بالاخره اینکه عضو مرکزیت کارگزاران (وزیر ارشاد دولت اصلاحات و زینت کابینه خاتمی) هماکنون به طور رسمی و علنی مشغول گدایی همزمان از انگلیسیها و آلسعود است که لابد این هم از نوع شرف کارگزارانی است!
ما بنیاسرائیل نیستیم «امام تمام شد» حرف دشمن است
نماینده مردم استان فارس در مجلس خبرگان تأکید کرد حصر سران فتنه قانونی است و ما از آن دفاع میکنیم.
آیتالله حائری شیرازی در گفتوگو با سایت الف اظهار داشت: در سال 88 آنهایی که مردم را به خیابان کشیدند اشتباه بزرگی را مرتکب شدند و بنده نیز در نامهای از آنها سوال کردم که چرا این کار را انجام دادید. اینکه تقاضا کردید انتخابات منحل شود تقاضای غیرمعقول و غیرقانونی بود. اینکه شما معتقد هستید فرد مورد نظر وجاهت مورد نیاز را به تعبیر خودتان ندارد؛ دلیل کافی برای ابطال انتخابات نیست زیرا مردم وی را انتخاب و رای دادهاند و نمیتوان برخلاف رای و نظر مردم چیزی را مطرح کرد؛ زیرا رای مردم امانت است و آنکه تصمیم گرفت انتخابات منحل نشود تصمیم درستی اتخاذ کرد. و کسانی که مردم را تحریک به حضور در خیابان کردند و متعاقب آن نظام آنها را محدود و محصور کرده است نیز عمل به جا و قانونی است و از آن نیز دفاع میکنیم.
وی خاطر نشان کرد: علت ماندگاری ما این بود که مردم به امام خمینی(ره) گفتند شنیدیم و اطاعت میکنیم. این سمعا و طاعتا معنای امامت ماست. هزار سال این راه را رفته و در این مسیر حرکت کردهایم. معنا ندارد که بگوییم امام یک شخصیت فوقالعادهای بود رفت و تمام شد این دقیقا حرف دشمن است مدیریت کشور در شرایط فعلی اگر بهتر از دوران امام نباشد بدتر هم نیست و اگر سختتر از دوران امام نباشد آسانتر هم نیست.
عضو مجلس خبرگان رهبری شرایط فعلی کشور را حساستر از شرایط بدو انقلاب ارزیابی و خاطر نشان کرد: شرایط ما از شرایط دوران امام بسیار حساستر است؛ چرا؟ زیرا آن موقع خیال میکردند این انقلاب چیزی میشود که خطرناک است و انقلاب را موسی به دنیا نیامده میدیدند؛ امروز انقلاب را موسی چهل ساله میبینند. زمانی که موسی به دنیا نیامده بود هزاران کودک بنیاسرائیلی را کشتند؛ اما زمانی که موسی آمد، عصا را اژدها کرد چطور با وی برخورد کردند؟ امروز انقلاب ما موسی است که عصای خود را انداخته است و اژدها شده و سحرها را بلعیده، حالا ما باید روی آن تردید کنیم؟!
وی افزود: بنیاسرائیل شاید از این اشتباهات کرد ولی ما بنیاسرائیل نیستیم. بنیاسرائیل ده روز حضرت موسی از بین آنها غایب شد و شک کردند اما امام ما هزار سال است غایب است و ما منتظر آن هستیم پس ما با بنیاسرائیل قابل مقایسه نیستیم، چون شک نکردیم. امام ما بیش از هزار و صد سال از غیبتش میگذرد اما اعتقاد مردم به آمدن آن هر روز بیشتر میشود؛ پس ما بنیاسرائیل نیستیم ما امت برگزیده عالم هستیم ما امت منتخب عالم هستیم و اعتقاد ما به این که امام میآید در بصیرت ماست و ریشه ما انتظار ماست.
