kayhan.ir

کد خبر: ۹۹۷۷۳
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۲

رئیس جمهور کره جنوبی برکنار شد ، مردم به جان هم افتادند

با رای دادگاه قانون اساسی کره جنوبی به برکناری رئیس جمهور این کشور طرفداران و مخالفین «پارک گئون های» به جان هم افتادند. 2 نفر در این درگیری‌ها جان باختند.


سرویس خارجی-

5 ماه پیش بود که معلوم شد«چوی سن‌سیل»، از دوستان نزدیک« پارک گئون‌های» رئیس جمهور 64  ساله کره جنوبی، با استفاده از موقعیت خود در دفتر خانم پارک، در انتصاب مشاوران رئیس جمهوری اعمال نفوذ و همچنین به نفع یک موسسه غیرانتفاعی مرتبط با خود سوء‌استفاده مالی کرده است. همین اتهام جرقه یک بحران سیاسی بزرگ را در کره جنوبی زد. مردم به خیابان‌ها ریختند، دستگاه قضایی کره بارها به نهادهای دولتی حمله ور شد، عده‌ای برکنار و عده‌ای از مقامات دولتی احضار، بازجویی و بازداشت شدند، رئیس جمهور به اتفاق هیئت دولت به خاطر این رسوایی عذر خواهی کرد حتی جلوی دوربین‌ها گریه کرد اما هیچ کدام مردم را راضی نکرد. او از مقام خود تعلیق شد و سرانجام دیروز(جمعه) رسما  8قاضی دادگاه قانون اساسی، به اتفاق آرا، رای پارلمان کره جنوبی برای برکناری رئیس‌جمهور را تایید کردند و خانم «گئون‌ های» برکنار شد. در حکم دادگاه آمده «پارک اسناد زیادی را به دست افراد غیرمجاز رسانده است که این نقض وظیفه او برای حفظ اسرار دولتی بوده است». آنها همچنین گفته‌اند این رئیس‌جمهور برکنارشده، با اجازه‌دادن به خانم چوی برای مداخله در امور دولتی، «قانون‌شکنی» کرده است.
اما برکناری رئیس جمهور کره جنوبی سرآغاز درگیری‌های گسترده‌ای مقابل دادگاه قانون اساسی کره بین موافقان و مخالفان وی بود. براساس گزارش‌ها در این درگیری‌های شدید 2 نفر کشته شده‌اند. منابع بیمارستانی کره  اعلام کرده‌اند یک مرد هفتاد ساله که از حامیان رئیس جمهور برکنار شده بوده، به دنبال زخمی شدن از ناحیه سر، جان خود را از دست داد. پلیس کره که اطلاعاتی درباره نفر دومی که در اعتراضات کشته شده نداده است اما به نظر می‌رسد که او هم از حامیان رئیس جمهور برکنار شده باشد.
خبرها حاکی از آن است که علاوه بر 2 کشته، 10 نفر هم در این درگیری‌ها زخمی شده‌اند که حال 2 نفر، وخیم گزارش شده است. شماری نیز از سوی پلیس بازداشت شده اند.گزارش‌ها حاکی است ارتش کره جنوبی نیز به دنبال برکناری رئیس جمهور این کشور و بحران سیاسی حاکم به حال آماده باش درآمده است.
انتخابات برای برگزیدن رئیس‌جمهوری جدید کره جنوبی باید طی دو ماه آینده برگزار شود. «پارک» همچنین مصونیت قضایی‌اش را از دست داد و حالا می‌توانند او را مورد پیگرد قرار دهند.