خارجسازی یک فروند شناور مغروقه از اروندرود
یکی از شناورهای مغروقه خطرساز در اروندرود با عنوان «کارون بار» پس از خروج از رودخانه به ساحل منتقل شد.
مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر دیروز با اعلام این خبر به رسانهها با بیان مشخصات این شناور با تناژ یکهزار و 500 تن گفت: این ششمین شناور مغروقهای است که در سال جاری به دست کارشناسان و متخصصان اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر و همکاری بخش خصوصی از اروندرود خارج شد.
عادل دریس، ابعاد مغروقه کارون بار را 60 متر طول، 12 متر عرض، شش متر عمق و از نوع جنرال کارگو و دوبه موتوردار اعلام کرد. دریس افزود: با توجه به آسیبهای وارد شده به این دوبه و با توجه به ابعاد وسیع آن ابتدا به دو نیم تقسیم و پس از طی مسافت تقریبی 50 مایل به بندر خرمشهر منتقل شد. مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: برای شناورسازی این مغروقه دو سال زمان صرف شده و 10 میلیارد ریال نیز هزینه شده است.
دریس گفت: همچنین پس از تخلیه 10 هزار تن بار از مغروقه خانیان، روند خروج یکی از بزرگترین مغروقههای اروندرود با طول 167 متر در این آبراه نیز ادامه دارد.
وی پیشبینی کرد با صرف 90 میلیارد ریال هزینه ظرف یک سال آینده این شناور نیز از آب خارج شود.
مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر با بیان اینکه امسال 100 میلیارد ریال اعتبار برای خروج این شناورها از اروندرود اختصاص یافته است گفت: تاکنون 31 فروند مغروقه از اروندرود خارج شده و 64 فروند دیگر هنوز در اعماق رودخانه مانع تردد شناورها در محیطی امن هستند.
دریس گفت: براساس برنامه و قول همکاری دبیر مناطق آزاد کشور مقرر شده امسال 27 فروند شناور مغروقه از این آبراه راهبردی خارج شود.
به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی خرمشهر، پس از شناورسازی مغروقهها تردد شناورهای با تناژ بالا و ایمنی کامل اروند تنها در سایه لایروبی و با راهاندازی دفتر هماهنگی مشترک ایران و عراق امکانپذیر است.
نظامیان بعثی عراق در اوایل تهاجم زمینی، دریایی و هوایی خود به خاک جمهوری اسلامی ایران در پاییز 1359 دهها فروند شناور در حال تردد را در آبراه مرزی و مشترک اروندرود غرق کردند.
لایروبی نشدن و وجود مغروقهها دو چالش اساسی در تردد شناورها در آبراه اروندرود است.