وی با بیان اینکه فرمایشات رهبری کلمهًْالفصل همه مردم ایران است تصریح کرد: رهبری بزرگوار جایگاه خودشان را دارند و اینکه آقایی میگوید رهبری توضیحاتی داد که من قانع نشدم صحبتهایش بیاعتبار است. مگر وقتی میرزای شیرازی گفت استعمال دخانیات در حکم محاربه با امام زمان(عج) است، عالم دیگری آمد بگوید من قانع نشدم؟! اگر چنین چیزی بیان میشد استعمار به ایران حاکم میشد. اینطور نیست که برخی بروند در دانشگاهها صحبت کنند بگویند ما قیم نمیخواهیم و تحت عنوان آزادی بخواهند برخی حریمها را بشکنند.
آیتالله حائری در بخش دیگری از این مصاحبه تاکید کرد: مجلس طبق قانون اساسی باید در برجام ورود پیدا کند.
راز حمله سریعالقلم به رانندگان تاکسی در مصاحبه مشاور اوباما
مشاور دولت اوباما میگوید 15 سال پیش برنامه هستهای برای مردم ایران مهم نبود اما اکنون تبدیل به غرور ملی همه آنها شده است.
رابرت اینهورن (مدیرسابق منع تکثیر هستهای در وزارت خارجه آمریکا) ضمن سخنانی در موسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن اظهار داشت: درباره توافق هستهای وین نیز باید توجه شود بهتر بود ایران غنیسازی اورانیوم نداشته باشد. گزینه ترجیحی ما این بود که غنیسازی اورانیوم در ایران به صفر برسد. اما باید توجه داشت که سران ایران به مردم این کشور قبولاندهاند که غنیسازی اورانیوم ضروری است و برای داشتن برنامه هستهای پیشرفته باید وجود داشته باشد و اگر ایران از این کار دست بکشد، تحقیر خواهد شد و این امر به غرور ملی ایران ضربه خواهد زد.
وی میافزاید: این مسئله در جامعه ایران جاافتاده است و در نتیجه مذاکرهکنندگان ایرانی نمیتوانستند از این مسئله دست بکشند. اگر 15 سال پیش از موضوع غنیسازی اورانیوم از رانندگان تاکسی در ایران پرسیده میشد آنها میگفتند سران این کار را برای خودشان انجام میدهند اما حالا همه رانندگان تاکسی در تهران میگویند غنیسازی حق مسلم و ذاتی ایران است. از غنیسازی به عنوان حق صحبت میشود. در چنین فضایی، توافق هستهای حاصل شده است و از منظر فوق، توافق هستهای از گزینه مطلوب مدنظرمان کمتر است. عربستان سعودی دوست داشت ایران از غنیسازی دست بکشد اما چنین اتفاقی رخ نداده است.
اینهورن همچنین گفته است: در توافق هستهای وین، موضوع موشکی ایران هم مدنظر بوده است و به عبارتی هم، به آن پرداخته نشده است. قطعنامههای شورای امنیت سازمان ملل متحد از گذشته محدودیتهایی درباره دسترسی ایران به فناوری موشکهای بالستیک از خارج و حتی فعالیتهای خود ایران در این زمینه اعمال کرده است. ایران هرگز مشروعیت این محدودیتها را نپذیرفته و قطعنامههای شورای امنیت سازمان ملل متحد را که چنین محدودیتهایی اعمال کرده است، غیرقانونی توصیف کرده است. در قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل متحد این محدودیتها بار دیگر زنده شدهاند. این محدودیتهای موشکی در برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) نیستند اما در قطعنامه مذکور گنجانده شدهاند. البته طرف ایرانی باز هم میگوید به این محدودیت موشکی پایبند نیست و فقط خودش را به برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) متعهد میداند. به هر حال، اینکه تحریمهای موشکی مذکور برای مدت هشت سال تمدید شود، سودمند است زیرا روسیه و چین و کشورهای دیگری که به این محدودیتهای موشکی ایران رای مثبت دادهاند، متعهد هستند به تقویت برنامه موشکهای بالستیک ایران کمک نکنند.
