kayhan.ir

کد خبر: ۹۷۶۶
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۰

تبلیغ کالای خارجی به نام ایرانی برنج‌های خارجی را بشناسیم

وارداتی بودن کالاهایی که با نام کالای ایرانی در تلویزیون تبلیغ می‌شوند باید از سوی رسانه‌های ملی و وزارتخانه‌های مربوطه افشا شود.
محمد حسین برخوردار عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با ایسنا درباره تبلیغات کالاهای خارجی در صدا و سیما با نام کالای ایرانی بیان کرد: بسیاری از برنج‌هایی که تحت عنوان برنج ایرانی در تلویزیون تبلیغ می‌شود از پاکستان و هندوستان وارد شده است.
وی ادامه داد: برای جلوگیری از چنین تخلفاتی وزارتخانه‌های مربوطه مثل وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی تولید داخل بودن این کالاها را تأیید کنند.
برخوردار با اشاره به این که برخی از کالاها زیر نظر برندهای خاص و تحت لیسانس آنها هستند، بیان کرد: تبلیغات این کالاها که در داخل تولید می‌شود، اما تحت یک برند خاص هستند توجیه دارد.
عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی تهران با تأکید بر این که صدا و سیما با پخش چنین تبلیغاتی آدرس غلط به مردم می‌دهد، تصریح کرد: تلویزیون باید بر روند پخش تبلیغات خود نظارت داشته و از وزارتخانه‌های مربوطه تأییدیه‌های لازم برای پخش این قبیل آگهی‌ها را دریافت کند.
وی با بیان این که چنین تأییدیه‌هایی برای جلوگیری از تخلفات لازم است، خاطرنشان کرد: رسانه‌های عمومی باید در مورد این موضوع افشاگری کرده و مانع از تبلیغ کالاهای ایرانی در رسانه‌ ملی شوند.
به گفته برخوردار برخی از کالاهایی که در رسانه ملی تبلیغ می‌شود آنقدر ساده است که قطعات آن وارد شده و بعد در داخل سرهم می‌شود و برای تبلیغ می‌گویند که این کالا 100 درصد ایرانی است ولی کالاهایی که قطعات آن وارداتی است 100 درصد ایرانی نیست.
عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی تهران با بیان این که بهترین مرجع برای تأیید ایرانی و یا وارداتی بودن کالاهایی که قرار است در تلویزیون تبلیغ شود، وزارتخانه‌های مرتبط هستند، اظهار کرد: وزارتخانه باید در این مورد افشاگری کند، زیرا به طور مثال وزارت صنعت، معدن و تجارت آمار تمامی واحدهای تولیدی در داخل کشور را دارد و می‌تواند تأیید کند که کالایی که در تلویزیون با نام ایرانی تبلیغ می‌کند صحت دارد یا خیر.
وی در پایان با تأکید بر این که وزارت جهاد کشاورزی آمار و اطلاعات مربوط به واردات برنج و گندم و سایر محصولات کشاورزی را دارد، گفت: این اطلاعات برای اثبات ایرانی و یا وارداتی بودن کالاهایی که در رسانه ملی تبلیغ می‌شود کافی است و این وزارتخانه‌ها می‌توانند وارداتی بودن کالاهایی که به نام ایرانی در تلویزیون تبلیغ می‌شوند افشا کنند.
تبلیغ و فروش برنج‌های خارجی به نام برنج ایرانی
بسیاری از برنج‌های خارجی در رسانه‌ها به عنوان برنج ایرانی تبلیغ می‌شوند در صورتی که در برندسازی برنج باید به گونه‌ای عمل شود تا کد رهگیری برنج ایرانی به سرنوشت طرح شبنم دچار نشود.
جمیل علیزاده شایق دبیر انجمن برنج نیز گفت: اکثر برنج‌هایی که تحت عنوان برنج ایرانی در تلویزیون یا دیگر رسانه‌ها تبلیغ می‌شوند عرضه کننده برنج‌های ایرانی و خارجی هستند که می‌توان به برندهای «خاطره»، «آرزو»، «آوازه»، «تبرک» و بخشی از برنج «گلستان» اشاره کرد اما در این میان برنج‌های ایرانی مانند این برنج‌های وارداتی برندسازی نشده‌اند.
وی افزود: تنها برخی از کارخانه‌های شالیکوبی نام کارخانه خود را به عنوان تولید کننده برنج ایرانی به ثبت رسانده‌اند که این نام روی کیسه‌های این کارخانه‌ها ثبت شده و می‌توان به برنج «سارویه»، «بجارکتم»، «استرآباد گلستان»، «بالاخان»، «بهدانه»، «سیلاخور»، «دنگلان» و «کالن» اشاره کرد.
دبیر انجمن برنج تأکید کرد: گرچه در سبد اول کالایی که دولت و مسئولان آن اذعان کردند که نتوانستند از برنج ایرانی استفاده کنند و از برنج‌هایی مانند آوازه و گلستان استفاده شده بود که این خود نوعی اعتراف از سوی این برندها برای ایرانی نبودن محصولشان به حساب می‌آید چرا که این برنج‌ها غالباً از نوع هندی هستند.
وی تصریح کرد: برای شناسنامه‌دار کردن برنج ایرانی و برندسازی آن باید به گونه‌ای عمل شود تا کد رهگیری که به برنج‌های ایرانی داده می‌شود به سرنوشت طرح شبنم دچار نشود که هر شخصی بتواند برچسب آن را از بازار تهیه کند.