موسوى خوئينىها: تحصن عملی مقدس است !؟ (پاورقی)
موسوى خوئينىها (عضو شاخص مجمع روحانيون مبارز) نيز ضمن حمايت از متحصنين، روضه يا لَيْتَنى كُنْتُ معكم خواند :
Research@kayhan.ir
موسوى خوئينىها (عضو شاخص مجمع روحانيون مبارز) نيز ضمن حمايت از متحصنين، روضه يا لَيْتَنى كُنْتُ معكم خواند :
«اين تحصن مصداق آيه مباركه است كه لاَّ يُحِبُّ الله الجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ القَوْلِ اِلّا مَنْ ظُلِمَ».520 خداوند فرياد مظلوم را دوست دارد. نمايندگان محترم اگر به خاطر همه كسانى كه به ناحق ردّ صلاحيت شدهاند تحصن كردهاند، دستشان درد نكند و اگر به خاطر خودشان تحصن كردهاند، باز هم دستشان درد نكند، كار ديگرى از دستشان برنمىآمد . . . من اگر توفيق شركت در تحصن نمايندگان محترم را ندارم و متأسفانه نتوانستهام به زيارتشان بروم، امّا دلم با آنهاست . . . اين تحصن، عمل مقدسى است . . . اگر يك عده متحجر مىخواهند آن (پرچم امام خمينى) را زمين بيندازند، عدّهاى هم شجاعانه آن را نگه داشتهاند . . . نفس عمل تحصن نمايندگان، مقدس و محبوب خداست. خواه مخالفان از اقدامات خود پشيمان شوند و برگردند و خواه همچنان بر اين طبل بد صدا بكوبند و همه را محروم كنند. متحصنان در اقدام خود پيروز شدهاند . . . در تاريخ مىماند كه عدهاى ايستادند و گفتند اين خلاف اسلام و انقلاب و راه امام است».521
اين عضور ارشد مجمع روحانيون مبارز در ادامه پا را فراتر از اين گذاشت و مخالفان اصلاحات را به بىتقوايى متهم كرد و مدعى شد :
«مسأله مخالفت با اصلاحات هرگز به خاطر اسلام نيست. اينها قدرتى در اختيار دارند و فكر مىكنند با اين شيوه مملكت را مىتوان اداره كرد. من بدبين نيستم كه بگويم: آنها سوء نيت دارند يا با خارجى بستهاند، اينها دچار عقبماندگى هستند و فكر مىكنند در عهد قاجار زندگى مىكنيم. اين جماعت براى نگه داشتن قدرت و يا رسيدن به آن، از نام اسلام استفاده مىكنند . . . من كسى را متهم به بىتقوايى نمىكنم، ولى مگر شش نفر آدم (فقهاى شوراى نگهبان) مىتواند معيار باشد كه تقواى بقيه را بسنجند. اگر آدمها خيلى هنر كنند، خودشان باتقوا خواهند بود . . . اين چه كارى است كه بروند در خانه تحقيق كنند نماز مىخواند يا نه. ما اين روشها را قبول نداريم و اين روش عقبماندگى است و اين به خاطر اسلام نيست».522
در كنار اين اظهار نظرها در حمايت از تحصن غيرقانونى نمايندگان افراطى مجلس ششم، حضور برخى چهرههاى اصلاحطلب از جمله اعضاى مجمع روحانيون مبارز در ميان متحصنين نيز جاى سؤال بود. سعيد حجاريان، مصطفى تاجزاده، معصومه ابتكار، رحيم عبادى، محمد ستارىفر، زهرا شجاعى، رمضانزاده، امينزاده و صفدر حسينى از اعضا يا منسوبين به حزب مشاركت و موسوى لارى، محمدعلى ابطحى از مجمع روحانيون مبارز، كسانى بودند كه با حضور در جمع متحصنين همراهى خود را با آنان اعلام نمودند.امّا علىرغم تمامى تلاشهاى جريان راديكال خصوصآ حزب مشاركت و حمايتهاى بىدريغ معنوى و فيزيكى گروهكهاى غيرقانونى چون؛ نهضت آزادى و ملى ـ مذهبىها، حزب توده و چريكهاى فدايى خلق و مداخله برخى مقامات كشورهاى غربى براى توسعه تحصّن و كشاندن آن به بيرون از فضاى مجلس ششم و عمومى كردن آن، اين تحصن ناكام ماند و با استعفاى دسته جمعى 117 نماينده پايان يافت.اين زمان بود كه راديكالهاى جريان دوم خرداد در پى مأيوس شدن از اقبال عمومى به جوّسازيهاى آنان و عدم عقبنشينى شوراى نگهبان از نص صريح قانون، راهكار بعدى خود يعنى استعفاى دستهجمعى نمايندگان را در دستور كار خود قرار دادند و در روز 12 بهمن 1382، 117 تن از نمايندگان ـ بهويژه آنان كه صلاحيتشان براى نمايندگى مجلس هفتم تأييد نشده بود ـ با ارائه پوشههاى زرد رنگ كه متن استعفايشان در داخل آن بود به هيأت رئيسه مجلس، استعفاى دستهجمعى خود را اعلام كردند.
_______________________
-519 سايت اطلاعرسانى وزارت كشور، به تاريخ 1382/10/24.
-520 سوره مباركه نساء: آيه 148.
-521 روزنامه ياس نو، به تاريخ 1382/11/9.
-522 روزنامه ياس نو، به تاريخ 1382/11/9.