وی گفت: در قطعنامه مذکور محدودیتهای موشکی ایران، به کشورهای عضو سازمان ملل متحد این اجازه داده شده است تا محمولههای انتقال قطعات و فناوریهای موشکهای بالستیک به ایران را رهگیری کنند. باقی ماندن این محدودیتها بسیار مفید فایده خواهد بود. اگر اطلاع پیدا شود که شناوری حامل این فناوریها و اقلام موشکی به ایران میرود، میتوان از کشورهای دیگر خواست تا از حرکت محموله مذکور جلوگیری کند.
اظهارات مشاور اوباما درباره دفاع همه رانندگان تاکسی از برنامه هستهای، ضمنا از اظهارات یکی از عناصر بیسواد مدعی روشنفکری در سال 92 رازگشایی میکند. سریعالقلم آن زمان با توهین به مردم مدعی شده بود نباید راننده تاکسی و لبوفروش درباره برنامه هستهای نظر بدهند. وی تا مدتها به عنوان مشاور رئیسجمهور و مرکز تحقیقات استراتژیک معرفی میشد و غالبا در تحلیلهای خود، طفیلیگری غرب را تجویز میکند.
سقوط آزاد در پیوند با گروهکهای نفاق
یک نهاد مسئول از هاشمی رفسنجانی خواسته تا جلوی اقدامات فائزه گرفته شود تا مبادا در آینده از این مسیر آسیبی متوجه هاشمی شود.
به گزارش «دانا»، چندی پیش یکی از نهادهای مسئول گزارشی از اقداماتی که فائزه هاشمی در گذشته انجام داده و برخی از کارهایی که در حال حاضر توسط وی پیگیری میشود را به آقای هاشمی ارائه کرده است. در این گزارش به ارتباط فائزه با برخی از عناصر خارجی و منافقین هم اشاره شده است.
گفته میشود پیش از اینکه این گزارش به دست هاشمی رفسنجانی برسد، تذکرات لازم، و نکات ضروری درباره این موضوع به فائزه داده شده اما او ضمن توهین به مسئولان پیگیری این گزارش، اهمیتی به تذکرات نداده است.
بعد از ارائه این گزارش، از هاشمی خواسته شده است تاجلوی اقدامات فائزه گرفته شود تا مبادا در آینده از سوی فائزه آسیبی متوجه هاشمی شود.
فائزه دخترهاشمیرفسنجانی پس از نقشآفرینی در فتنه 88 بارها با سایتهای ضد نظام و معاند ارتباط گرفته است.
وی پیش از این در مصاحبه با روزنامههای فیگارو و بهار تصریح کرد: که با دوستان خوب بهایی و سازمان مجاهدین (منافقین) در زندان آشنا شده و سازمان تروریستی منافقین را منافقین نمیداند.
وی همچنین به واسطه گروهک موسوم به انجمن دفاع از آزادی مطبوعات با برخی عناصر ضد انقلاب و ضد امام مرتبط شده است. فائزه هاشمی پیش از این از طریق روزنامه زن با بیوه شاه معدوم مصاحبه کرد و زمانی هم بر سر قبر شاه معدوم در قاهره حاضر شد.
از 17 دستور اجرایی تحریمهای آمریکایی 12 مورد باقی میماند
آیا دولت آمریکا تمام دستورهای اجرایی تحریمی علیه ایران را براساس برجام لغو میکند؟ پاسخ این پرسش منفی است و از مجموع 17 دستور اجرایی، 12 مورد آن در جهت ادامه تحریمها باقی خواهد ماند.
به گزارش رجانیوز: تا قبل از لوزان وضعیت برداشته شدن تحریمها زیاد مشخص نبود. اما بعد از لوزان وضعیت تحریمها در توافق نهایی کمی روشنتر شد. در آنجا بود که مشخص شد آمریکا متعهد به «توقف موقت اجرا» شده است. بعد از لوزان مباحث فراوانی درباره ابعاد برداشته شدن تحریمها صورت گرفت تا اینکه با نهایی شدن توافق جامع میزان و حدود برداشته شدن تحریمهای آمریکا دقیقاً مشخص شد.
