kayhan.ir

کد خبر: ۹۹۶۰۹
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۹

آغاز استقرار سامانه «تاد» در کره جنوبی علی‌رغم اعتراض‌های شدید چین و روسیه

علی‌رغم مخالفت‌های شدید چین و روسیه با استقرار ضدموشکی «تاد» در خاک کره جنوبی، آمریکا عملیات استقرار این سامانه را رسما آغاز کرده است.



استقرار سامانه موشکی «تاد» در خاک کره‌جنوبی آغاز شده و بهانه آمریکا در حال حاضر از این اقدام، پرتاب چهار موشک بالستیک از سوی کره شمالی عنوان شده است.
پیش از این چین بارها اعلام کرده بود که با استقرار  «تاد» در منطقه مخالف است و با آن مقابله می‌‌کند.
به گزارش ایسنا، «هری هریس» فرمانده نیروهای آمریکا در اقیانوس آرام طی بیانیه‌ای اعلام کرد که تداوم تهدیدات کره شمالی، استقرار تاد را ضروری کرده است. این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که پیونگ‌ یانگ در واکنش به رزمایش مشترک  اخیر واشنگتن و سئول در خاک کره جنوبی، چهار موشک بالستیک پرتاب کرده است. در هر حال، این اقدام کاخ سفید، بحران را در کل منطقه آسیای شرقی عمیق‌تر می‌کند. دولت چین تحت فشار همین بحران‌های ساختگی، بودجه نظامی را بیش از 10 درصد افزایش داده و این رقم را به 1000 میلیارد یوان (143 میلیارد یورو) رسانده است.
واکنش پکن و مسکو
وزارت خارجه چین اما دیروز اعلام کرد، پکن کاملا مخالف استقرار سامانه ضدموشکی «تاد» در کره جنوبی است. به گفته مقامات پکن، سامانه فوق بسیار قدرتمند است و می‌تواند تا عمق خاک چین را پوشش دهد. چین به همین خاطر، استقرار این سامانه را «تهدیدی» برای امنیت خود می‌داند.
وزارت خارجه روسیه هم اعلام کرده، استقرار سامانه فوق، حل بحران شبه جزیره کره را به بن‌بست خواهد کشاند.