تحریمهای آمریکا به دو بخش تقسیم میشود. یک دسته تحریمهایی که با دستورات اجرایی رئیس جمهور آمریکا اعمال شده و دسته دیگر تحریمهایی است که از طریق قوانین کنگره اعمال شده است. نکته مهم در این میان رابطه میان دستورات اجرایی رئیس جمهور (Executive Order) و قوانین کنگره است. این رابطه چند حالت دارد، یا میان دستور اجرایی و قانون کنگره رابطه مستقیمی نیست و دستور اجرایی به صورت مستقل به اعمال تحریمی مبادرت کرده است. حالت دیگر این است که دستور اجرایی بعد از اعمال تحریم و نشان دادن ظرفیت خود در قانون کنگره آورده شده است و اصطلاحاً codify شده است. حالت دیگر هم این است که قانون کنگره وضع شده و دستور اجرایی رئیس جمهور برای اعمال آن وضع شده است. لغو شدن دستورات اجرایی در حالت اول و حالت سوم مؤثر است. در حالت دوم بیفایده خواهد بود.
موافقان توافق جامع معتقدند که هر چند قوانین کنگره تنها اجرایش متوقف میشود، اما در مقابل دستورات اجرایی رئیس جمهور لغو میشود و این یک دستاورد بزرگ است. دو ایراد به این استدلال وارد است. اول اینکه این دسته از افراد به نسبت میان دستورات اجرایی و قوانین کنگره توجه نداشته و به صورت بسیط با این مسأله مواجهه میکنند. ایراد دوم به این افراد این است که آیا لغو دستورات اجرایی که رئیس جمهور آمریکا به آن متعهد شده است شامل تمام دستورات اجرایی میشود یا تنها بخشی از آنها را شامل میشود؟
در بند 17/4 از ضمیمه پنجم برجام بیان شده است که آمریکا دستورات اجرایی شماره 13574، 13590، 13622، 13645 و بندهای 5 تا 7 و 15 دستور اجرایی شماره 13628 را در روز اجرا لغو خواهد کرد. سؤال مهم این است که آیا دستورات اجرایی اشاره شده در برجام تمامی دستورات اجرایی رئیس جمهور آمریکاست؟
رجانیوز با انتشار فهرست 17 دستور مورد اشاره نوشت: هر کدام از این دستورهای اجرایی به تحریم بخشی از اقتصاد ایران مبادرت کرده و هم وزن نیستند. برخی اثرات بیشتری نسبت به سایر دستورات دارند. اما آنچه که با بررسی فهرستی این دستورات مشخص میشود این است که تنها 5 دستور اجرایی رئیس جمهور آمریکا از 17 دستور اجرایی موجود لغو میشود.
برای نمونه دستور اجرایی 13599 که قرار نیست در روز اجرا لغو شود مربوط به بلوکه شدن داراییهای مؤسسات مالی ایران و بانک مرکزی ایران در آمریکاست. این دستور اجرایی بند C از بخش 1245 قانون NDAA را عملیاتی میکند.
عضو مرکزیت کارگزاران گفت اگر کسی از تکرار دولتهای نهم و دهم تنش نلرزد و متأثر نشود، یک ایرانی باشرف نیست.
حسین مرعشی در مصاحبه با ایلنا از ممنوعالتصویری رئیس دولت اصلاحات (یکی از سران فتنه 88) اظهار نگرانی کرده و گفته است: کشور از این وضعیت ضرر میکند و از این دست ضررها فراوان داریم و خروجی این ضررها تعداد بالای بیکاران و افزایش مفاسد در کشور و حضور افراد نالایق در پستهای مدیریتی است که در نهایت زندگی مردم شیرینی خود را از دست خواهد داد.
سخنگوی کارگزاران درباره تمایل بخشی از حاکمیت به تکرار دولت نهم و عدم استقبال از قدرت گرفتن اصلاحطلبان گفت: اگر کسی از تکرار دولتهای نهم و دهم، تنش نلرزد و متاثر نشود یک ایرانی باشرف نیست.
این اظهارات و دم زدن از چیزی به نام شرف در حالی است که برخی اعضای کارگزاران و مدعیان اصلاحطلبی، علنا به وطنفروشی در فتنه سال 88 پرداختند و پیش از آن با خیانت در دولتهای سازندگی و اصلاحات، رکورد بالاترین تورم در حد 49/4 درصد و بزرگترین فساد (در حد قرارداد کرسنت که به مدت 25 سال، گاز ایران را 14 برابر زیر قیمت جهانی میفروخت و به تصریح وزیر ارشاد موجب زیان 14/5 میلیارد دلاری به کشور شد) را در کارنامه خود دارند، همچنان که مفاسد بزرگی نیز چون رشوه و پروندههای استات اویل و شهرام جزایری و... را مرتکب شدهاند. این جماعت عملا در آشوبافکنی سال 88 تبدیل به عوامل جنگ نیابتی دشمن شدند و زمینهسازی با عبور از آرمانهای امام و انقلاب، کار ترویج اباحهگری و لیبرالیسم را به جایی رساندند که حتی آقای محمد هاشمی با اعتراض از کارگزاران جدا شد.
از سوی دیگر سزاوار یادآوری است که عملکرد دولتهای نهم و دهم و نیز اجزای مختلف هر یک از این دولتها، یک دست نیست و از خدمت مورد استقبال و تکریم مردم تا خیانت برخی از دستاندرکاران حلقه انحرافی را که در فسادانگیزیهای سیاسی و اقتصادی و فرهنگی به جریان نفاق مدعی اصلاحطلبی اقتدا کردند، شامل میشود.
و بالاخره اینکه عضو مرکزیت کارگزاران (وزیر ارشاد دولت اصلاحات و زینت کابینه خاتمی) هماکنون به طور رسمی و علنی مشغول گدایی همزمان از انگلیسیها و آلسعود است که لابد این هم از نوع شرف کارگزارانی است!
ما بنیاسرائیل نیستیم «امام تمام شد» حرف دشمن است
نماینده مردم استان فارس در مجلس خبرگان تأکید کرد حصر سران فتنه قانونی است و ما از آن دفاع میکنیم.
آیتالله حائری شیرازی در گفتوگو با سایت الف اظهار داشت: در سال 88 آنهایی که مردم را به خیابان کشیدند اشتباه بزرگی را مرتکب شدند و بنده نیز در نامهای از آنها سوال کردم که چرا این کار را انجام دادید. اینکه تقاضا کردید انتخابات منحل شود تقاضای غیرمعقول و غیرقانونی بود. اینکه شما معتقد هستید فرد مورد نظر وجاهت مورد نیاز را به تعبیر خودتان ندارد؛ دلیل کافی برای ابطال انتخابات نیست زیرا مردم وی را انتخاب و رای دادهاند و نمیتوان برخلاف رای و نظر مردم چیزی را مطرح کرد؛ زیرا رای مردم امانت است و آنکه تصمیم گرفت انتخابات منحل نشود تصمیم درستی اتخاذ کرد. و کسانی که مردم را تحریک به حضور در خیابان کردند و متعاقب آن نظام آنها را محدود و محصور کرده است نیز عمل به جا و قانونی است و از آن نیز دفاع میکنیم.
وی خاطر نشان کرد: علت ماندگاری ما این بود که مردم به امام خمینی(ره) گفتند شنیدیم و اطاعت میکنیم. این سمعا و طاعتا معنای امامت ماست. هزار سال این راه را رفته و در این مسیر حرکت کردهایم. معنا ندارد که بگوییم امام یک شخصیت فوقالعادهای بود رفت و تمام شد این دقیقا حرف دشمن است مدیریت کشور در شرایط فعلی اگر بهتر از دوران امام نباشد بدتر هم نیست و اگر سختتر از دوران امام نباشد آسانتر هم نیست.
عضو مجلس خبرگان رهبری شرایط فعلی کشور را حساستر از شرایط بدو انقلاب ارزیابی و خاطر نشان کرد: شرایط ما از شرایط دوران امام بسیار حساستر است؛ چرا؟ زیرا آن موقع خیال میکردند این انقلاب چیزی میشود که خطرناک است و انقلاب را موسی به دنیا نیامده میدیدند؛ امروز انقلاب را موسی چهل ساله میبینند. زمانی که موسی به دنیا نیامده بود هزاران کودک بنیاسرائیلی را کشتند؛ اما زمانی که موسی آمد، عصا را اژدها کرد چطور با وی برخورد کردند؟ امروز انقلاب ما موسی است که عصای خود را انداخته است و اژدها شده و سحرها را بلعیده، حالا ما باید روی آن تردید کنیم؟!
وی افزود: بنیاسرائیل شاید از این اشتباهات کرد ولی ما بنیاسرائیل نیستیم. بنیاسرائیل ده روز حضرت موسی از بین آنها غایب شد و شک کردند اما امام ما هزار سال است غایب است و ما منتظر آن هستیم پس ما با بنیاسرائیل قابل مقایسه نیستیم، چون شک نکردیم. امام ما بیش از هزار و صد سال از غیبتش میگذرد اما اعتقاد مردم به آمدن آن هر روز بیشتر میشود؛ پس ما بنیاسرائیل نیستیم ما امت برگزیده عالم هستیم ما امت منتخب عالم هستیم و اعتقاد ما به این که امام میآید در بصیرت ماست و ریشه ما انتظار ماست.
وی با بیان اینکه فرمایشات رهبری کلمهًْالفصل همه مردم ایران است تصریح کرد: رهبری بزرگوار جایگاه خودشان را دارند و اینکه آقایی میگوید رهبری توضیحاتی داد که من قانع نشدم صحبتهایش بیاعتبار است. مگر وقتی میرزای شیرازی گفت استعمال دخانیات در حکم محاربه با امام زمان(عج) است، عالم دیگری آمد بگوید من قانع نشدم؟! اگر چنین چیزی بیان میشد استعمار به ایران حاکم میشد. اینطور نیست که برخی بروند در دانشگاهها صحبت کنند بگویند ما قیم نمیخواهیم و تحت عنوان آزادی بخواهند برخی حریمها را بشکنند.
آیتالله حائری در بخش دیگری از این مصاحبه تاکید کرد: مجلس طبق قانون اساسی باید در برجام ورود پیدا کند.
راز حمله سریعالقلم به رانندگان تاکسی در مصاحبه مشاور اوباما
مشاور دولت اوباما میگوید 15 سال پیش برنامه هستهای برای مردم ایران مهم نبود اما اکنون تبدیل به غرور ملی همه آنها شده است.
رابرت اینهورن (مدیرسابق منع تکثیر هستهای در وزارت خارجه آمریکا) ضمن سخنانی در موسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن اظهار داشت: درباره توافق هستهای وین نیز باید توجه شود بهتر بود ایران غنیسازی اورانیوم نداشته باشد. گزینه ترجیحی ما این بود که غنیسازی اورانیوم در ایران به صفر برسد. اما باید توجه داشت که سران ایران به مردم این کشور قبولاندهاند که غنیسازی اورانیوم ضروری است و برای داشتن برنامه هستهای پیشرفته باید وجود داشته باشد و اگر ایران از این کار دست بکشد، تحقیر خواهد شد و این امر به غرور ملی ایران ضربه خواهد زد.
وی میافزاید: این مسئله در جامعه ایران جاافتاده است و در نتیجه مذاکرهکنندگان ایرانی نمیتوانستند از این مسئله دست بکشند. اگر 15 سال پیش از موضوع غنیسازی اورانیوم از رانندگان تاکسی در ایران پرسیده میشد آنها میگفتند سران این کار را برای خودشان انجام میدهند اما حالا همه رانندگان تاکسی در تهران میگویند غنیسازی حق مسلم و ذاتی ایران است. از غنیسازی به عنوان حق صحبت میشود. در چنین فضایی، توافق هستهای حاصل شده است و از منظر فوق، توافق هستهای از گزینه مطلوب مدنظرمان کمتر است. عربستان سعودی دوست داشت ایران از غنیسازی دست بکشد اما چنین اتفاقی رخ نداده است.
اینهورن همچنین گفته است: در توافق هستهای وین، موضوع موشکی ایران هم مدنظر بوده است و به عبارتی هم، به آن پرداخته نشده است. قطعنامههای شورای امنیت سازمان ملل متحد از گذشته محدودیتهایی درباره دسترسی ایران به فناوری موشکهای بالستیک از خارج و حتی فعالیتهای خود ایران در این زمینه اعمال کرده است. ایران هرگز مشروعیت این محدودیتها را نپذیرفته و قطعنامههای شورای امنیت سازمان ملل متحد را که چنین محدودیتهایی اعمال کرده است، غیرقانونی توصیف کرده است. در قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل متحد این محدودیتها بار دیگر زنده شدهاند. این محدودیتهای موشکی در برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) نیستند اما در قطعنامه مذکور گنجانده شدهاند. البته طرف ایرانی باز هم میگوید به این محدودیت موشکی پایبند نیست و فقط خودش را به برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) متعهد میداند. به هر حال، اینکه تحریمهای موشکی مذکور برای مدت هشت سال تمدید شود، سودمند است زیرا روسیه و چین و کشورهای دیگری که به این محدودیتهای موشکی ایران رای مثبت دادهاند، متعهد هستند به تقویت برنامه موشکهای بالستیک ایران کمک نکنند.
وی گفت: در قطعنامه مذکور محدودیتهای موشکی ایران، به کشورهای عضو سازمان ملل متحد این اجازه داده شده است تا محمولههای انتقال قطعات و فناوریهای موشکهای بالستیک به ایران را رهگیری کنند. باقی ماندن این محدودیتها بسیار مفید فایده خواهد بود. اگر اطلاع پیدا شود که شناوری حامل این فناوریها و اقلام موشکی به ایران میرود، میتوان از کشورهای دیگر خواست تا از حرکت محموله مذکور جلوگیری کند.
اظهارات مشاور اوباما درباره دفاع همه رانندگان تاکسی از برنامه هستهای، ضمنا از اظهارات یکی از عناصر بیسواد مدعی روشنفکری در سال 92 رازگشایی میکند. سریعالقلم آن زمان با توهین به مردم مدعی شده بود نباید راننده تاکسی و لبوفروش درباره برنامه هستهای نظر بدهند. وی تا مدتها به عنوان مشاور رئیسجمهور و مرکز تحقیقات استراتژیک معرفی میشد و غالبا در تحلیلهای خود، طفیلیگری غرب را تجویز میکند.
سقوط آزاد در پیوند با گروهکهای نفاق
یک نهاد مسئول از هاشمی رفسنجانی خواسته تا جلوی اقدامات فائزه گرفته شود تا مبادا در آینده از این مسیر آسیبی متوجه هاشمی شود.
به گزارش «دانا»، چندی پیش یکی از نهادهای مسئول گزارشی از اقداماتی که فائزه هاشمی در گذشته انجام داده و برخی از کارهایی که در حال حاضر توسط وی پیگیری میشود را به آقای هاشمی ارائه کرده است. در این گزارش به ارتباط فائزه با برخی از عناصر خارجی و منافقین هم اشاره شده است.
گفته میشود پیش از اینکه این گزارش به دست هاشمی رفسنجانی برسد، تذکرات لازم، و نکات ضروری درباره این موضوع به فائزه داده شده اما او ضمن توهین به مسئولان پیگیری این گزارش، اهمیتی به تذکرات نداده است.
بعد از ارائه این گزارش، از هاشمی خواسته شده است تاجلوی اقدامات فائزه گرفته شود تا مبادا در آینده از سوی فائزه آسیبی متوجه هاشمی شود.
فائزه دخترهاشمیرفسنجانی پس از نقشآفرینی در فتنه 88 بارها با سایتهای ضد نظام و معاند ارتباط گرفته است.
وی پیش از این در مصاحبه با روزنامههای فیگارو و بهار تصریح کرد: که با دوستان خوب بهایی و سازمان مجاهدین (منافقین) در زندان آشنا شده و سازمان تروریستی منافقین را منافقین نمیداند.
وی همچنین به واسطه گروهک موسوم به انجمن دفاع از آزادی مطبوعات با برخی عناصر ضد انقلاب و ضد امام مرتبط شده است. فائزه هاشمی پیش از این از طریق روزنامه زن با بیوه شاه معدوم مصاحبه کرد و زمانی هم بر سر قبر شاه معدوم در قاهره حاضر شد.
از 17 دستور اجرایی تحریمهای آمریکایی 12 مورد باقی میماند
آیا دولت آمریکا تمام دستورهای اجرایی تحریمی علیه ایران را براساس برجام لغو میکند؟ پاسخ این پرسش منفی است و از مجموع 17 دستور اجرایی، 12 مورد آن در جهت ادامه تحریمها باقی خواهد ماند.
به گزارش رجانیوز: تا قبل از لوزان وضعیت برداشته شدن تحریمها زیاد مشخص نبود. اما بعد از لوزان وضعیت تحریمها در توافق نهایی کمی روشنتر شد. در آنجا بود که مشخص شد آمریکا متعهد به «توقف موقت اجرا» شده است. بعد از لوزان مباحث فراوانی درباره ابعاد برداشته شدن تحریمها صورت گرفت تا اینکه با نهایی شدن توافق جامع میزان و حدود برداشته شدن تحریمهای آمریکا دقیقاً مشخص شد.
تحریمهای آمریکا به دو بخش تقسیم میشود. یک دسته تحریمهایی که با دستورات اجرایی رئیس جمهور آمریکا اعمال شده و دسته دیگر تحریمهایی است که از طریق قوانین کنگره اعمال شده است. نکته مهم در این میان رابطه میان دستورات اجرایی رئیس جمهور (Executive Order) و قوانین کنگره است. این رابطه چند حالت دارد، یا میان دستور اجرایی و قانون کنگره رابطه مستقیمی نیست و دستور اجرایی به صورت مستقل به اعمال تحریمی مبادرت کرده است. حالت دیگر این است که دستور اجرایی بعد از اعمال تحریم و نشان دادن ظرفیت خود در قانون کنگره آورده شده است و اصطلاحاً codify شده است. حالت دیگر هم این است که قانون کنگره وضع شده و دستور اجرایی رئیس جمهور برای اعمال آن وضع شده است. لغو شدن دستورات اجرایی در حالت اول و حالت سوم مؤثر است. در حالت دوم بیفایده خواهد بود.
موافقان توافق جامع معتقدند که هر چند قوانین کنگره تنها اجرایش متوقف میشود، اما در مقابل دستورات اجرایی رئیس جمهور لغو میشود و این یک دستاورد بزرگ است. دو ایراد به این استدلال وارد است. اول اینکه این دسته از افراد به نسبت میان دستورات اجرایی و قوانین کنگره توجه نداشته و به صورت بسیط با این مسأله مواجهه میکنند. ایراد دوم به این افراد این است که آیا لغو دستورات اجرایی که رئیس جمهور آمریکا به آن متعهد شده است شامل تمام دستورات اجرایی میشود یا تنها بخشی از آنها را شامل میشود؟
در بند 17/4 از ضمیمه پنجم برجام بیان شده است که آمریکا دستورات اجرایی شماره 13574، 13590، 13622، 13645 و بندهای 5 تا 7 و 15 دستور اجرایی شماره 13628 را در روز اجرا لغو خواهد کرد. سؤال مهم این است که آیا دستورات اجرایی اشاره شده در برجام تمامی دستورات اجرایی رئیس جمهور آمریکاست؟
رجانیوز با انتشار فهرست 17 دستور مورد اشاره نوشت: هر کدام از این دستورهای اجرایی به تحریم بخشی از اقتصاد ایران مبادرت کرده و هم وزن نیستند. برخی اثرات بیشتری نسبت به سایر دستورات دارند. اما آنچه که با بررسی فهرستی این دستورات مشخص میشود این است که تنها 5 دستور اجرایی رئیس جمهور آمریکا از 17 دستور اجرایی موجود لغو میشود.
برای نمونه دستور اجرایی 13599 که قرار نیست در روز اجرا لغو شود مربوط به بلوکه شدن داراییهای مؤسسات مالی ایران و بانک مرکزی ایران در آمریکاست. این دستور اجرایی بند C از بخش 1245 قانون NDAA را عملیاتی میکند.